header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Joga – wyjątkowy sposób na harmonię i spokój w życiu


Za oknem coraz częściej pojawia się słońce. Jak wykorzystać pogodę, wzmocnić organizm i jednocześnie zwiększyć swoją koncentrację i wyciszenie? Sięgnij po ćwiczenia jogi!

Joga

Joga pochodzi z dorobku kultury Indii i jest metodą jednoczenia ciała, umysłu i ducha. Nie są to tylko ćwiczenia rozciągające, jest to również cały system wiedzy oferujący ogromne bogactwo nauk i technik rozwoju. W Europie najczęściej przybiera postać ćwiczeń fizycznych, oddechowych, nauki koncentracji oraz technik relaksacyjnych i medytacji. Od początku ćwiczy się świadome używanie umysłu poprzez wywieranie pożądanego wpływu na ciało oraz kształtowanie konstruktywnego postrzegania świata, czego efektem jest osiągniecie wewnętrznej harmonii i wyciszenie zmysłów.

Historia jogi sięga 2500 lat p.n.e. a dowodem tego są odnalezione gliniane figurki osób wykonujących asany, pochodzące właśnie z tego okresu. Asany to specyficzne pozycje ciała, które przybiera jogin podczas praktyki. Posiadają one lecznicze działanie, rozciągają, wzmacniają i oczyszczają ciało a ich właściwa praktyka doprowadza organizm do zrównoważenia i harmonii.

joga_foto

Wpływ jogi na zdrowie.

O ile trudno zmierzyć efekty działania jogi na umysł, to jej wpływ na zdrowie człowieka został już dawno zbadany i potwierdzony naukowo. Dzięki regularnej praktyce jogi oddziałujemy na cały organizm i jego funkcje poprawiając kondycję, odporność i wagę. Dzięki jodze poprawimy również stan układu krążenia, wyrównamy ciśnienie i ulżymy kręgosłupowi poprzez rozciąganie i wzmocnienie mięśni szkieletowych. Ćwiczenia pomogą również w przypadku lęków, nerwic, depresji i przewlekłego stresu – joga ma zbawienny wpływ na stan układu nerwowego.

Joga i sekret długowieczności.

Mówi się też, że joga stanowi bramę do długowieczności. Poprzez praktykę jogi ciało i umysł nie tylko osiągają stan relaksu ale również regenerują się. Podczas ćwiczeń każda komórka zostaje należycie dotleniona i zmobilizowana do aktywności, dzięki czemu proces starzenia komórek jest wydatnie spowolniony.

To tylko wierzchołek tego co może zaoferować joga ale to właśnie przede wszystkim dlatego w tak szybkim tempie rośnie jej popularność w najróżniejszych formach.

Jak zacząć

Jogę może ćwiczyć każdy, ponieważ ćwiczenia i style są bardzo zróżnicowane – od naprawdę podstawowych, aż do coraz bardziej skomplikowanych, niemal akrobatycznych. Dlatego jogę mogą praktykować osoby w każdym wieku i stopniu sprawności fizycznej.

Ważne, aby w czasie nauki korzystać z pomocy wykwalifikowanego nauczyciela, który stopniowo wprowadzi nas w świat asan. - Nauczyciel poprowadzi na początku drogi, pomoże opanować podstawowe pozycje i techniki oddechowe. Ćwicząc pod jego okiem nie musimy zastanawiać się nad kolejnością poszczególnych sekwencji. Gdy osoba zdobędzie już podstawową wiedzę, może próbować dokształcać się sama – uważa Marcin Topolski z Hopl.pl.

Ścieżki jogi

Obecnie joga staje się coraz bardziej popularna. Istnieje wiele szkół prowadzących regularne zajęcia z jogi. Rośnie również grono osób praktykujących jogę indywidualnie. Z uwagi na aspekty treningu możemy rozróżnić kilka zasadniczych stylów jogi. Wszystkie bazują na tych samych asanach (pozycjach) formujących system zwany Hatha Joga. Jest to termin bardzo ogólny – i choć dokładnie oznacza fizyczne praktyki jogi – to często używa się go do określenia wielu typów ukierunkowanych przede wszystkim na fizyczny aspekt treningu. Według wielu nauczycieli jest to dobry początek praktyk jogicznych, ponieważ łagodnie wprowadza w podstawowe asany.

Najbardziej popularne w Polsce style to:

Astanga Joga

Astanga - Jest to najbardziej dynamiczna i zarazem jedna z najbardziej wymagających form Hatha Jogi. Ten rodzaj jogi został spopularyzowany na Zachodzie przez K. Pattabhi Jois z Mysore. Jej cechą charakterystyczną są płynne przejścia między asanami, które z kolei ułożone są w stałe serie. Asany wykonywane są w określonej kolejności tworząc coś na kształt układu choreograficznego. Takich układów jest sześć i są one uszeregowane od najprostszego do najtrudniejszego. Synchronizacja ruchu praktykującego z jego oddechem jest tu rzeczą kluczową. Jedna taka seria to trening całego ciała.

Astanga jest bardzo popularna na Zachodzie, często wybierana przez osoby sprawne fizycznie, lubiące intensywne ćwiczenia. Do zalet praktykowania Astanga Jogi zaliczyć można zwiększenie elastyczności ciała, poprawę nastroju i przeciwdziałanie bólom pleców. Nie jest to jednak najlepszy wybór dla osób cierpiących na dolegliwości kolan.

Joga Iyengar

Iyengar - W tym stylu kładzie się wielki nacisk na precyzję poszczególnych asan. Ważne jest również bezpieczeństwo ich wykonania. Stąd charakterystyczną cechą tej metody jest używanie pomocy, jak np. koce, liny, klocki, paski, krzesła itp. Dzięki temu pewne pozycje stają się dostępne dla tych, którym może brakować jeszcze siły czy elastyczności. Zaczyna się od asan stojących, aby zwiększyć równowagę, następnie przechodzi się do bardziej zaawansowanych. Po opanowaniu podstawowych pozycji następuje nauka technik oddechowych.

Metoda Iyengara rozwija siłę, wytrwałość, elastyczność i koncentrację, kładąc nacisk na precyzję w praktyce. Jest przy tym tak skonstruowana, aby umożliwić naukę adeptowi na każdym poziomie. Joga Iyengara, w przeciwieństwie do Astangi, zaleca pozostawanie w pozycjach przez długi czas.

To idealny wybór dla początkujących i osób z urazami kręgosłupa (ma właściwości rehabilitacyjne) i innymi problemami zdrowotnymi.

Joga Kundalini wg przekazu Yogi Bhajana

To coraz bardziej popularna, prosta technika, która może być stosowana przez każdego, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Elementami składającymi się na praktykę są techniki oddechowe, asany (praca z ciałem), mantry i medytacje. Dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu tych technik zyskujemy narzędzie do pracy zarówno z ciałem, jak i umysłem, zmysłami i emocjami. - uważa ekspert Hopl.pl, nauczyciel Jogi Kundalini – Grażyna Smith.

Kundalini jest esencją naszej mocy, obudzenie jej jest nadrzędnym celem praktyk. Podniesienie tej energii integruje ciało, umysł i duszę, co służy do doświadczania pełni potencjału ludzkiego.

Joga Kundalini jest jedną z najdelikatniejszych i najmniej wymagających fizycznie metod jogi. Asany i dynamiczne ćwiczenia koncentrują się przede wszystkim na wspomaganiu kręgosłupa, sprawiając aby był jak najbardziej elastyczny, to także indywidualne serie ćwiczeń do codziennej praktyki domowej.

Joga Kundalini jest idealna dla poszukujących uniwersalnego podejścia w praktyce, dla osób zainteresowanych zarówno aspektami fizycznymi jak i duchową stroną jogi, samopoznaniem i rozwojem osobistym.

- Joga Kundalini wg przekazu Yogi Bhajana jest dla mnie przykładem techniki rozwoju osobistego, który korzysta ze źródeł starożytnej wiedzy o jodze oraz z współczesności. Jest to technika całościowa, obejmująca wszelkie dziedziny życia – stwierdza nauczyciel. - Zaczynałam od Hatha Jogi i rożnych innych technik pomagających w rozwoju. Jednak obraz całości ale zarazem początek głębokiej pracy zaczął się dla mnie dopiero od praktyki Jogi Kundalini. Miałam wielkie szczęście spotkać nauczycielkę która inspirowana swoich uczniów do wyboru swojej drogi poprzez wybór stylu Jogi. Kurs nauczycielski Jogi Kundalini był wyborem którego dokonałam siedem lat temu. Nie było w moim zamierzeniach uczyć, jednak poprzez przekazywanie wiedzy my sami najwięcej się uczymy – kończy Grażyna Smith.

Przy okazji dodamy, że już wkrótce (tzn. 21.09) rozpoczyna się roczny kurs nauczycielski Jogi Kundalini – więcej informacji na temat kursu, szkół oraz samej jogi znajdziesz na www.hopl.pl.

O portalu

Hopl.pl to serwis stworzony dla terapeutów i miłośników nurtu holistycznego. Terapeuci i szkoły rozwoju mają możliwość bezpłatnego zamieszczania w nim informacji o prowadzonej działalności. W serwisie znajduje się baza artykułów eksperckich dotyczących poszczególnych technik i metod leczniczych. Osoby zainteresowane wybraną terapią holistyczną mogą dotrzeć do odpowiedniego terapeuty. Celem Holistycznej Polski jest promocja zdrowia i popularyzacja wszelkiego rodzaju terapii naturalnych.

Więcej informacji na www.hopl.pl

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Światowy Dzień Serca 29 września

    Choroby układu krążenia są od lat zagrożeniem dla zdrowia i życia Polaków. I choć przeciętna długość życia się wydłuża, to i tak - jak wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego pt. „Trwanie życia w 2017 r.”, co drugi zgon w Polsce następuje na skutek chorób serca. Warto więc zadbać o swoje serce i wzmocnić jego kondycję.

    W zdrowym ciele zdrowy duch

    Jednym z kluczowych elementów wpływających na ograniczenie ryzyka zachorowania na choroby serca jest zmiana sposobu życia z siedzącego na aktywny. Różne źródła naukowe potwierdzają, że już godzina aktywności fizycznej w tygodniu pozwala znacząco obniżyć zagrożenie zachorowania na choroby serca. Ważne jest jednak, by aktywność fizyczna była regularna.

    Więcej…  
  • Rehabilitacja po udarze mózgu

    Średnio co osiem minut atakuje kolejną osobę. Rocznie walczy z nim około 70 tys. Polaków. Blisko 60% chorych umiera w ciągu pierwsze roku, a 25% wszystkich chorych stanowią osoby poniżej 40 roku życia. To zatrważające dane, które dotyczą udaru mózgu. Choroby, która niespodziewanie może odebrać nam wszystko.

    Zaburzenia mowy, wzroku, pogorszenie koordynacji ruchowej to tylko niektóre ze zniszczeń, jakie w naszym organizmie powoduje udar mózgu. Najczęściej atakuje w nocy i może zostać niezauważony lub zbagatelizowany, co niestety zmniejsza szansę na całkowity powrót do zdrowia.

    Więcej…  
  • Probiotyki dla zdrowia

    Probiotyki to niezbędny element jesienno-zimowej profilaktyki. Nie tylko dbają o zdrowie jelit i wzmacniają układ odpornościowy, ale coraz częściej ukazują się badania potwierdzające ich korzystny wpływ na zdrowie zębów. Innowacyjne probiotyki mogłyby pomóc m.in. w walce z próchnicą.

    Superbakterie do walki z próchnicą?

    Sezon infekcji za pasem, niezbędne więc będą probiotyki, czyli żywe kultury bakterii lub drożdży, które spełniają bardzo ważną rolę i stosowane w odpowiedniej ilości wpływają korzystnie na zdrowie organizmu. 

    Więcej…  
  • Pierwsze oznaki prezbiopii

    Czy prezbiopia jest chorobą? Jakie są objawy prezbiopii i czy można jej zapobiec?

    Niestety trzeba jasno powiedzieć, że prezbiopia jest nieunikniona i wcześniej czy później jej objawy pojawią się u każdego z nas. Nie jest to jednak choroba, a nieuchronny proces wynikający z fizjologii i efekt naturalnych zmian zachodzących w narządzie wzroku. Z badań wynika, że 98 proc. Polaków po czterdziestce ma problemy ze wzrokiem polegające na znacznym pogorszeniu ostrości widzenia. Aż 94 proc. badanych stwierdziło, że musi odsuwać tekst od oczu, żeby go przeczytać, ponieważ z bliska widzi rozmazane i nieczytelne litery*.

    Więcej…  
  • Jak widzą Polacy po 55. roku życia?

    Jak wynika z najnowszych badań zrealizowanych na zlecenie Vision Express przez IQS Rynek i Opinia blisko 80% osób powyżej 55. roku życia ma wadę wzroku lub chorobę oczu. Alarmujące jest to, że aż 55% respondentów nie badało się u specjalisty w ciągu ostatniego roku. Zaburzenia widzenia często są nie tylko naturalnym skutkiem starzenia, ale mogą świadczyć o rozwoju poważnych chorób oczu, takich jak jaskra, AMD, zaćma lub choroby ogólnoustrojowej w tym cukrzycy i nadciśnienia tętniczego.

    Więcej…  
  • Cukrzyca jak sobie z nią radzić

    Mandaryna Fot Voyo BakiewiczPiosenkarka Marta Wiśniewska o tym, że choruje na cukrzycę typu 1 dowiedziała się, gdy była w ciąży. Z chorobą zmaga się już 15 lat i zdecydowała się opowiedzieć, jak rozwój medycyny wpływa na życie chorych z cukrzycą, jakie znaczenie mają dla nich innowacje oraz czego im brakuje. Diagnoza choroby przewlekłej jest trudnym momentem – jak Pani życie zmieniło się po diagnozie cukrzycy typu 1? Czy musiała Pani zmienić swoje plany?

    Więcej…  
  • Jesienna chandra, jak z nią walczyć

    Wiosną i latem czujemy przypływ energii i motywacji – przechodzimy na diety, stajemy się bardziej aktywni, rozwijamy zainteresowania, odkrywamy nowe smaki, odpoczywamy, remontujemy mieszkanie i odliczamy dni do długo wyczekiwanego urlopu. Gdy przychodzi jesień, a wraz z nią dni stają się coraz krótsze, a pogoda powoli przestaje rozpieszczać, dopada nas zniechęcenie i spadek nastroju. Jak z nimi walczyć i móc jak najdłużej „zatrzymać lato”?

    Więcej…  

Aktualności seniora

Spirometria

Spirometria – jest to badanie służące ocenie wydolności oddechowej. W trakcie jego trwania możliwe jest wykonanie próby farmakologicznej, istotnej przy doborze leków na astmę.

Więcej…

Scyntygrafia

Scyntygrafia – jest to badanie bazujące na promieniowaniu gamma, służące do obrazowania narządów i do oceny ich funkcji (jak np. przepływu krwi przez dany narząd).

Więcej…

Metoda Holtera

Metoda Holtera - badanie wykorzystywane jest w diagnozowaniu chorób serca. Umożliwia rejestrowanie pracy serca w trakcie wykonywania codziennych czynności, przez 24 godziny na dobę.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie