header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Joga – wyjątkowy sposób na harmonię i spokój w życiu


Za oknem coraz częściej pojawia się słońce. Jak wykorzystać pogodę, wzmocnić organizm i jednocześnie zwiększyć swoją koncentrację i wyciszenie? Sięgnij po ćwiczenia jogi!

Joga

Joga pochodzi z dorobku kultury Indii i jest metodą jednoczenia ciała, umysłu i ducha. Nie są to tylko ćwiczenia rozciągające, jest to również cały system wiedzy oferujący ogromne bogactwo nauk i technik rozwoju. W Europie najczęściej przybiera postać ćwiczeń fizycznych, oddechowych, nauki koncentracji oraz technik relaksacyjnych i medytacji. Od początku ćwiczy się świadome używanie umysłu poprzez wywieranie pożądanego wpływu na ciało oraz kształtowanie konstruktywnego postrzegania świata, czego efektem jest osiągniecie wewnętrznej harmonii i wyciszenie zmysłów.

Historia jogi sięga 2500 lat p.n.e. a dowodem tego są odnalezione gliniane figurki osób wykonujących asany, pochodzące właśnie z tego okresu. Asany to specyficzne pozycje ciała, które przybiera jogin podczas praktyki. Posiadają one lecznicze działanie, rozciągają, wzmacniają i oczyszczają ciało a ich właściwa praktyka doprowadza organizm do zrównoważenia i harmonii.

joga_foto

Wpływ jogi na zdrowie.

O ile trudno zmierzyć efekty działania jogi na umysł, to jej wpływ na zdrowie człowieka został już dawno zbadany i potwierdzony naukowo. Dzięki regularnej praktyce jogi oddziałujemy na cały organizm i jego funkcje poprawiając kondycję, odporność i wagę. Dzięki jodze poprawimy również stan układu krążenia, wyrównamy ciśnienie i ulżymy kręgosłupowi poprzez rozciąganie i wzmocnienie mięśni szkieletowych. Ćwiczenia pomogą również w przypadku lęków, nerwic, depresji i przewlekłego stresu – joga ma zbawienny wpływ na stan układu nerwowego.

Joga i sekret długowieczności.

Mówi się też, że joga stanowi bramę do długowieczności. Poprzez praktykę jogi ciało i umysł nie tylko osiągają stan relaksu ale również regenerują się. Podczas ćwiczeń każda komórka zostaje należycie dotleniona i zmobilizowana do aktywności, dzięki czemu proces starzenia komórek jest wydatnie spowolniony.

To tylko wierzchołek tego co może zaoferować joga ale to właśnie przede wszystkim dlatego w tak szybkim tempie rośnie jej popularność w najróżniejszych formach.

Jak zacząć

Jogę może ćwiczyć każdy, ponieważ ćwiczenia i style są bardzo zróżnicowane – od naprawdę podstawowych, aż do coraz bardziej skomplikowanych, niemal akrobatycznych. Dlatego jogę mogą praktykować osoby w każdym wieku i stopniu sprawności fizycznej.

Ważne, aby w czasie nauki korzystać z pomocy wykwalifikowanego nauczyciela, który stopniowo wprowadzi nas w świat asan. - Nauczyciel poprowadzi na początku drogi, pomoże opanować podstawowe pozycje i techniki oddechowe. Ćwicząc pod jego okiem nie musimy zastanawiać się nad kolejnością poszczególnych sekwencji. Gdy osoba zdobędzie już podstawową wiedzę, może próbować dokształcać się sama – uważa Marcin Topolski z Hopl.pl.

Ścieżki jogi

Obecnie joga staje się coraz bardziej popularna. Istnieje wiele szkół prowadzących regularne zajęcia z jogi. Rośnie również grono osób praktykujących jogę indywidualnie. Z uwagi na aspekty treningu możemy rozróżnić kilka zasadniczych stylów jogi. Wszystkie bazują na tych samych asanach (pozycjach) formujących system zwany Hatha Joga. Jest to termin bardzo ogólny – i choć dokładnie oznacza fizyczne praktyki jogi – to często używa się go do określenia wielu typów ukierunkowanych przede wszystkim na fizyczny aspekt treningu. Według wielu nauczycieli jest to dobry początek praktyk jogicznych, ponieważ łagodnie wprowadza w podstawowe asany.

Najbardziej popularne w Polsce style to:

Astanga Joga

Astanga - Jest to najbardziej dynamiczna i zarazem jedna z najbardziej wymagających form Hatha Jogi. Ten rodzaj jogi został spopularyzowany na Zachodzie przez K. Pattabhi Jois z Mysore. Jej cechą charakterystyczną są płynne przejścia między asanami, które z kolei ułożone są w stałe serie. Asany wykonywane są w określonej kolejności tworząc coś na kształt układu choreograficznego. Takich układów jest sześć i są one uszeregowane od najprostszego do najtrudniejszego. Synchronizacja ruchu praktykującego z jego oddechem jest tu rzeczą kluczową. Jedna taka seria to trening całego ciała.

Astanga jest bardzo popularna na Zachodzie, często wybierana przez osoby sprawne fizycznie, lubiące intensywne ćwiczenia. Do zalet praktykowania Astanga Jogi zaliczyć można zwiększenie elastyczności ciała, poprawę nastroju i przeciwdziałanie bólom pleców. Nie jest to jednak najlepszy wybór dla osób cierpiących na dolegliwości kolan.

Joga Iyengar

Iyengar - W tym stylu kładzie się wielki nacisk na precyzję poszczególnych asan. Ważne jest również bezpieczeństwo ich wykonania. Stąd charakterystyczną cechą tej metody jest używanie pomocy, jak np. koce, liny, klocki, paski, krzesła itp. Dzięki temu pewne pozycje stają się dostępne dla tych, którym może brakować jeszcze siły czy elastyczności. Zaczyna się od asan stojących, aby zwiększyć równowagę, następnie przechodzi się do bardziej zaawansowanych. Po opanowaniu podstawowych pozycji następuje nauka technik oddechowych.

Metoda Iyengara rozwija siłę, wytrwałość, elastyczność i koncentrację, kładąc nacisk na precyzję w praktyce. Jest przy tym tak skonstruowana, aby umożliwić naukę adeptowi na każdym poziomie. Joga Iyengara, w przeciwieństwie do Astangi, zaleca pozostawanie w pozycjach przez długi czas.

To idealny wybór dla początkujących i osób z urazami kręgosłupa (ma właściwości rehabilitacyjne) i innymi problemami zdrowotnymi.

Joga Kundalini wg przekazu Yogi Bhajana

To coraz bardziej popularna, prosta technika, która może być stosowana przez każdego, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Elementami składającymi się na praktykę są techniki oddechowe, asany (praca z ciałem), mantry i medytacje. Dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu tych technik zyskujemy narzędzie do pracy zarówno z ciałem, jak i umysłem, zmysłami i emocjami. - uważa ekspert Hopl.pl, nauczyciel Jogi Kundalini – Grażyna Smith.

Kundalini jest esencją naszej mocy, obudzenie jej jest nadrzędnym celem praktyk. Podniesienie tej energii integruje ciało, umysł i duszę, co służy do doświadczania pełni potencjału ludzkiego.

Joga Kundalini jest jedną z najdelikatniejszych i najmniej wymagających fizycznie metod jogi. Asany i dynamiczne ćwiczenia koncentrują się przede wszystkim na wspomaganiu kręgosłupa, sprawiając aby był jak najbardziej elastyczny, to także indywidualne serie ćwiczeń do codziennej praktyki domowej.

Joga Kundalini jest idealna dla poszukujących uniwersalnego podejścia w praktyce, dla osób zainteresowanych zarówno aspektami fizycznymi jak i duchową stroną jogi, samopoznaniem i rozwojem osobistym.

- Joga Kundalini wg przekazu Yogi Bhajana jest dla mnie przykładem techniki rozwoju osobistego, który korzysta ze źródeł starożytnej wiedzy o jodze oraz z współczesności. Jest to technika całościowa, obejmująca wszelkie dziedziny życia – stwierdza nauczyciel. - Zaczynałam od Hatha Jogi i rożnych innych technik pomagających w rozwoju. Jednak obraz całości ale zarazem początek głębokiej pracy zaczął się dla mnie dopiero od praktyki Jogi Kundalini. Miałam wielkie szczęście spotkać nauczycielkę która inspirowana swoich uczniów do wyboru swojej drogi poprzez wybór stylu Jogi. Kurs nauczycielski Jogi Kundalini był wyborem którego dokonałam siedem lat temu. Nie było w moim zamierzeniach uczyć, jednak poprzez przekazywanie wiedzy my sami najwięcej się uczymy – kończy Grażyna Smith.

Przy okazji dodamy, że już wkrótce (tzn. 21.09) rozpoczyna się roczny kurs nauczycielski Jogi Kundalini – więcej informacji na temat kursu, szkół oraz samej jogi znajdziesz na www.hopl.pl.

O portalu

Hopl.pl to serwis stworzony dla terapeutów i miłośników nurtu holistycznego. Terapeuci i szkoły rozwoju mają możliwość bezpłatnego zamieszczania w nim informacji o prowadzonej działalności. W serwisie znajduje się baza artykułów eksperckich dotyczących poszczególnych technik i metod leczniczych. Osoby zainteresowane wybraną terapią holistyczną mogą dotrzeć do odpowiedniego terapeuty. Celem Holistycznej Polski jest promocja zdrowia i popularyzacja wszelkiego rodzaju terapii naturalnych.

Więcej informacji na www.hopl.pl

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Teranostyka

    Teranostyka, czyli ścisłe połączenie diagnostyki i terapii w celu dobrania do potrzeb konkretnego pacjenta celowanego leczenia - bezpiecznego i skutecznego jednocześnie, to przyszłość medycyny –
    w tym medycyny nuklearnej. Medycyna personalizowana, teranostyka i medycyna precyzyjna to obecnie najczęściej powtarzane pojęcia, charakteryzujące medycynę przyszłości. Filozofia teranostyczna będzie coraz bardziej powszechna, zwłaszcza w onkologii – prognozują eksperci Polskiego Towarzystwa Medycyny Nuklearnej.

    Diagnostyka + terapia

    Pojęcie „teranostyka” sformułowano w oparciu o połączenie dwóch słów: terapia i diagnostyka.

    Więcej…  
  • Jakie składniki redukują cellulit

    Kofeina oraz ekstrakty z bluszczu, ruszczyka kolczastego, kasztanowca, bylicy boże drzewko i alg to składniki, jakie powinien zawierać krem na cellulit. Rozbijają one komórki tłuszczowe, usuwają toksyny i poprawiają krążenie, dzięki czemu mogą redukować tzw. skórkę pomarańczową.

    1. 1. Bluszcz pospolity.

    W składzie preparatów na cellulit znajdować się może bluszcz pospolity, czyli wiecznie zielone pnącze oplatające drzewa i ściany. Zawiera on flawonoidy, saponiny i polifenole, które poprawiają mikrokrążenie krwi i odprowadzanie limfy spod skóry, dlatego zapobiegają powstawaniu obrzęków. Składniki te wpływają także na rozbijanie komórek tłuszczowych, wspomagają metabolizm i przyspieszają spalanie tłuszczu.

    Więcej…  
  • Łuszczycowe zapalenie stawów

    Wieloletnie opóźnienia diagnostyczne skazują pacjentów chorych na ŁZS na niebezpieczne powikłania zdrowotne i konsekwencje na całe życie – apelują eksperci kampanii „ŁZS Podwójny cios”.

    Sześć miesięcy zgodnie z zaleceniami EULAR to czas, w którym łuszczycowe zapalenie stawów powinno zostać zdiagnozowane, aby uniknąć życia w bólu – podkreśla Monika Zientek prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Młodych z Zapalnymi Chorobami Tkanki Łącznej „3majmy się razem”. Niestety tak się nie dzieje. Od momentu wystąpienia pierwszych objawów ze strony stawów do postawienia prawidłowej diagnozy mija często nawet 5 lat.*1 - To zdecydowanie za długo.

    Więcej…  
  • Udar mózgu, jak się chronić?

    SENIORZE,
    CHROŃ SIĘ PRZED UDAREM!

    Andrzej PrzybylskiUdar mózgu to poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Najczęstsze są udary niedokrwienne (85%). Ryzyko wystąpienia takiego udaru rośnie aż pięciokrotnie u pacjentów z migotaniem przedsionków, arytmią charakterystyczną dla wieku podeszłego. Warto wiedzieć, jak się chronić przed powikłaniami migotania przedsionków i uniknąć udaru mózgu – radzi ekspert Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

    Podstępny wróg, cichy zabójca

    Więcej…  
  • Okulary czy soczewki na wakacje?

    Okres wakacyjny dla wielu Polaków kojarzy się z wypoczynkiem nad morzem. Jak powinny zaplanować taki wyjazd osoby z wadą wzroku? Lepiej spędzić urlop z okularami korekcyjnymi czy soczewkami kontaktowymi? Podpowiada Grzegorz Romanik, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Zalety okularów

    Wakacje nad Bałtykiem to dla wielu z nas plan na najcieplejsze miesiące roku. Jednak każda osoba z wadą wzroku, która wybiera się nad wodę, boryka się z tym samym problemem – okulary czy soczewki kontaktowe?

    Więcej…  
  • Pielęgnacja stóp latem

    Obecnie chodzimy z odsłoniętymi stopami, dlatego szczególnie warto zadbać o ich świeżość i gładkość. W tym celu można moczyć je w wodzie z rozpuszczonym ałunem potasowym, który hamuje rozwój bakterii odpowiedzialnych za przykry zapach potu. Zrogowaciałego i martwego naskórka pozbędziemy się dzięki marokańskiemu pumeksowi z glinki czerwonej.

    Wymagający czas dla stóp.

    Stopy są taką samą wizytówką człowieka jak twarz czy dłonie, co jest szczególnie istotne podczas lata. Kiedy temperatura rośnie zwykle chodzimy bez skarpetek czy rajstop, w sandałach i japonkach.

    Więcej…  
  • Towarzystwo Medycyny Nuklearnej

    Eksperci: powikłań zabiegów elektroterapii całkowicie nie wyeliminujemy, ale możemy diagnozować je wcześniej i leczyć skuteczniej:

    Zaktualizujmy wskazania do refundacji w badaniach obrazowych!

    Kardiologiczne układy wszczepialne mają duży wpływ na poprawę rokowania pacjentów ze złożonymi postaciami arytmii. Ta metoda terapii zaburzeń rytmu serca, choć skuteczna, niesie ze sobą ryzyko komplikacji, które, ze względu na skalę, stanowią poważne wyzwanie kliniczne.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Zamienniki Viagry – pompki próżniowe

Jest to dosyć skuteczna metoda wspomagania leczenia impotencji. Urządzenie składa się z cylindra, pompki oraz pierścieni zaciskających.

Więcej…

Zamienniki Viagry – MUSE (docewkowy system leczący zaburzenia wzwodu)

Metoda MUSE polega na tym, że substancja (prostaglandyna E1) jest wprowadzana bezpośrednio do cewki moczowej za pomocą specjalnego aplikatora.

Więcej…

Zamienniki Viagry – zastrzyki

Jest to metoda inwazyjna z użyciem środków farmakologicznych przypisanych przez urologa. Pacjent samodzielnie wstrzykuje lek przed stosunkiem (maksymalnie 20 minut wcześniej) za pomocą specjalnego pena.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie