Konkurs Zielona Ławeczka

Zielona laweczka 1

Fundacja Banku Ochrony Środowiska już po raz trzeci przeznaczy prawie 40 tys. złotych na rewitalizację polskich osiedli. Ale to nie wszystko.  Oprócz tego zainteresowani mogą zgłosić się do równoległego konkursu filmowego i stworzyć materiał instruktażowy na jeden z siedmiu zaproponowanych tematów. Każdy z nich opowiada o innym etapie pracy nad koncepcją i zagospodarowania sąsiedzkich ogródków.

Zwycięskie filmy mają dostarczyć technicznych wskazówek dla tych, którzy chcą zmienić swoje osiedla w zielone zakątki oraz pokazać jak tworzyć projekty nie tylko przyjemne dla oka, ale również przyjazne ekologicznie. Na laureatów czeka siedem nagród o wartości 300 zł każda. Termin składania prac mija z końcem sierpnia.

Do filmowej rywalizacji zaproszeni są zarówno pasjonaci ogrodnictwa i ekologii, jak również osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w tej materii lub chcą nauczyć się czegoś nowego. Konkursowe produkcje wyjaśnią poszczególne etapy tworzenia sąsiedzkich ogródków działkowych. Długość każdego nadesłanego filmu nie może przekraczać dwóch minut - wyłączając napisy. Gotowe nagranie w wybranym formacie należy przesłać do 31 sierpnia 2017 roku  na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..  Co ważne, każdy uczestnik konkursu może wysłać maksymalnie jeden film na dany temat.

Tematy konkursowe

Uczestnicy mają do wyboru siedem tematów. Czym charakteryzuje się każdy z nich? Pierwszy  dotyczy wyboru miejsca ustawienia Zielonej Ławeczki. Choć temat wydaje się oczywisty, chodzi o spojrzenie z szerszej perspektywy. Zwrócenie uwagi na to, że ławeczka nie będzie odosobnionym bytem, ale częścią szerszej całości. Aranżacja powinna nie tylko pasować do przestrzeni, ale również zapraszać i inspirować do kolejnych działań.

Kolejny temat „Gdzie postawić Ławeczkę?” jest również powiązany z lokalizacją. Należy próbować spojrzeć na podwórko jako miejsce spotkań i rozsądnie zaplanować jej położenie. Warto zwrócić uwagę na aspekt społeczny. Prostym przykładem jest propozycja postawienia ławeczki pod drzewem, a nie na pełnym słońcu. W upał da ono cień, w chłodne dni uchroni przed deszczem. Film ma zwrócić uwagę na to, że opłaca się pracować na tym, czym dysponujemy i wykorzystać to w swoim projekcie.

Trzeci temat „Inni mieszkańcy podwórza” zachęca do troski o całą okolicę, łącznie z jej mniejszymi mieszkańcami. Dodatkowa inwestycja dla psich współlokatorów (np. wybieg) może być wspaniałym uzupełnieniem osiedlowej Ławeczki. Jeśli na podwórku jest problem ze sprzątaniem psich nieczystości, niewykluczone, że dodatkowe kosze na śmieci rozwiążą sprawę, a społeczność sąsiedzka będzie chętniej spędzać czas na świeżym powietrzu.

W dalszej kolejności Organizatorzy zachęcają do postawienia pytania „Dla kogo Zielona Ławeczka?”. Ten temat jest niezwykle ważny, ponieważ może zachęcić nie tylko do walki o grant, ale również zbuduje
w mieszkańcach potrzebę wspólnej odpowiedzialności za to miejsce. Chodzi o pokazanie, że Ławeczka może być miejscem ważnym dla każdego mieszkańca. Może stanowić centrum wydarzeń, ale również być dodatkowym tłem do innych aktywności.

Bardzo ważna jest także estetyka projektu. Jako, że Ławeczka powinna być otoczona naturą, istotną rolę ogrywa roślinność. Dlatego kolejny z tematów skupia się na pokazaniu alternatyw dla np. klasycznych tui, które nikogo już nie zaskakują. Tymczasem bujna, nietypowa roślinność może być bardzo skutecznym zaproszeniem dla mieszkańców do wspólnego dbania o otoczenie i spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Idąc krok dalej, Fundacja BOŚ proponuje stworzenie filmu o kompozycji przestrzennej i roślinnej. Instruktaż powinien zawierać porady dotyczące budowania aranżacji roślin np. tworzenia tła z wyższych krzewów czy ozdobnych kwiatowych układów.

Niezwykle ważny wątek porusza ostatni proponowany temat: „Inwestycja...i co dalej?”. Tutaj filmowcy muszą zwrócić uwagę na przyszłość Zielonej Ławeczki. Podkreślić jak ważna jest troska wyrażająca się nie tylko dbaniem o jej stan, ale również chęcią rozbudowania sąsiedzkiego podwórka, zarówno w znaczeniu materialnym, jak i społecznym.

ABC Filmowca

Dla osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki w filmowym świecie, przygotowaliśmy krótki poradnik: na co zwrócić uwagę, od czego zacząć i czego nie może zabraknąć w filmie?

  1. Wszystko zaczyna się od pomysłu

Masz w głowie pomysł? To Świetnie! Najważniejsza jest Twoja koncepcja, to od niej wszystko się zaczyna. Spisuj wszystkie swoje myśli, nawet takie, które początkowo wydają się bezsensowne. Później będziesz mógł do nich wrócić. Nie skreślaj ich, być może później ewoluują one w niespodziewany dla Ciebie sposób?

  1. Grunt to ludzie

Jeśli chcesz stworzyć swoje dzieło w pojedynkę przemyśl dobrze czy jesteś w stanie temu podołać. Od samego początku tworzenia scenariusza, kręcenia ujęć, aż do montażu. W przypadku, kiedy decydujesz się pracować w zespole upewnij się, że każdy wie jakie są jego obowiązki. Od samego początku jasno przedstaw swój pomysł, tak, by każdy wiedział nad czym pracuje. Jednak jednocześnie bądź otwarty na sugestie.

  1. Organizacja

Pamiętaj, że do każdego projektu należy się odpowiednio przygotować. Niezależnie od tego czy działasz sam, czy wspólnie ze swoim zespołem stwórz harmonogram działań. W miarę możliwości trzymaj się ustalonych wcześniej terminów. Dla pewności już od początku możesz zostawić sobie kilka dni zapasu na nieprzewidziane wypadki.

  1. Muzyka

Jest bardzo ważną częścią filmu, która podświadomie bardzo mocno oddziałuje na odbiorcę i znacząco wpływa na postrzeganie Twojego dzieła. Dopasuj ją do tempa swojego filmu, konkretnych ujęć czy wypowiedzi. Pamiętaj również o prawach autorskich, które chronią każdy utwór!

  1. Spojrzenie odbiorcy

Próbuj spojrzeć na swój film krytycznym okiem. Pamiętaj, że Ty jako twórca wiesz co masz na myśli, jednak Twój widz będzie spotykał się z nim po raz pierwszy. Spróbuj zastanowić się czy wyczerpałeś podjęty przez siebie temat i czy wszystko przekazałeś w klarowny sposób. Jeśli chcesz mieć pewność, poproś o pomoc kogoś kto nie uczestniczył w produkcji.