header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Jak zmienić dietę

Dieta bez wyrzeczen

Nowy rok, zdrowy rok – jak zmienić dietę na lepszą bez wyrzeczeń?

 

Styczeń to miesiąc, w którym składamy sobie najwięcej obietnic, licząc się jednocześnie z tym, że o większości z nich szybko zapomnimy. Noworoczne postanowienia nie muszą być jednak niemożliwe do spełnienia, jeśli realizować je będziemy powoli i z rozmysłem. Dlatego też, zamiast z dnia na dzień przechodzić na rygorystyczną dietę, warto wprowadzić niewielkie zmiany, które poprawią jakość naszej codziennej diety i bardzo szybko staną się niezauważalnym nawykiem.

Zdrowe odżywianie nie musi bazować tylko i wyłącznie na ograniczeniach. Wiele dobrego przyniesie już samo włączenie do menu najcenniejszych dla zdrowia składników. Dzięki nim poprawimy w nowym roku jakość diety, bez konieczności z natychmiastowego rezygnowania z ulubionych przysmaków, a dobre nawyki żywieniowe mają szansę zostać z nami na dłużej.

Świeży pomysł na lunch

Warzywa i owoce powinny odgrywać bardzo ważną rolę w codziennym jadłospisie. Nie bez powodu znajdują się aż na drugim miejscu w piramidzie żywienia. To właśnie w nich znajduje się najwięcej witamin, błonnika i soli mineralnych, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Najlepiej jest włączyć owoce i warzywa do każdego posiłku, jednak często jest to dość trudnym zadaniem. Aby każdego dnia zapewnić sobie minimum 0,5 kg warzywno-owocowych dobrodziejstw, warto w sprytny sposób wprowadzić je do codziennej diety. Na przykład przygotowując proste i przepyszne smoohies, które możemy zabrać ze sobą do pracy. Ponadto pokrojone w drobne kawałki marchewki, seler naciowy, rzodkiewki, a nawet listki jarmużu staną się smakowitą i zdrową przekąską w czasie pracy. Zabiegane osoby mogą również docenić urok domowych zup, które po odpowiedniej pasteryzacji mogą być przechowywane w lodówce nawet przez kilka do kilkunastu tygodni. Nie jest konieczne także codzienne gotowanie bulionu. Wystarczy raz na jakiś czas ugotować większą ilość i następnie zamrozić go w foremkach do lodów. Aby zawsze mieć dostęp do świeżych warzyw i owoców warto także przechowywać część z nich w zamrażarce. W ten sposób mogą utracić część swoich cennych witamin, niemniej strata ta nie przekracza 40%, w związku z czym nadal wzbogacą naszą dietę o wartościowe składniki.

Dieta na bogato

Podczas rutynowych zakupów zwróćmy uwagę także na produkty obfitujące w inne cenne dla zdrowia substancje, niż tylko witaminy i sole mineralne. Wśród owoców na uwagę zasługują z pewnością ciemne winogrona, bogate w resweratrol – bardzo silny antyoksydant, pozytywnie wpływający na układ naczyniowo-sercowy. Ten nieco egzotycznie brzmiący związek zawarty jest w skórkach owoców, a także w produkowanym z nich winie. Znajdziemy go również w owocach jagodowych, jabłkach i orzechach, a nawet w kakao. Najnowsze badania wykazały ponadto, że substancja ta dobrze wpływa na hipokamp, czyli część mózgu gdzie warunkowane są procesy uczenia się, zapamiętywania oraz stany emocjonalne. Istotnym dla równowagi organizmu jest także kojarzony przede wszystkim z branżą kosmetyczną koenzym Q10. W istocie odpowiedzialny jest on za powstawanie w komórkach energii, co zapewnia optymalną pracę całego organizmu. Jego brak może skutkować odczuwaniem nadmiernego zmęczenia i spadkiem odporności, zatem włączmy do diety ryby, produkty pełnoziarniste, szpinak  i brokuły. Koenzym ten najlepiej przyswaja się w obecności tłuszczów, dlatego dania na bazie tych składników warto urozmaicić dodatkiem przykładowo oliwy z oliwek. Znanymi od lat dobrodziejstwami są także nasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, magnez, witamina C oraz D, której najbardziej brakuje nam podczas najmniej słonecznych miesięcy.

Z zaufanego źródła

Jakość produktów definiuje także ich skład oraz to, skąd owe składniki pochodzą. Wybierając wędliny, sery czy pieczywo koniecznie zapoznajmy się z etykietą, by nieświadomie nie kupić produktów nasyconych substancjami chemicznymi. – W przypadku produktów mleczarskich im krótsza lista składników tym lepiej. Najważniejsze jest oczywiście mleko, kultury bakterii mlekowych, podpuszczka oraz sól. To one powinny znajdować się na początku składu. Niedopuszczalne są natomiast soja, kolagen oraz azotan potasu. Czytając etykietę nie zniechęcajmy się pobieżnie dostrzeżonymi nieznanymi nazwami. Przykładem może być barwnik annato (E160B), którego pochodzenie jest naturalne, a wytwarzany jest z nasion tropikalnego drzewa południowoamerykańskiego. Podobnie rzecz się ma w przypadku chlorku wapnia, którego nie należy się obawiać. Jego dodatek sprawia między innymi, że ser jest bogatszy w wapń i fosfor – mówi Ewa Polińska z MSM Mońki.

Nowy rok może stać się znacznie zdrowszy, jeśli zamiast wprowadzać ograniczenia w naszej diecie, zdecydujemy się na kilka niewielkich, lecz jakże istotnych ulepszeń.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Zaparcia u osób starszych

    Problemy z wypróżnianiem to częsty problem u osób starszych – szacuje się, że nawet 20 – 30% seniorów cierpi na zaparcia. Zbliżający się Dzień Babci i Dzień Dziadka to dobry moment, by poruszyć w rozmowie z dziadkami tę delikatną kwestię i podpowiedzieć, jak mogą sobie pomóc.

    Rozmowa na ten temat może być nieco niezręczna, jednak naszym celem jest pomoc, dlatego warto ją przeprowadzić. Przede wszystkim musimy pamiętać, że o zaparciach mówimy wtedy, gdy oddawanie stolca następuje rzadziej, niż co trzy dni.

    Więcej…  
  • Nadpotliwość - wstydliwy problemem

    Nadmierna potliwość odbiera ludziom pewność siebie. Spocone dłonie zawstydzają podczas powitania. Plamy pod pachami potrafią zniszczyć najpiękniejszą kreację. Pocimy się gdy jest nie tylko gorąco, ale także gdy denerwujemy się lub uprawiamy różne aktywności. Jeśli potu jest znacznie więcej to sygnał, że możemy cierpieć na nadpotliwość. Wówczas warto sprawdzić czy nie jest ona efektem problemów zdrowotnych i zastanowić się nad skorzystaniem z zabiegów redukujących nadpotliwość.

    Więcej…  
  • Zaćma nie tylko u seniorów

    Zaćma to jedna z niewielu chorób, które w świadomości społecznej są dziś tak mocno utożsamiane z wiekiem pacjenta. Przypisywana przede wszystkim osobom starszym katarakta, czyli zmętnienie soczewki oka powodujące stopniową utratę ostrości wzroku nie jest jednak chorobą, której grupę ryzyka można ograniczyć wyłącznie do osób po 50, 60, czy 70 roku życia.

    Więcej…  
  • Szampon z olejem arganowym

    W Maroko tłoczy się oleje z nasion czarnuszki, opuncji figowej i drzewa arganowego, które mogą być wykorzystane do pielęgnacji włosów. Zalecane są w przypadku podrażnionej i przesuszonej skóry głowy. Pomogą zregenerować zniszczone i osłabione włosy.

    Olej z czarnuszki na problemy skórne.

    Ze względu na wyjątkowe właściwości regenerujące i łagodzące - olej z nasion czarnuszki siewnej (Nigella Sativa) może być wykorzystywany do pielęgnacji zarówno skóry, jak i włosów.

    Więcej…  
  • Wszczepienie lub wymiana kardiowertera-defibrylatora

    Przemyslaw Mitkowski10 stycznia 2019 roku Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że minister zdrowia, prof. Łukasz Szumowski podpisał rozporządzenie wprowadzające do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego nowe świadczenia opieki zdrowotnej. Wśród nich znajduje się procedura wszczepienia/ wymiany całkowicie podskórnego kardiowertera-defibrylatora (S-ICD).

    Więcej…  
  • Terapie biologiczne

    Polska Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Stosowania Terapii Biologicznych: mamy konsensus w sprawie terapii biologicznych referencyjnych i biopodobnych.

    W debacie zainicjowanej przez Polską Grupę Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Stosowania Terapii Biologicznych wzięli udział przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: prof. dr hab. n. med. Karina Jahnz-Różyk (alergologia, immunologia kliniczna), prof. dr hab. n. med. Ewa Lech-Marańda (hematologia), prof. dr hab. n. med. Marek Brzosko (reumatologia),

    Więcej…  

Aktualności seniora

Osteoporoza

Osteoporoza – test podatności na zachorowanie do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na osteoporozę należy odpowiedzieć na poniższe pytania i zsumować liczbę odpowiedzi twierdzących.

Więcej…

Jaskra

Jaskra- test podatności na zachorowanie, do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na jaskrę należy dopowiedzieć na dziesięć pytań i przyznać sobie punkty przypisane do danej odpowiedzi za każdą odpowiedz pozytywną.

Więcej…

Test Amslera

Test Amslera- służy do samodzielnego zdiagnozowania zwyrodnienia plamki żółtej. W celu przystąpienia do testu należy na gładkiej kartce papieru narysować kwadrat o bokach 10 cm i podzielić go na małe kwadraciki o bokach 5 milimetrów, a następnie narysować dużą, czarną kropkę w środku kwadratu.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie