header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Wysokie temperatury a aktywność fizyczna

Aby być zdrowym i móc cieszyć się atrakcyjną sylwetką, nie wystarczy sama dieta – równie ważna jest aktywność fizyczna. Teoretycznie najlepszy okres na to, żeby jak najwięcej się ruszać, stanowi wiosna i lato. W praktyce jednak wiosenna pogoda bywa bardzo kapryśna, a w lecie niejednokrotnie musimy radzić sobie z falą upałów. Jak pozostać aktywnym, gdy termometry wskazują wysoką temperaturę? Jakie sporty w takiej sytuacji najlepiej wybrać?

Trwające przez wiele dni upały nie pozostają bez wpływu na nasze samopoczucie i formę. Dużo ciężej jest nam zmobilizować się do wysiłku fizycznego.

Istnieje jeszcze druga medalu: niektórzy próbują zignorować warunki pogodowe i ćwiczyć równie intensywnie jak dotychczas. W takiej sytuacji nasz organizm może się zbuntować – zawroty głowy, omdlenia, odwodnienie czy przemęczenie to tylko kilka możliwych czarnych scenariuszy po treningu. Jak uniknąć powyższych sytuacji, jednocześnie nie rezygnując z aktywności fizycznej? Oto 5 zasad, którymi warto się kierować!

Zasada pierwsza: zachowaj umiar i rozwagę

Najważniejszą zasadą w uprawianiu sportu w trakcie upałów są umiar i rozwaga. Nie porzucajmy całkowicie aktywności fizycznej tylko dlatego, że jest gorąco, ale z drugiej strony ćwiczmy z rozwagą, zachowując ostrożność. Jeżeli tylko poczujemy, że coś jest nie tak, pojawią się takie objawy jak zawroty głowy, suchość w ustach, przyśpieszona akcja serca, uczucie osłabienia czy drżenie mięśni, które świadczą o odwodnieniu, to przerwijmy trening i zadbajmy o odpowiednie nawodnienie, pijąc płyny np. wodę lub niesłodzoną herbatę. Pamiętajmy, żeby nie uzupełniać płynów zbyt gwałtownie.

Zasada druga: nie ćwicz między godziną 11 a 18

Zrezygnujmy z forsownego wysiłku w godzinach, w których upał doskwiera najmocniej czyli między godziną 11 a 18. Lepiej ćwiczyć z samego rana – mamy wtedy najwięcej energii, a do tego poranna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze funkcjonowanie oraz wydolność w ciągu dnia. Drugą opcją jest wieczorny trening. Jest on szczególnie wskazany dla osób, które są alergikami, ponieważ wówczas stężenie pyłków jest mniejsze, a więc mniej uciążliwe dla organizmu.

Zasada trzecia: zadbajmy o dobre nawodnienie jeszcze przed treningiem

Dobre nawodnienie to podstawa, i to jeszcze przed rozpoczęciem aktywności fizycznej. Pozwoli to nam być bardziej wydajnymi i zmniejsza ryzyko odwodnienia w trakcie uprawiania sportu. Na godzinę lub dwie przed planowaną aktywnością należy wypić ok. 0,5-1 litra niegazowanej, najlepiej lekko schłodzonej wody. Podczas treningu zawsze pijmy małymi łykami, nigdy zachłannie. Możemy też w razie potrzeby sięgnąć po napój izotoniczny, który pomoże uzupełnić stracone z potem elektrolity, zwłaszcza magnez, sód i potas. Koniecznie zwróćmy jednak uwagę na jego skład – większość z tego rodzaju napojów jest niestety dosładzana.

Zasada czwarta – zadbajmy o odpowiedni strój w trakcie aktywności fizycznej

Bawełniany T-shirt i spodenki? To najgorszy wybór na czas upałów – bawełniane ubrania nie tylko wchłaniają wilgoć, ale również zatrzymują ją na skórze. W efekcie będziemy zgrzani i zalani potem. Lepiej zadbać o strój dostosowany do uprawiania sportu, który umożliwi odprowadzanie wilgoci i pozwoli skórze oddychać, a do tego zapewni swobodę ruchów. W momencie, gdy planujemy uprawiać sport na świeżym powietrzu, obowiązkowym elementem stroju są: okulary przeciwsłoneczne oraz czapka, najlepiej z daszkiem.

Zasada piąta: Mniej intensywnie ale wciąż aktywnie

Nie jesteśmy w stanie trenować w upalny dzień? Możemy albo zmniejszyć intensywność ćwiczeń albo znaleźć inny sposób, aby być aktywnym w tym czasie. Sportem, który można uprawiać nawet w gorące dni, jest jazda na rowerze. Poruszając się na stylowych „dwóch kółkach” poczujemy przyjemną ochłodę a jednocześnie zadbamy o zdrową dawkę ruchu. Idealnym rozwiązaniem jest rower elektryczny np. eLille 3 Le Grand – w dalszym ciągu naciskamy na pedały i jedziemy dzięki pracy własnych mięśni, z tym, że dzięki elektronicznemu wspomaganiu możemy ułatwić sobie jazdę na podjeździe. Jeśli nie mamy siły, żeby np. biegać, to warto na czas największych upałów, spróbować np. nordic walking. Wśród sportów, które można uprawiać na świeżym powietrzu warto wspomnieć sporty wodne np. kajakarstwo – pamiętajmy, że w upalny dzień to nie szybkie tempo i dynamika powinny być dla nas najważniejsze, ale przepłynięty dystans. Zawsze dobrym pomysłem jest pływanie.

Wysokie temperatury nie przekreślają aktywności fizycznej. Jeżeli dostosujemy wysiłek do naszych możliwości, zadbamy o należyte nawodnienie organizmu oraz podejdziemy do treningu z umiarem, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby nawet w czasie upałów pozostawać aktywnym.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Białe zęby i piękny uśmiech

    Roma Markiewicz PiotrowskaDowiedz się czy wybielanie zębów jest bezpieczne, jakie metody są skuteczne i czy można wybielić zęby w domu?

    Piękny i olśniewający bielą zębów uśmiech to marzenie wielu osób. Ładne i zdrowe zęby to gwarancja nie tylko zadbanego wyglądu, ale również dobrego samopoczucia i pewności siebie. Obecnie promienny uśmiech to wizytówka osób atrakcyjnych, dbających o zdrowie i urodę oraz odnoszących sukcesy.

    Więcej…  
  • Jak opóźnić rozwój zaćmy?

    Według najświeższych danych Międzynarodowej Organizacji Zdrowia WHO, zaćma może być odpowiedzialna za nawet połowę przypadków utraty wzroku na świecie. Dane te mogą być zatrważające, biorąc pod uwagę jak wiele osób cierpi dziś na początkowe lub bardziej rozwinięte stadium zaćmy. I choć w dalszym ciągu największy odsetek choroby stanowią przypadki tzw. zaćmy starczej, spowodowanej naturalnym starzeniem się oka i ogólnym pogorszeniem się stanu zdrowia organizmu, wiele wskazuje na to że tryb życia oraz inne, niepowiązane bezpośrednio ze wzrokiem choroby mogą przyczynić się w dużej mierze do przyspieszenia rozwoju zaćmy.

    Więcej…  
  • Powody wymiany okularów

    Pogłębienie wady wzroku, zniszczenia, moda – powody wymiany okularów.

    Według wyników raportu „Polak z wadą wzroku” *1, 59% osób kupujących okulary korekcyjne, decyduje się na nowe oprawki wraz ze szkłami raz na 2-5 lat. Same szkła statystycznie są wymieniane częściej, jednak blisko 1/4 ankietowanych ciągle korzysta z pierwszego zakupionego modelu.

    Więcej…  
  • Woda z szałwii i aloesu

    Woda z liści szałwii lekarskiej czy aloesu zwyczajnego jest alternatywą dla tradycyjnych toników do twarzy, które mogą zawierać sztuczne składniki i zatykać pory. Nasza cera po ich użyciu jest oczyszczona, odświeżona i nawilżona. Poza tym szałwia i aloes łagodzą podrażnienia i stany zapalne, a także zwalczają bakterie i wolne rodniki.

    Szałwia lekarska.

    Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa salvere, czyli leczyć.

    Więcej…  
  • Zespół przewlekłego zmęczenia

    Joanna PietronIdziesz wcześnie spać, przesypiasz 7-8 godzin, a mimo to rano wstajesz zmęczony, niewyspany i rozdrażniony? W ciągu dnia nie masz energii, złe samopoczucie utrudnia ci normalne funkcjonowanie, a bezsilność i frustracja narastają… Znasz to? Nie ignoruj problemu – to może być zespół chronicznego zmęczenia. Co to jest i skąd się bierze – na te pytania odpowiada lek. med. Joanna Pietroń, internista z Centrum Medycznego Damiana.

    Więcej…  
  • Cukrzyca - Uwaga na serce

    Krzysztof StrojekDlaczego osoby z cukrzycą typu 2 częściej chorują na serce? Jak diabetyk może chronić się przed zawałem serca, udarem mózgu i niewydolnością serca? Co nowego w badaniach i wytycznych naukowych? Odpowiada prof. Krzysztof Strojek, Kierownik Oddziału Chorób Wewnętrznych
    i Diabetologii w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu, Konsultant Krajowy w dziedzinie Diabetologii.

    Nie tylko poziom insuliny

    Więcej…  

Aktualności seniora

Jaskra

Jaskra- test podatności na zachorowanie, do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na jaskrę należy dopowiedzieć na dziesięć pytań i przyznać sobie punkty przypisane do danej odpowiedzi za każdą odpowiedz pozytywną.

Więcej…

Test Amslera

Test Amslera- służy do samodzielnego zdiagnozowania zwyrodnienia plamki żółtej. W celu przystąpienia do testu należy na gładkiej kartce papieru narysować kwadrat o bokach 10 cm i podzielić go na małe kwadraciki o bokach 5 milimetrów, a następnie narysować dużą, czarną kropkę w środku kwadratu.

Więcej…

Reumatoidalne zapalenie stawów

Reumatoidalne zapalenie stawów- jest to przewlekła choroba stawów powodująca ból oraz zaburzenie ich funkcji. Przebiega ona z okresami zaostrzeń i remisji, finalnie może prowadzić do niepełnosprawności.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie