header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Drukarka dla seniora, czyli rywalizacja o dwa miliardy dojrzałych klientów

W 2050 r. 2 mld klientów na świecie będzie mieć ponad 60 lat. Firmy z wielu branż przygotowują specjalne produkty i usługi dostosowane do ich potrzeb. Takie, wciąż jeszcze niszowe oferty, wkrótce mogą stać się w Europie bardziej popularne, niż te kierowane do młodych osób. Ma to związek ze starzeniem się zachodnich społeczeństw, a także z rosnącą aktywnością oraz siłą nabywczą osób starszych - szacuje się, że w 2015 r. starsi konsumenci wydadzą na światowych rynkach ponad 8 bln dol. 2012 rok został ogłoszony przez Unię Europejską Europejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej. Niedawno zakończyła się europejska akcja „Tydzień z Internetem" w ramach, której osoby starsze będą miały okazję poznać zalety korzystania z sieci. To właśnie starsze pokolenie będzie coraz liczniejszą i coraz bardziej wymagającą grupą konsumentów.


Już dziś 17,5% populacji Polski stanowią osoby w wieku powyżej 60 lat . To ok. 6,5 mln osób. Do 2030 r. ich liczba wzrośnie do 9,5 mln i będą stanowić 24% obywateli. W tym czasie dwukrotnie wzrośnie liczba osób mających min. 80 lat. Podobną tendencję obserwuje się na całym świecie. Obecnie liczba osób po 60 r. życia przekracza 800 mln, zaś w 2047 r. sięgnie 2 mld . Od kilku lat obserwujemy wzrastające zainteresowanie osób starszych osiągnięciami najnowszej techniki. Seniorzy chcą być aktywni i korzystać z nowoczesnych sprzętów i nowych metod i narzędzi komunikacji. Dla przykładu, jak wynika z raportu Forrester Research , już ponad 60% Amerykanów powyżej 67 roku życia posiada kamerę cyfrową, 19% korzysta z telefonów komórkowych do wykonywania szerokiej gamy czynności, a 64% dokonało zakupu przez Internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy.

- Z roku na rok rośnie liczba starszych konsumentów zainteresowanych nowymi technologiami. Takie osoby coraz chętniej sięgają po podobne rozwiązania, z których korzystają ich dzieci i wnuki. Poszukują również produktów i usług skierowanych do ich grupy wiekowej. Nic dziwnego więc, że firmy, które uważnie śledzą trendy na rynku proponują coraz liczniejsze rozwiązania dostosowane do potrzeb tej grupy konsumentów – wskazuje Arkadiusz Zieliński, Senior Product Manager w Xerox Polska, oddziale jednego z największych na świecie dostawców cyfrowych drukarek oraz usług outsourcingu druku, zarządzania dokumentami i procesami back office.

Tegoroczny raport Eurostatu , wskazuje na to, że nadchodzące lata będą okresem znaczącego rozwoju rynku produktów i usług skierowanych do starszych mieszkańców Europy. Twórcy raportu podkreślają, że zjawisko to, zwane „srebrną ekonomią" może być wręcz morem wzrostu gospodarczego na naszym kontynencie. Opinię tę podziela ponad 60% ankietowanych przez Eurostat w 27 krajach Unii.

Srebrne technologie

Zdając sobie sprawę z przemian demograficznych, generowanych przez nie wyzwań dla biznesu oraz rosnącej siły nabywczej starszych konsumentów, wiele firm wprowadza do swojej oferty rozwiązania dedykowane tej grupie osób. Skuteczność tej strategii potwierdzają liczby i badania. Dla przykładu szacuje się, że w 2011 r. sprzedano w Polsce nawet 200 tys. telefonów o tzw. prostej funkcjonalności . Sukces oparty jest tutaj na odpowiednim dopasowaniu produktu do specyficznych potrzeb starszych odbiorców. Według badań myPhone, najważniejsze cechy telefonu, które wskazali użytkownicy w wieku 50+ to: duże klawisze i elegancka, trwała obudowa (31% wskazań), czytelny ekran i proste menu (28%) oraz długi czas czuwania (13%). Specjalnie zaprojektowane telefony otwierają długą listę produktów, nowoczesnych, a zarazem prostych w obsłudze i dostosowanych do potrzeb i oczekiwań starszych klientów.

- Znajomość preferencji klientów z danej grupy wiekowej pozwala na dobre dopasowanie oferty do ich specyficznych potrzeb – komentuje Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii i Członek Zarządu Holicon, firmy wyspecjalizowanej w usługach z obszaru call i contact center – W przypadku telefonów dojrzali odbiorcy decydują się na aparaty, które są niezawodne i proste w obsłudze. Niektórzy, w zależności od potrzeb, wybierają urządzenia, które bardzo głośno dzwonią, wibrują i nie zakłócają pracy aparatów słuchowych. Osoby dużo starsze mogą skorzystać także z telefonów połączonych bezpośrednio z call center, zapewniającym system teleopieki. Takie rozwiązanie umożliwia jego użytkownikowi uzyskanie pomocy po przyciśnięciu jednego guzika. Aparaty przystosowane do potrzeb seniorów mają wygrawerowane klawisze, tak żeby szybko się nie ścierały i zwykłe ekrany LCD. Te dotykowe nie sprawdzają się w przypadku osób mających problemy z precyzją ruchów dłoni. Warto jednak pamiętać, że to, że produkty są proste w obsłudze, nie oznacza, że są pozbawione dodatkowych funkcji.

W sklepach można znaleźć wiele udogodnień, które mogą ułatwić starszym klientom posługiwanie się komputerem. Przykładem mogą być duże myszki dla osób, które z powodu wieku lub choroby mają trudności z wykonywaniem niewielkich ruchów ręki i z podwójnym klikaniem. Starsi użytkownicy mogą skorzystać np. ze specjalnej nakładki na klawiaturę, która zapobiega naciśnięciu kilku klawiszy jednocześnie, co w przypadku osób mających problemy z manualnością dłoni i rąk jest bardzo praktycznym rozwiązaniem. Istnieją także spersonalizowane klawiatury, na których można pisać za pomocą różnych części ciała. Warto wspomnieć również o różnego typu komunikatorach i specjalnym oprogramowaniu, które może np. pomóc w czytaniu drobnych liter poprzez powiększenie odpowiednich fragmentów tekstu czy w przełożeniu słowa mówionego na tekst pisany i odwrotnie.

Nowe technologie pomagają osobom starszym borykającym się z różnego typu ograniczeniami i trudnościami w obsłudze programów i urządzeń. Wiele firm dba o to, by w portfolio ich produktów znalazły się odpowiednie dla nich rozwiązania.

- Xerox ma w swojej ofercie wiele produktów, stworzonych również z myślą o seniorach i osobach mających pewną trudność z obsługą niektórych funkcji urządzeń biurowych – mówi Arkadiusz Zieliński z Xerox Polska – W portfolio firmy znajdują się m.in. urządzenia biurowe z wielowierszowymi wyświetlaczami, które ułatwiają gorzej widzącym osobom np. sprawdzenie poziomu zużycia tonera. Stworzyliśmy też drukarki, które nie wymagają wymiany wkładów, dzięki czemu użytkownik nie musi zmagać się z instrukcją za każdym razem, gdy skończy mu się materiał eksploatacyjny. Wystarczy wrzucić kostki atramentu do odpowiednich gniazd urządzenia i zamknąć pokrywę. Jest to tak proste, jak ładowanie zszywacza – dodaje.

Warto również dodać, że branża poligraficzna oferuje klientom sprzęt, na którym można drukować w alfabecie Braille'a. Istnieją tez urządzenia, które automatycznie drukują przychodzące maile wraz z załącznikami.

Starszy konsument surfuje

Starsi konsumenci chcą poznawać zdobycze techniki i coraz częściej korzystają z Internetu jako narzędzia pracy, rozrywki i pozyskiwania informacji. Dotyczy to w największej mierze mieszkańców Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Nieprzypadkowo korzystanie z sieci i uczenie wykorzystywania nowych technologii może być jednym z najefektywniejszych metod aktywizacji osób starszych. Podkreśla to Parlament Europejski w specjalnej rezolucji wydanej w związku z trwającym właśnie Europejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych. Obecnie szacuje się, że ponad 10 spośród około 13 milionów Polaków po pięćdziesiątym roku życia nie korzysta z Internetu . Coraz powszechniejsza jest świadomość, że cyfrowe wykluczenie w świecie, w którym za pomocą Internetu organizuje się coraz więcej aspektów codziennego życia, może przynosić wymierne straty ekonomiczne. Dlatego organizuje się szereg akcji społecznych i edukacyjnych takich jak m.in. projekt „Polska cyfrowa równych szans", którego celem jest rozpowszechnianie Internetu wśród starszego pokolenia.

Powoli widoczne są efekty takich działań. Dynamika wzrostu udziału najstarszych użytkowników wśród wszystkich internautów w ciągu ostatnich lat była jednak wyższa niż w całej polskiej populacji . Ci, którzy przekonali się do korzystania z Internetu podkreślają, że poprawił on jakość ich życia. Potwierdza to 100% ankietowanych w badaniu „Korzystanie z Internetu a jakość życia osób 50+" przeprowadzonym na zlecenie UPC Polska i Microsoft. Starsi użytkownicy Internetu doceniają przede wszystkim to jak sieć wspiera ich w codziennych sprawach i decyzjach np. ułatwiając znalezienie informacji, planowanie przejazdów komunikacją miejską, załatwianie spraw urzędowych, znajdowanie lekarzy specjalistów. Internet pozawala im na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy np. poprzez dokonywanie tańszych zakupów.

- Dojrzali użytkownicy sieci doceniają fakt, że zakupy przez Internet są tańsze i szybsze niż w sklepach tradycyjnych, a także dają możliwość porównania produktów z różnych źródeł i zdobycie dużej ilości informacji przed podjęciem decyzji – wyjaśnia Tomasz Dalach, współzałożyciel i członek zarządu Grupr.pl. – Portale takie jak Gruper są przez nich cenione ze względu na bardzo duże rabaty, a także jako doskonałe źródło pomysłów na prezenty dla najbliższych. Starsi klienci wskazują również, że bardzo dużym atutem nabywania produktów przez Internet jest to, że są dostarczane bezpośrednio do domu.

Internet jest dla osób starszych także źródłem rozrywki i sposobem na komunikowanie się z najbliższymi. Coraz chętniej sięgają w tym obszarze po nowe rozwiązania. Tak jak jeszcze kilka lat temu ulubioną formą kontaktu była dla nich poczta internetowa, dziś coraz częściej stają się aktywnymi użytkownikami tzw. social media, czyli portali takich jak np. Facebook czy Twitter. Jak wskazują badania Pew Research Center z 2011 roku, największy wzrost zainteresowania social media zanotowano właśnie w gronie najstarszych internautów. Już połowa użytkowników Internetu w Stanach Zjednoczonych w wieku 50-64 i jedna czwarta w wieku powyżej 65 lat korzysta z tego typu serwisów. Podobnej tendencji możemy spodziewać się w Polsce. Nic więc dziwnego, że już w tej chwili firmy opracowują strategie e-marketingowe skierowane do osób starszych zakładające również działania w obszarze social media.

- Starzenie się społeczeństw generuje wielkie wyzwania dla specjalistów ds. marketingu, z których wiele firm nie zdaje sobie jeszcze w pełni sprawy. To jest segment konsumentów, który będzie rósł przez wiele następnych lat, co oznacza konieczność wdrożenia specjalnych narzędzi promocji uwzględniających nawyki, potrzeby i oczekiwania tej grupy docelowej – opisuje Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP, świadczącego m.in. usługi z zakresu wsparcia marketingowego dla innych dywizji Hewlett-Packard w regionie EMEA – Dostawcy produktów dla starszych konsumentów powinni pamiętać o tym, że starsze osoby nie chcą postrzegać siebie jako seniorów wymagających specjalnych narzędzi, ale jako konsumentów wybierających po prostu praktyczne, przyjazne, a jednocześnie nowoczesne rozwiązania.

Jak szacuje firma doradcza AT Kearney, konsumenci mający powyżej 60 lat wydali w ubiegłym roku na świecie ponad 8 bln dol. W 2015 r. wydadzą już ponad 15 bln dol. To olbrzymie kwoty, o które będzie toczyć się coraz bardziej zażarta walka. Te firmy, które już w tej chwili podjęły odpowiednie kroki w kierunku zdobycia zaufania starszych klientów mogą liczyć na znaczne zyski w nadchodzących latach.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Jak widzą Polacy po 55. roku życia?

    Jak wynika z najnowszych badań zrealizowanych na zlecenie Vision Express przez IQS Rynek i Opinia blisko 80% osób powyżej 55. roku życia ma wadę wzroku lub chorobę oczu. Alarmujące jest to, że aż 55% respondentów nie badało się u specjalisty w ciągu ostatniego roku. Zaburzenia widzenia często są nie tylko naturalnym skutkiem starzenia, ale mogą świadczyć o rozwoju poważnych chorób oczu, takich jak jaskra, AMD, zaćma lub choroby ogólnoustrojowej w tym cukrzycy i nadciśnienia tętniczego.

    Więcej…  
  • Cukrzyca jak sobie z nią radzić

    Mandaryna Fot Voyo BakiewiczPiosenkarka Marta Wiśniewska o tym, że choruje na cukrzycę typu 1 dowiedziała się, gdy była w ciąży. Z chorobą zmaga się już 15 lat i zdecydowała się opowiedzieć, jak rozwój medycyny wpływa na życie chorych z cukrzycą, jakie znaczenie mają dla nich innowacje oraz czego im brakuje. Diagnoza choroby przewlekłej jest trudnym momentem – jak Pani życie zmieniło się po diagnozie cukrzycy typu 1? Czy musiała Pani zmienić swoje plany?

    Więcej…  
  • Jesienna chandra, jak z nią walczyć

    Wiosną i latem czujemy przypływ energii i motywacji – przechodzimy na diety, stajemy się bardziej aktywni, rozwijamy zainteresowania, odkrywamy nowe smaki, odpoczywamy, remontujemy mieszkanie i odliczamy dni do długo wyczekiwanego urlopu. Gdy przychodzi jesień, a wraz z nią dni stają się coraz krótsze, a pogoda powoli przestaje rozpieszczać, dopada nas zniechęcenie i spadek nastroju. Jak z nimi walczyć i móc jak najdłużej „zatrzymać lato”?

    Więcej…  
  • Każdy Pacjent jest inny

    Zalecenia i stanowiska towarzystw naukowych są bardzo potrzebne – podsumowują najnowszą wiedzę naukową i wnioski z praktyki klinicznej oraz pomagają lekarzom podejmować trafne decyzje terapeutyczne. Nie należy jednak trzymać się ich bezwzględnie – w każdym przypadku i bez zastrzeżeń – stwierdzili eksperci Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego podczas XXII Kongresu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Krakowie.

    Wytyczne - uwaga na pułapki!

    Rola zaleceń towarzystw naukowych jest w medycynie bardzo ważna.

    Więcej…  
  • Diagnostyka chorób serca

    Zastosowanie technik radioizotopowych w diagnostyce chorób serca pozwala na precyzyjne i bezpieczne wykrycie schorzeń układu sercowo-naczyniowego już na bardzo wczesnym etapie rozwoju choroby. Jest przy tym dobre dla pacjenta i efektywne kosztowo – stwierdzili eksperci Sekcji Kardiologii Nuklearnej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Nuklearnej podczas XXII Międzynarodowego Kongresu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Krakowie.

    Techniki radioizotopowe - dobre dla pacjenta i systemu

    Więcej…  
  • Woda różana oczyszcza i łagodzi

    Woda różana powstaje w procesie wytwarzania olejku różanego. Nie tylko oczyszcza i tonizuje, ale również łagodzi podrażnienia. Dlatego zalecana jest również do cery wrażliwej i trądzikowej. Warto wypróbować wodę, która powstaje z płatków róży damasceńskiej, zwanej najcenniejszym kwiatem na świecie.

    Działanie wody różanej na skórę znane było kobietom już w starożytności. Mówi się, iż z korzystała z niej sama Kleopatra. W krajach arabskich, z dobrodziejstw wody różanej, korzysta się do dziś - nie tylko w celu oczyszczania twarzy czy mycia włosów, ale również jako dodatek kulinarny.

    Więcej…  
  • Skóra po wakacjach potrzebuje regeneracji

    Joanna Wisniewska GorynLato to dla wielu z nas ulubiona pora roku. Słońce, wysokie temperatury, kąpiele w morzu czy basenie – tak najczęściej mijają nam długie, ciepłe i wakacyjne dni. Niestety, takie formy spędzania czasu niekorzystnie wpływają na stan naszej skóry, która po lecie często jest przesuszona, podrażniona czy pełna przebarwień. Pomocą dla wymagającego regeneracji i pielęgnacji ciała, stają się wtedy zabiegi z zakresu medycyny estetycznej – warto je wykonać, by przywrócić cerze promienność i blask.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Metoda Holtera

Metoda Holtera - badanie wykorzystywane jest w diagnozowaniu chorób serca. Umożliwia rejestrowanie pracy serca w trakcie wykonywania codziennych czynności, przez 24 godziny na dobę.

Więcej…

Karetki – rodzaje

Podstawowe (P) - najczęściej spotykane. Zespół składa się z minimum dwóch ratowników medycznych/pielęgniarek, bez lekarza. Jeżeli żadna z osób nie posiada uprawnień do prowadzenia karetek, trzecią osobą jest kierowca.

Więcej…

Mammografia

Mammografia jest to najbardziej skuteczne badanie w diagnostyce raka piersi, pozwalające na wykrycie nowotworu w bardzo wczesnym stadium. W badaniu wykorzystywane jest promieniowanie rentgenowskie, w minimalnej dawce. 

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie