Porady dnia

Porady dnia

Aktualności Seniora

Aktualności Seniora

Zdrowie Seniora

Zdrowie Seniora

Pasje Seniora

Pasje Seniora

zOperowani - kwiecień 2019 rok

Zoperowani kwiecien4

Bas-baryton – głos nie tylko superbohaterów. Myślisz, że opera jest sztuką archaiczną i trudną w odbiorze? Przekonamy Cię, że jest wręcz odwrotnie! Zapraszamy do fascynującego świata sztuki operowej i jej tajemnic!

zOperowani! to cykl muzycznych spotkań poświęconych jednemu z najbardziej fascynujących aspektów opery jakim jest głos. Punktem wyjścia stało się dla nas przekonanie, że czerpanie przyjemności z opery nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a jedynie ciekawości i otwartości na nowe doznania artystyczne i zmysłowe. Opera to przede wszystkim opowiadanie emocjonujących historii oraz barwne, złożone postaci, których podstawowym środkiem wyrazu jest właśnie głos. 

Zaproszeni artyści opowiedzą o typie głosu, jakim dysponują, odsłonią sekrety techniki wokalnej oraz wykonają arie najwybitniejszych kompozytorów. Przyjrzymy się zależnościom między wyborem głosu a ekspresją sceniczną oraz charakterem i emocjonalnością konkretnych postaci z klasyki operowej.

Podczas kwietniowego wieczoru operowego przyjrzymy się głosowi bas-barytonowemu. To głos łączący w sobie cechy niskich głosów męskich, basu i barytonu, cechujący się dużą skalą i wszechstronnością. Tylko pozornie bohaterowie obdarzeni tym głosem stają się tłem dla innych postaci, w rzeczywistości powstało dla nich wiele partii pierwszoplanowych, mogących przyćmić niejednego tenorowego amanta. Podczas spotkania poznamy bohaterów fascynujących i nietuzinkowych: obdarzonych władzą, igrających ze złem, ale także zagubionych i odrzuconych.

O aspektach bycia bas-barytonem opowie gość specjalny, Łukasz Karauda, występujący m.in. na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W jego wykonaniu usłyszymy arie m.in. z takich oper jak Carmen Georgesa Bizeta, Don Giovanni Wolfganga Amadeusza Mozarta i Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego. Artyście akompaniuje Monika Kolasińska.

Łukasz Karauda – śpiew

Monika Kolasińska – akompaniament

Szymon Waćkowski – prowadzenie cyklu

26 kwietnia 2019, godz. 19:30

Filia Bielańskiego Ośrodka Kultury, ul. Estrady 112, Warszawa

WSTĘP WOLNY

Łukasz Karauda – bas-barton, absolwent Royal Welsh College of Music and Drama w Wielkiej Brytanii, którą ukończył z wyróżnieniem. Zdobywca stypendium Królowy Elżbiety oraz beneficjent Fundacji Bryna Terfla. Laureat Miedzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy, V konkursu wokalnego im. Karola Kurpińskiego, konkursu The Music in the Vale Young Singer of the Year w Cardiff. Zdobywca Percy Gould Cup w Londynie dla najbardziej obiecującego męskiego solisty. Współpracował z Diva Opera w Londynie, z English Touring Opera oraz Llangollen International Musical Eisteddfod. Na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie wystąpił jako Komisarz w Madamie Butterfly Giacomo Pucciniego oraz jako Donald w Billym Buddzie Benjamina Brittena.

Monika Kolasińska – pianistka, korepetytorka śpiewaków operowych. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie Coachingu Wokalnego oraz Międzywydziałowe Studium Pieśni w tej samej uczelni. Wiedzę i umiejętności w dziedzinie pracy z wokalistami pogłębiała na kursach i warsztatach prowadzonych przez m.in.; prof. J. Marchwińskiego, prof. J. Artysza, prof. U. Kryger, O. Pasiecznik, M. Pikulskiego, E. Podleś oraz prof. U. Reinemanna. Jako korepetytor śpiewaków współpracowała z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMFC. W 2016 r. za działalność artystyczno - dydaktyczną została uhonorowana Nagrodą Rektora UMFC. Od stycznia 2018 pracuje jako pianista-korepetytor w Polskiej Operze Królewskiej.

Szymon Waćkowski – reżyser, scenarzysta i animator kultury, absolwent scenariopisarstwa na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie. Był asystentem Mariusza Trelińskiego przy realizacji Jolanty Piotra Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Beli Bartoka w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz Barrie’go Kosky’ego przy realizacji Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego w Komische Oper w Berlinie. 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież