header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Pismo skierowane do seniora powinno być zrozumiałe

Jeszcze na etapie prac nad Ustawą o odwróconym kredycie hipotecznym dyskutowano o wspólnych standardach dotyczących umów zawieranych z seniorami. Chodziło o krój i wielkość pisma, przejrzystość dokumentów, ale przede wszystkim ich jasność. Dziś temat powraca m.in. za sprawą „Jasnopisu”, narzędzia, które ocenia trudność tekstu (np. umowy lub zawiadomienia z Urzędu Skarbowego), a później tłumaczy zawiłe i niezrozumiałe treści na bardziej przystępne. To niekomercyjny projekt skierowany nie tylko do seniorów, ale również każdego z nas. Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM zachęca, by wszystkie przedsiębiorstwa rozpoczęły proces upraszczania treści po swojej stronie.

Dotyczy to przede wszystkim instytucji obsługujących seniorów. Każda umowa powinna być napisana w sposób zrozumiały, a jeżeli zawiera język prawny, należy pomóc seniorowi w jego zrozumieniu.

Z danych GUS wynika, że w Polsce żyje obecnie 9,5 mln mieszkańców w wieku powyżej 60 lat. Jeżeli na tę grupę społeczną nałożymy „siatkę” dotyczącą wykształcenia i różnych dysfunkcji okaże się, że wiele osób może nie rozumieć treści nie tylko umów i pism urzędowych, ale także ulotek lekarstw, a nawet rozkładów jazdy. Z danych GUS wynika bowiem, że połowa Polaków ma wykształcenie poniżej średniego, a jedna czwarta podstawowe lub niższe. Dodatkowo, ok. 10 proc. populacji, cierpi na różne dysfunkcje (np. wzroku, czy słuchu), co również utrudnia im przyswajanie. W Stanach Zjednoczonych (na mocy zarządzenia nazywanego Plain Writing Act, pochodzącego z 2010 roku) wszystkie pisma, które wychodzą z urzędów federalnych do obywateli muszą być napisane zrozumiałym językiem. Obywatel, który otrzyma pismo urzędowe i uzna, że czegoś nie rozumie – może pozwać państwo za to, że go niedoinformowało. W Szwecji od 20 lat istnieje specjalny kierunek studiów, który kształci trenerów pisania „łatwym” językiem szwedzkim. Trenerzy po specjalnych studiach zajmują się m.in. upraszczaniem pism, ale przede wszystkim edukowaniem urzędników, bankowców, czy adwokatów jak pisać „prościej”. Jak jest w Polsce? Póki co pisma urzędowe, bankowe, ubezpieczeniowe czy telekomunikacyjne są skomplikowane, a jedną z grup społecznych, która jest narażona na „niezrozumienie treści” są właśnie seniorzy. Robert Majkowski przekonuje, że stopniowo zaczynamy rozumieć, że przedmioty muszą być dostosowane do potrzeb osób starszych. To samo musi się stać z usługami i doradztwem. Język jakim się posługujemy, trzeba dostosować do odbiorcy. Przy starzejącym się społeczeństwem musimy zwrócić większą uwagę na potrzeby i możliwości najstarszego pokolenia..

Pisma urzędowe oraz umowy (chociażby renty dożywotniej) często są napisane trudnym językiem prawniczym. Tymczasem na rozumienie tekstu wpływają różne czynniki – to jak został on sformułowany, jakie cechy ma osoba czytająca (czy jest wykształcona, ale również schorowana lub niedowidząca) oraz w jakich warunkach przyswaja dane pismo (w spokoju, we własnym domu, czy w sytuacji stresującej). O ile język prawniczy, charakterystyczny dla różnego rodzaju umów nie zawsze da się uprościć, o tyle można i należy ułatwiać zrozumienie tekstów poprzez wyjaśnianie, odpowiadanie na pytania, cierpliwość i dyskusję. To cechy, których często brakuje w dzisiejszym „doradztwie” skierowanym do seniorów. Proces obsługi senioralnej rzadko charakteryzuje się również cierpliwością i pewnego rodzaju długotrwałością, a szkoda. Po pierwsze dlatego, że osoba starsza potrzebuje dużo czasu na podjęcie decyzji i ten czas trzeba jej zapewnić. Po drugie dlatego, że emeryt potrzebuje uwagi i wyjaśnień konsultanta, zatem trzeba o te wyjaśnienia zadbać.

Inna kwestia to formułowanie pism i umów skierowanych do seniorów w taki sposób, by były bardziej zrozumiałe. Chodzi nie tylko o część wizualną jak jednolity krój pisma, odpowiedni kontrast, odpowiednią wielkość czcionki (zazwyczaj większa aniżeli dla konsumenta w wieku produkcyjnym), właściwe interlinie i marginesy. Chodzi również o merytorykę, czyli odpowiednią konstrukcję zdań, unikanie zdań wielokrotnie złożonych, unikanie długich i niezrozumiałych wyrazów, archaizmów, imiesłowów, negacji albo podwójnej negacji, która często wprowadza w błąd.

W mojej opinii to nie tylko osoba starsza powinna zadbać o zrozumienie dokumentu, który podpisuje. To konsultant powinien zadbać o jej komfort (wyjaśniając), a instytucja o przejrzystość pism, odpowiednie czcionki i kontrast. Jakiś czas temu, jeszcze na etapie prac nad Ustawą o odwróconym kredycie hipotecznym, trwała w Sejmie dyskusja na temat przyjęcia wspólnych standardów dla wszystkich usługodawców obsługujących seniorów i uważam, że należałoby ją wznowić. Póki co, każda instytucja, każda firma obsługująca seniorów powinna zadbać o powyższe kwestie. Ostatnie dane Ministerstwa Sprawiedliwości pokazują, że w ciągu ostatnich 10 lat seniorzy podpisali 75 tys. umów o dożywocie z osobami prywatnymi (rodziną, sąsiadami, znajomymi), ale blisko 20% z tych umów została unieważniona przez sąd. Uważam, że skalę nadużyć i skalę unieważnień można byłoby ograniczyć również przy pomocy narzędzi ułatwiających rozumienie treści. Seniorzy bowiem niejednokrotnie przyznają, że nie wiedzą co podpisują, a przy podejmowaniu decyzji kierują się przede wszystkim zaufaniem do osoby lub instytucji, która przedstawia im dany dokument.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Kardiowerter defibrylator

    Adam SokalWszczepiany pacjentom o wysokim ryzyku nagłego zatrzymania krążenia kardiowerter-defibrylator (ICD) ostrzeże i zainterweniuje w przypadku wystąpienia groźnej dla życia arytmii komorowej. Jak działa urządzenie ratujące życie, jak przygotować się do zabiegu, czy życie po wszczepieniu wygląda inaczej – mówi dr hab. med. Adam Sokal z Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

    Dr hab. med. Adam Sokal

    Pracownia Elektrofizjologii i Stymulacji Serca Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, Sekcja Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego

    Panie Docencie, co to jest ICD?

    Więcej…  
  • Abonament medyczny

    Marek KubickiJak trwoga to do… innej placówki medycznej. Czego nie dają nam abonamenty? 

    94% badanych z wykupionym abonamentem medycznym lub innym ubezpieczeniem zdrowotnym i tak opłaca dodatkowe wizyty u lekarzy specjalistów – wynika z najnowszego raportu „Prywatna oraz publiczna służba zdrowia – opinie Polaków nt. jakości świadczonych usług”, zrealizowanego na zlecenie Centrum Medycznego Damiana *1. Czy opieka medyczna oparta na abonamencie to faktycznie dobry wybór, kiedy zależy nam na wizycie u specjalisty i nie chcemy długo czekać?

    Więcej…  
  • Wiosenne przeziębienie

    Rano cieszysz się słońcem za oknem, więc z radością zakładasz lżejsze ubrania, a czapkę rzucasz w kąt. Po wyjściu z domu przekonujesz się, że wcale nie grzeje tak bardzo, jak ci się wydawało i w efekcie wracasz z przeziębieniem? Wczesną wiosną to częsty scenariusz. Jak nie dać się infekcji i co robić, by nie przerodziła się w poważniejsze dolegliwości?

    Coraz dłuższe i cieplejsze dni sprawiają, że chętnie spędzamy czas na dworze i przerzucamy się na lżejsze ubrania.

    Więcej…  
  • Jak dbać o protezy zębowe?

    7 zasad pielęgnacji nie tylko dla seniorów. Protezy zębowe – częściowe lub całkowite - to najpowszechniejsza metoda rekonstrukcji braków zębowych. Jednak wielu ich użytkowników nie wie, że oba typy uzupełnień wymagają odpowiedniej troski. Oto kilka rad, które pomogą zadbać o protezę i utrzymać ją w dobrym stanie przez lata.

    1. Dbaj o higienę całej jamy ustnej, nie tylko o protezę!

    Najważniejszą zasadą dla posiadaczy protezy jest ich właściwa higiena i pielęgnacja. W przypadku protezy ruchomej należy pamiętać o tym, by codziennie, a najlepiej po każdym posiłku, dbać o jej czystość.

    Więcej…  
  • Refundacja usunięcia zaćmy

    Justyna KrowickaOd miesiąca do nawet pół roku - tyle wynosi czas oczekiwania na zwrot kosztów zabiegów usunięcia zaćmy przez NFZ, wykonywanych w ramach ustawy transgranicznej. Najszybciej pieniądze otrzymują pacjenci z terenu woj. mazowieckiego, najdłużej muszą czekać ci z woj. śląskiego.

    Polscy pacjenci, którzy nie chcą czekać na operację usunięcia zaćmy w kraju, chętnie korzystają z oferty czeskich klinik.

    Więcej…  
  • Zespół leniwego jelita

    Chcesz być fit na wiosnę, a przy tym czuć się lekko i zdrowo? Wspomóż pracę leniwych jelit! Czasami mamy wrażenie, że nasz układ pokarmowy pracuje zbyt wolno. Sprzyja temu siedzący tryb życia, brak ruchu w czasie wolnym, stres oraz nadmiar żywności wysoko przetworzonej w diecie. Jak temu zaradzić by odzyskać nową energię?

    Zespół leniwego jelita jest dolegliwością cywilizacyjną, która dotyka wielu osób. Uwarunkowana jest przede wszystkim stylem życia, jaki obecnie prowadzimy.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Lipidogram - badanie

Lipidogram jest to badanie mające na celu określenie gospodarki tłuszczowej w organizmie. Pomaga określić ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, w tym miażdżycy.

Więcej…

Pełnomocnik dla seniora

Bywają sytuacje w życiu seniora (najczęściej spowodowane problemami zdrowotnymi, w tym niepełnosprawnością), w których potrzebuje pomocy innych osób w załatwianiu swoich spraw. W niektórych sytuacjach, zwłaszcza w załatwianiu spraw w urzędach, konieczne jest posiadanie pełnomocnika.

Więcej…

Serce Seniora

Choroby serca-test

  1. Wiek i płeć

Kobieta do menopauzy- 1 pkt

Kobieta po menopauzie – 4 pkt

Mężczyzna do 45 lat 3 pkt

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie