header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Seniorze podejmij aktywność fizyczną

Spacer po plazy

„Pewnego dnia spróbuję…” to prawdopodobnie jedno z najczęściej wypowiadanych zdań w kontekście podejmowania aktywności sportowej. Choć wydaje się, że mamy świadomość korzyści płynących z uprawiania sportu, to często próby podjęcia wysiłku fizycznego kończą się fiaskiem.

Wciąż coś nam przeszkadza, wciąż czekamy na „lepsze” warunki – lepsze samopoczucie, pogodę, okoliczności, więcej czasu… Eksperci kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” nie tylko podpowiedzą, jak skutecznie zmotywować się do działania, ale przede wszystkim – jak wytrwać w sportowym postanowieniu
i jak właściwie się odżywiać, by wzmocnić efekty ćwiczeń.

Szczęśliwie coraz więcej Polaków zaczyna zdawać sobie sprawę, że ruch i aktywność fizyczna to ważne elementy wpływające na nasze zdrowie i nastrój. Jednak z badań zrealizowanych w ramach kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” wynika, że uprawia sport lub ćwiczy zaledwie 15% respondentów *1!

WAŻNE ZASADY NA POCZĄTEK

- Wiele osób ma ochotę na swój pierwszy „romans” z aktywnością fizyczną, często jednak nie wiedzą, jak go rozpocząć, lub też zdobyli się na odwagę, ale dostali kosza… Pamiętajmy więc o kilku zasadach, które pomogą nam trzymać się podjętej decyzji. Na początek – dobór wygodnego stroju i obuwia sportowego, które zachęcać będą do ćwiczeń. Często braki w profesjonalnej garderobie, powodując dyskomfort i urazy, zniechęcają nas do kontynuowania starań – mówi Malwina Dmowska, trenerka personalna i ekspertka kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”. Jej zdaniem warto skorzystać też ze wsparcia, na przykład profesjonalnego trenera, lub rozejrzeć się wśród znajomych. – Może jest wśród nich zapalony sportowiec albo osoba, która początkowy etap sportowej drogi ma już za sobą. Razem jest łatwiej. Odważ się prosić o pomoc – przekonuje.

Malwina Dmowska zwraca uwagę, by nie porywać się od razu na bicie rekordów. Przygodę z bieganiem można zacząć od regularnych marszów, a następnie marszobiegów, a idąc na siłownię – od ćwiczeń z ciężarem własnego ciała, a dopiero po kilku tygodniach – z wykorzystaniem hantli czy sztangi.
Najważniejsze, by to robić. Regularność jest podstawą sukcesu. Ustal zawczasu w swoim grafiku 2-3 godziny w tygodniu, które przeznaczysz na aktywność, i staraj się pilnować tego schematu. Choć, zwłaszcza na początku, trudno będzie ci w to uwierzyć, włączenie aktywności znacząco poprawi jakość twojego życia. Zwiększysz sprawność, pozbędziesz się bólu i ograniczeń ruchowych, zadbasz o zdrowie
i wygląd, a także podniesiesz ogólny poziom szczęścia
– podsumowuje trenerka.

METODA MAŁYCH KROKÓW

Tomasz Kurach, psycholog sportu i ekspert kampanii rekomenduje, by przystępując do aktywności sportowej skorzystać z metody kaizen, zwanej metodą „krok po kroku”, a więc bez gwałtownych i nagłych zmian, gdzie zamiast rewolucji świadomie wybieramy ewolucję. – Dlaczego sprawdza się to w sporcie? Bo z jednej strony pozwala zarówno psychicznie, jak i fizycznie zaadaptować się do nowych (sportowych) wymagań, a z drugiej – zabezpiecza nas przed zbyt szybkim wypaleniem i rezygnacją z dopiero co podjętych zobowiązań – zapewnia Tomasz Kurach.

Tym pierwszym małym krokiem może być już sam wybór dyscypliny sportowej. – Warto zacząć od zadania sobie pytania: „co sprawiałoby mi przyjemność?” lub „na co konkretnie chciałbym/chciałabym przeznaczyć jedną dodatkową godzinę w tygodniu?”. Myśląc o tym, trzeba wziąć pod uwagę poziom trudności danej aktywności – im większe wymagania wiążą się z danym sportem (dotyczące zarówno kondycji fizycznej, jak i potrzebnego sprzętu lub warunków pogodowych), tym trudniej może być nam o systematyczność w treningu, a tym samym – zawsze znajdziemy powód, by go właśnie dziś odwołać… – twierdzi psycholog.

DIETA BOGATA W WARZYWA I OWOCE

Zdaniem Justyny Mizery, dietetyka sportowego i ekspertki kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, rozpoczynając aktywność sportową warto przyjrzeć się temu, co i jak jemy, by zwiększyć jej efektywność. Zdrowe jedzenie nie znaczy przecież jałowe, niesmaczne czy kłopotliwe w przygotowaniu. O czym powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na otwarcie nowego, sportowego rozdziału w naszym życiu? – Po pierwsze – nie wolno się głodzić! Regularne odżywianie się jest podstawowym elementem sprawnie działającego mechanizmu, jakim jest nasz organizm. Nawet jeśli podejmujemy proste ćwiczenia, takie jak chodzenie z kijkami czy intensywny spacer po parku, zadbajmy o odpowiednią przekąskę przed i po aktywności – zaleca dietetyk.

Jednym z grzechów głównych, popełnianych przez początkujących sportowców, jest wykonywanie treningu na czczo. – Takie działanie nie wspomaga odchudzania, a wręcz je zaburza, bo jeśli tracimy kilogramy, to bardziej z mięśni niż z tłuszczu. Ponadto może dojść do zasłabnięcia, a nawet omdlenia na skutek niskiego poziomu cukru we krwi. Dlatego też właściwy posiłek przed wysiłkiem jest kluczowy zarówno dla ogólnego samopoczucia, jak i rezultatów treningowych. Ekspert-dietetyk zapewnia, że nie trzeba sięgać po magiczne suplementy, w których często upatrujemy recepty na szczęście, witalność i sprawność umysłową. – Wystarczy codzienną dietę wzbogacić o różnokolorowe warzywa i owoce, najlepiej te sezonowe, by wykorzystać ich ogromną moc. Dobrym i lekkim rozwiązaniem może być koktajl na bazie sezonowych owoców i warzyw z dodatkiem otrębów czy płatków jaglanych.

Justyna Mizera zachęca wręcz do… podpisania umowy ze swoim organizmem.Jeśli spiszesz swoje zobowiązania, a nie tylko czcze obiecanki względem ciała i umysłu, zobaczysz, jak niewiele trzeba, by czuć się szczęśliwym na co dzień. Umowa może dotyczyć między innymi jakości i składu spożywanych dań oraz małych, ale regularnych aktywności. Systematyczny ruch zagwarantuje pozbycie się brzuszka czy cellulitu, a stałe posiłki pomogą pozbyć się zaparć, a także zmęczenia.

*1 Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Danae w 2017 roku, metodą wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo, na próbie N=1045, wśród Polaków od 15. roku życia

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Woda z szałwii i aloesu

    Woda z liści szałwii lekarskiej czy aloesu zwyczajnego jest alternatywą dla tradycyjnych toników do twarzy, które mogą zawierać sztuczne składniki i zatykać pory. Nasza cera po ich użyciu jest oczyszczona, odświeżona i nawilżona. Poza tym szałwia i aloes łagodzą podrażnienia i stany zapalne, a także zwalczają bakterie i wolne rodniki.

    Szałwia lekarska.

    Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa salvere, czyli leczyć.

    Więcej…  
  • Zespół przewlekłego zmęczenia

    Joanna PietronIdziesz wcześnie spać, przesypiasz 7-8 godzin, a mimo to rano wstajesz zmęczony, niewyspany i rozdrażniony? W ciągu dnia nie masz energii, złe samopoczucie utrudnia ci normalne funkcjonowanie, a bezsilność i frustracja narastają… Znasz to? Nie ignoruj problemu – to może być zespół chronicznego zmęczenia. Co to jest i skąd się bierze – na te pytania odpowiada lek. med. Joanna Pietroń, internista z Centrum Medycznego Damiana.

    Więcej…  
  • Cukrzyca - Uwaga na serce

    Krzysztof StrojekDlaczego osoby z cukrzycą typu 2 częściej chorują na serce? Jak diabetyk może chronić się przed zawałem serca, udarem mózgu i niewydolnością serca? Co nowego w badaniach i wytycznych naukowych? Odpowiada prof. Krzysztof Strojek, Kierownik Oddziału Chorób Wewnętrznych
    i Diabetologii w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu, Konsultant Krajowy w dziedzinie Diabetologii.

    Nie tylko poziom insuliny

    Więcej…  
  • Bezpłatne badania anty-HCV

    W Polsce na przewlekłe choroby wątroby choruje ponad 400-500 tys. osób. Z czego jedną z najczęściej występujących jest alkoholowa choroba wątroby. Drugą co do częstości przyczyną przewlekłych chorób wątroby jest zakażenie wirusem HCV (hepatitis C virus) i wirusem HBV (hepatitis B virus). Samo zakażenie wirusem WZW typu C może dotyczyć w Polsce ponad 200 tys. osób. Każdego roku z powodu chorób wątroby umiera ok. 6-7 tys. osób, a śmiertelność w Polsce jest ponad dwukrotnie wyższa wśród mężczyzn niż wśród kobiet.

    Więcej…  
  • Aparat ortodontyczny po 40+

    Magdalena Szela SlowikCoraz więcej osób po 40 roku życia decyduje się na spełnienie swojego marzenia o pięknym uśmiechu. 30 lat temu założenie aparatu ortodontycznego nie było takie proste. Nawet jeśli braliśmy pod uwagę tego rodzaju leczenie, często nie mogliśmy sobie na nie pozwolić z uwagi na brak środków finansowych, czy dostępu do odpowiednich specjalistów.

    Więcej…  
  • Krzywe zęby - co robić

    Nierówne zęby to coś więcej niż tylko kwestia estetyki. Ma to wpływ na wiele innych aspektów m.in. zdrowotnych, z których możesz nie zdawać sobie sprawy! Stomatolog przypomina, dlaczego prosty zgryz jest tak istotny.

    Łatwiejsza higiena zębów

    Dokładna higiena jamy ustnej u osób z nieprawidłowym zgryzem to wyzwanie. Wady takie jak np. stłoczenia zębów powodują, że trudniej dotrzeć szczoteczką, a nawet nicią do zakamarków, usunąć resztki jedzenia i gromadzącą się na zębach płytkę nazębną.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Test Amslera

Test Amslera- służy do samodzielnego zdiagnozowania zwyrodnienia plamki żółtej. W celu przystąpienia do testu należy na gładkiej kartce papieru narysować kwadrat o bokach 10 cm i podzielić go na małe kwadraciki o bokach 5 milimetrów, a następnie narysować dużą, czarną kropkę w środku kwadratu.

Więcej…

Reumatoidalne zapalenie stawów

Reumatoidalne zapalenie stawów- jest to przewlekła choroba stawów powodująca ból oraz zaburzenie ich funkcji. Przebiega ona z okresami zaostrzeń i remisji, finalnie może prowadzić do niepełnosprawności.

Więcej…

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba zwyrodnieniowa stawów- występuje z reguły po 40 roku życia. W jej wyniku dochodzi do niszczenia chrząstki stawowej i przebudowy tkanki kostnej. Obejmuje od jednego do kilku stawów.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie