header


Gofry z porzeczkami

Gofry z truskawkami

Soki, lody, ciasta, torty, kremy, tartaletki, dżemy, galaretki, koktajle, a nawet dressing sałatkowy oraz glazura do mięsnej pieczeni

– aż tyle jest w stanie zdziałać niewielka i zupełnie niepozorna czerwona porzeczka. A żeby było jeszcze ciekawej, jej kulinarne możliwości to zaledwie początek długiej listy zalet, jakie w sobie kryje. Co jeszcze, poza plejadą nieznanych dotąd kompozycji smakowych możemy zyskać wprowadzając czerwone porzeczki do codziennego menu?

Intensywna, kwaśna nuta, przeplatająca się z delikatnie pojawiającą się na drugim planie goryczką, to zapowiedź nie tylko wielu udanych kulinarnych ekscesów. Kwaśny, intensywny smak to najlepszy dowód na to, że podobnie jak cytryna, aronia, jabłka czy dzika róża również nieduże, szkarłatne perełki są pełne cennych dla zdrowia składników.

W młodym ciele zdrowy duch

Wspominając o porzeczce czerwonej nie można przemilczeć przede wszystkim wysokiej zawartości witaminy C - 100 g owoców to około 40-45 mg witaminy, co stanowi blisko 60% dziennego zapotrzebowania. To właśnie dzięki niej porzeczkowe specjały zyskują wiele cech prozdrowotnych. Do najważniejszych z nich należy wzrost odporności organizmu oraz neutralizowanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za procesy starzenia. Z tego samego powodu porzeczki mogą przyczynić się do szybszej poprawy samopoczucia w czasie przeziębienia, w czym pomaga obecność witaminy P ułatwiającej wchłanianie witaminy C.

Sekret nieskazitelnej cery

Działając pozytywnie na organizm od wewnątrz czerwone porzeczki wywierają również duży wpływ na wygląd zewnętrzny. Zawarty w nich kwas askorbinowy wzmacnia naczynia krwionośne, dzięki czemu może przyczynić się do wyrównania kolorytu skóry i ograniczyć ryzyko powstawania tzw. „pajączków”. Ponadto, miąższ z czerwonych porzeczek zmieszany z odrobiną glinki czerwonej zamieni się w naturalną maseczkę, która pozwoli uporać się z problemami typowymi dla cery trądzikowej.

Apetyt na lekkość

- Czerwone porzeczki od wieków słyną ze swego zbawiennego wpływu, jaki wywierają na układ trawienny. Dietetycy jednogłośnie rekomendują włączenie tych drobnych owoców do diety w momencie, gdy zaczyna doskwierać nam niestrawność, nadkwasota, a nawet brak apetytu. Właściwości te są pochodną dużej zawartości pektyn, czyli substancji obecnej w błonniku, która ulega rozpuszczeniu, a zatem jest dobrze wchłania przez organizm.

Ciśnienie pod kontrolą

Kolejną korzyścią, wynikającą ze składu chemicznego czerwonych porzeczek, jest zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu. Obecne w nich potas oraz witamina PP pełnią bowiem bardzo ważną rolę zarówno w regulowaniu poziomu cholesterolu we krwi, jak również usuwaniu wspomnianych wolnych rodników, zapobiegając miażdżycy i chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Menu pod znakiem porzeczki

Smak i składniki odżywcze powodują, że czerwone porzeczki należą do grona owoców niezwykle uniwersalnych. Po pierwsze, mogą stać się elementem diety osób o wrażliwym układzie trawiennym. Po drugie – apetycznie dopełnią zarówno słodkie delicje, jak i specjały bardziej wytrawne. W letnim sezonie absolutną koniecznością są babeczki i kruche ciasta wzbogacone dodatkiem świeżych owoców. – Umiejętnie dobierając dodatki możliwe jest stworzenie w zaskakująco krótkim czasie deserów imponujących tak w smaku, jak i pod kątem estetyki. Spody tortowe jasne zamienią się w perełkę cukiernictwa, jeśli przełożymy je bitą śmietaną i udekorujemy gałązkami czerwonych porzeczek i borówek amerykańskich – mówi Wiktor Kowalski, ekspert firmy Dan Cake. Aby owoce efektownie lśniły warto za pomocą pędzelka nanieść na nie odrobinę glazury, którą można wykonać w kilka sekund, rozcieńczając łyżeczkę ulubionego dżemu wodą. – Podstawą dla letniego śniadania w kontynentalnym stylu stać się mogą gofry z dodatkiem porzeczek, cukru pudru i polewy czekoladowej, które doskonale smakować będą z filiżanką czarnej kawy. Również fakt, że porzeczki są owocami sezonowymi, nie będzie przeszkodą dla wykorzystania ich jesienią i zimą, jeśli z wyprzedzeniem przygotujemy gęste sosy, dżemy i syropy. Mini tarteletki wypełnione pistacjowym kremem i polane sosem na bazie porzeczki będą eleganckim deserem o każdej porze roku.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Ciemne plamy na skórze

    Muszelka znad morza, ciupaga z Tatr, a na twarzy ciemne plamy? Pamiątki po lecie nie zawsze muszą się dobrze kojarzyć. Kobieca skóra jest podatna na różnego rodzaju problemy, od przebarwień poprzez rozszerzone naczynka, aż po fotostarzenie. Kiedy jesień jest już w pełni, to czas, aby się z nimi rozprawić. Podpowiadamy jak się ich pozbyć, a także radzimy, kiedy rozpocząć laseroterapię.

    Przebarwienia

    Krem z filtrem i kapelusz to obowiązkowe elementy wakacyjnego bagażu. Jeżeli jednak chciałaś złapać trochę słońca i zapominałaś o fotoprotekcji, to na twojej skórze mogły się pojawić ciemniejsze plamki.

    Więcej…  
  • Zajady – jak się ich pozbyć?

    Częściej dokuczają nam jesienią i zimą, objawiają się tym, że kąciki ust pękają oraz wysychają i z pewnością nie dodają urody. Zajady – kto z nas ich nie miał? Skąd się biorą i jak je wyleczyć?

    Zajady kontra Człowiek

    Niechciane i irytujące zajady (łac. cheilitis angularis) to owrzodzenia występujące w kątach ust. Objawy są chyba znane nam wszystkim – w kącikach lub kąciku tworzą się bolesne nadżerki, skóra może być zaczerwieniona, spękana, opuchnięta, łuszczy się, swędzi i piecze, mamy problem z otworzeniem ust, a co za tym idzie z jedzeniem, czasem występuje również nieprzyjemny posmak.

    Więcej…  
  • Ćwiczenia wspomagające pracę mózgu

    Mózg, podobnie jak inne narządy budujące organizm, do prawidłowego funkcjonowania oraz rzetelnego wykonywania przypisywanych mu zadań potrzebuje wsparcia. Staje się ono szczególnie ważne zwłaszcza u osób starszych ze względu m.in. na pogarszający się stan zdrowia. Wspomaganie pracy mózgu powinno opierać się przede wszystkim na jego odżywieniu, a także wykonywaniu ćwiczeń wpływających na zachowanie właściwego poziomu koncentracji, dobrej pamięci czy pobudzenie do działania neuronów.

    W pierwszym przypadku należy spożywać produkty zawierające cenne składniki odżywcze – witaminy z grupy B, nienasycone kwasy tłuszczowe i minerały w postaci lecytyny, cynku, żelaza, potasu, fosforu bądź magnezu.

    Więcej…  
  • Bezsenność

    Bezsenność to bardzo poważny problem, który pociąga za sobą konsekwencje zdrowotne. Człowiek, który nie może zasnąć jest nie tylko zmęczony i poirytowany, z czasem zaczyna również odczuwać inne skutki zdrowotne. Brak snu trwający ponad 3 doby można uznać już za problem. Aby nie czuć się zmęczonym, trzeba przespać przynajmniej 7 godzin na dobę. W innym wypadku po pewnym czasie pojawia się znużenie, zmęczenie i problemy z koncentracją.

    Więcej…  
  • Srebro koloidalne zwalczające bakterie

    Niejonowe srebro koloidalne zwalcza nawet te bakterie, które są odporne na działanie antybiotyków. Bardzo małe cząsteczki tego metalu szlachetnego, zawieszone w płynie, w przeciwieństwie do antybiotyków nie wykazują działań ubocznych. Najlepiej wybrać srebro, które posiada nanocząsteczkę w kształcie płytek, co wielokrotnie zwiększa powierzchnię czynną.

    Nie tylko biżuteria.

    Gdy słyszymy słowo srebro, w pierwszej kolejności myślimy o łańcuszkach, pierścionkach czy kolczykach. Jednak ten metal szlachetny ma również zastosowanie zdrowotne, o czym wiedzieli już w starożytności.

    Więcej…  
  • Czego unikać w czasie wizyty u lekarza?

    Zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda wizyta u lekarza widziana jego oczami? Co go drażni, co denerwuje, a czemu się dziwi? Zaglądamy za drugą stronę lustra i zdradzamy to, czego lekarz nie powie Ci wprost.

    Zdecydowana większość lekarzy na początku swojej ścieżki zawodowej jest pełna ambicji i wizji „naprawy świata”, jednak po latach pracy duża część z nich czuje wypalenie zawodowe i zmęczenie nieustanną walką z biurokracją, niezadowolonym pacjentami, pracodawcami.

    Więcej…  
  • Witaminy dla naszej skóry

    Do najważniejszych witamin, które mają wpływ na kondycję naszej skóry, zalicza się witaminę B5 i B6, a także E. Nawilżają one skórę, działają przeciwzapalnie, a także usuwają wolne rodniki. Preparaty, które je zawierają zalecane są w przypadku podrażnień, trądziku czy starzenia się skóry.

    Witamina B5 (kwas pantotenowy).

    Witamina B5 jest słabo wchłaniana przez skórę, natomiast pantenol, który pod względem chemicznym jest bardzo zbliżony do kwasu pantotenowego, wchłania się znakomicie.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Śpiączka cukrzycowa

Śpiączka cukrzycowa – powstaje w wyniku zaburzeń metabolicznych spowodowanych cukrzycą. Może być spowodowana zbyt wysokim poziomem cukru we krwi (śpiączka hiperglikemiczna) lub zbyt niskim poziomem cukru we krwi (śpiączka hipoglikemiczna).

Więcej…

Torbiel - cysta

Torbiel (cysta) – jest to wytwór ciała, z reguły o łagodnym charakterze. Powstaje w wyniku nieprawidłowości związanych z budową narządu, także w miejscach w których w przeszłości występowały stany zapalne.

Więcej…

Dodatek pielęgnacyjny do świadczeń emerytalno-rentowych

Przysługuje osobie całkowicie niezdolnej do pracy i samodzielnej egzystencji lub osobie która ukończyła 75 lat.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie