header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Jesienna chandra, jak z nią walczyć

Wiosną i latem czujemy przypływ energii i motywacji – przechodzimy na diety, stajemy się bardziej aktywni, rozwijamy zainteresowania, odkrywamy nowe smaki, odpoczywamy, remontujemy mieszkanie i odliczamy dni do długo wyczekiwanego urlopu. Gdy przychodzi jesień, a wraz z nią dni stają się coraz krótsze, a pogoda powoli przestaje rozpieszczać, dopada nas zniechęcenie i spadek nastroju. Jak z nimi walczyć i móc jak najdłużej „zatrzymać lato”?

Na pogodę za oknem i zmieniające się pory roku nie mamy żadnego wpływu, ale na pogodę ducha – już tak! Oto 5 sposobów, które pomogą w radzeniu sobie z jesiennym spadkiem nastroju.

Po pierwsze, przełam rutynę i zaskocz bliskich

Ostatnie długoterminowe prognozy pogody sugerowały letnie temperatury nawet do… listopada. Bez względu na to, co będą pokazywały słupki termometra, warto zaskoczyć bliskich pomysłem na kilka niespodziewanych weekendowych wyjazdów. Zwiedzanie malowniczego zamku lub zabytkowych sztolni, wizyta w „domu do góry nogami” a może w muzeum miniatur? Często sami nie zdajemy sobie sprawy jak wiele ciekawych miejsc można znaleźć do kilku godzin jazdy samochodem i pociągiem. A w upalne lato najczęściej wolimy korzystać z pięknej pogody niż przebywać w muzealnych pomieszczeniach, więc właśnie jesienią jest najlepsza pora, aby odkryć nieznane.

Po drugie, sięgnij po witaminę D

W naszej strefie geograficznej od września do kwietnia jest zbyt mało promieniowania słonecznego, aby witamina D mogła zostać wyprodukowana w skórze, nawet w słoneczne dni. Jej niedobór uchodzi za jednego z głównych sprawców obniżonego nastroju i innych zaburzeń emocjonalnych. Warto zatem sprawdzić poziom witaminy D i na tej podstawie ustalić z lekarzem właściwą dawkę do suplementacji. Tym bardziej, że jej niedobór może zwiększać ryzyko poważnych chorób np. osteoporozy, cukrzycy, otyłości, nadciśnienia czy niektórych nowotworów m.in. jelita grubego czy piersi. Zbyt mała dawka witaminy D powoduje również, że szybciej się starzejemy.

Po trzecie, zadbaj o ruch na powietrzu, tak długo jak tylko możesz

Słoneczny jesienny dzień? Nie zmarnujmy go i wyjdźmy z domu – inne rzeczy spokojnie będzie można zrealizować później, a ostatnie promienie słońca i ciepła są na wagę złota. Długi popołudniowy spacer czy przejażdżka na rowerze to idealny sposób na wyzwolenie endorfin czyli „hormonów szczęścia” i zadbanie o właściwą dawkę codziennego ruchu. Jazda na rowerze np. stylowym miejskim Le Grand, ma szczególnie wiele korzyści, które docenimy jesienią – zyskamy większą odporność na zmęczenie, stres i rozmaite infekcje, a do tego rower pozwoli się w pełni odprężyć i wyciszyć.

Po czwarte, posmakuj egzotyki… a przynajmniej na talerzu

Nie każdy może sobie pozwolić na drugi jesienno-zimowy urlop, najlepiej w jakimś ciepłym i egzotycznym miejscu. Nie oznacza to jednak, że nie możemy przenieść się do egzotycznego miejsca, a to za sprawą smaku! Kulinarną podróż możemy rozpocząć w nieznanej dotąd restauracji serwującej dania z danego regionu świata, ale spróbować podjąć ją samodzielnie w zaciszu domowym, korzystając z tysięcy przepisów znalezionych w sieci. Gdy pogoda za oknem nie będzie już zachęcać do wychodzenia, możemy zaproponować znajomym domówkę w stylu danego kraju – przygotować same tematyczne potrawy, zadbać o muzykę i wystrój mieszkania stosowny do wybranego regionu, aby na jeden wieczór znów poczuć się jak na wakacjach!

Po piąte, postaw na kolor

Obserwując jesienny ubiór na polskich ulicach, można by pomyśleć, że wielu z nas przechodzi „żałobę po lecie”. Latem bowiem królowały jasne stroje, śmiałe kolorowe fasony i kwiatowe motywy. Z chwilą nadejścia jesieni, wielu ludzi diametralnie zmienia styl i zaczyna nosić smutne ciemne i szare kolory. Warto się tej zależności przeciwstawić, a terapia kolorami działa! Piękny płaszczyk w żywym odcieniu, wściekle żółty parasol na tle ciemnego, szarego nieba, rower z miętową ramą i uśmiech na twarzy – to wszystko robi różnicę. Dobrze o tym pamiętać zanim kupimy kolejne ubrania i akcesoria w posępnych, ciemnych kolorach.

I wreszcie – nawet, gdy pogoda się zepsuje i nadejdą długie, zimne wieczory, pamiętajmy, że każda pora roku ma swoje plusy. W końcu możemy bez wyrzutów sumienia zorganizować serialowy maraton, siedzieć bezkarnie pół dnia pod kocem z ulubioną filiżanką kawy czy herbaty, wrócić na klimatyzowaną siłownię czy po prostu spędzać czas z bliskimi w zaciszu przytulnego domu. A za kilka miesięcy znów wróci lato.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Skierowanie na biopsję

    Rozmowa z doktorem Januszem Kopczyńskim, histopatologiem z Centrów Medycznych Medyceusz w Łodzi. Mamy coraz doskonalsze metody diagnostyki obrazowej, czyli zaglądania do wnętrza naszego ciała, możemy właściwie z niewiarygodną precyzją zajrzeć wszędzie. Ale w przypadku stwierdzenia jakichś zmian, o tym, czy są one groźne, czy nie nadal decyduje biopsja, czyli pobranie próbki tkanki do badania pod mikroskopem.

    Więcej…  
  • Właściwe leczenie cukrzycy

    Polskie Stowarzyszenie Diabetyków: Polaków nie stać na właściwe leczenie cukrzycy. W trakcie debaty zainicjowanej przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków pt. „Leczenie cukrzycy w Polsce 2019: stan rzeczywisty, realne koszty, bariery i szanse”, która odbyła się 20 lutego 2019 roku w Warszawie, zaprezentowano wyniki ankiety przeprowadzonej na grupie 733 diabetyków z cukrzycą typu 1 i 2. Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że miesięczne wydatki związane z cukrzycą stanowią ponad 10% ich budżetu domowego.

    Więcej…  
  • Zawał serca

    Przemyslaw MitkowskiKomentarz Prof. Przemysława Mitkowskiego z Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Publikowane w ostatnim czasie wstępne wyniki leczenia chorych po zawale serca w ramach programu KOS-zawał są niezwykle zachęcające. W ośrodku w Zamościu, który wprowadził Program, zaobserwowano mniejszą o 88% śmiertelność w grupie objętej programem w porównaniu do leczonych poza nim. W Szpitalu Uniwersyteckim w Opolu aż ponad 90% chorych uznało opiekę w ramach KOS-zawał za lepszą lub zdecydowanie lepszą w porównaniu do tej, jaką otrzymali przy poprzednim zawale serca.

    Więcej…  
  • Higiena jamy ustnej u seniorów

    Co dzieje się w twoich ustach, kiedy śpisz? Strach nawet pomyśleć! Ale nie pozwól, aby myśl o szalejących w jamie ustnej bakteriach zakłóciła dobry sen. Jest wiele sposobów, by zachować zęby w zdrowiu, nawet gdy śpisz.

    1. Szczoteczka w ruch przed snem

    Robisz się senny i często zdarza ci się pominąć wieczorne szczotkowanie? To błąd! Kiedy ty słodko śpisz, bakterie wykorzystują ten moment i przez 6 lub nawet 10 godzin mogą namnażać się w całej jamie ustnej. Podczas snu nie mamy możliwości wyszczotkować zębów, ani przepłukać ust wodą, dodatkowo produkowane są mniejsze ilości śliny, która delikatnie oczyszcza zęby z resztek pokarmu i stanowi barierę dla bakterii.

    Więcej…  
  • Witamina E zapotrzebowanie

    Witamina E znana jest przede wszystkim jako witamina życia i młodości. Opóźnia procesy starzenia skóry, ma działanie antyoksydacyjne, a także jest niezwykle istotna w prawidłowym przebiegu ciąży. Okazuje się jednak, że to nie wszystko, a o mnogości zalet witaminy E warto wiedzieć jak najwięcej.

    Witamina E uchodzi za jeden z silniejszych przeciwutleniaczy, czy substancji, które chronią organizm przed stresem oksydacyjnym oraz szkodliwymi wolnymi rodnikami.

    Więcej…  
  • Zgrzytasz zębami w nocy?

    Zgrzytanie zębami to poważna dolegliwość, która może dotyczyć aż 10 proc. dorosłej populacji. Obolała szczęka, gorsza estetyka i kondycja zębów, ich utrata, chroniczne bóle głowy, niekorzystny wpływ na samopoczucie oraz zdrowie ogólne – to tylko niektóre z grożących konsekwencji. Jak uporać się z problemem?

    Skąd wiedzieć, że cierpisz na bruksizm?

    Bruksizm to dość powszechne zaburzenie pracy stawu skroniowo-żuchwowego, które przejawia się niekontrolowanym zgrzytaniem i zaciskaniem zębów. Występuje zarówno u dorosłych (najczęściej między 25. a 44 r.ż.), jak i dzieci.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Test na depresję

Test na depresję – do samodzielnego wykonania

  1. Niewiele mnie interesuje i mało rzeczy sprawia mi przyjemność
  • Nigdy 0 pkt
  • Od czasu do czasu – 1 pkt
  • Mniej więcej przez 50% czasu – 2 pkt
  • Prawie codziennie – 3 pkt
Więcej…

Chroniczne zmęczenie i senność

W Polsce choruje na cukrzycę trzy miliony osób. Co powinno zaniepokoić i zmobilizować nas do sprawdzenia ryzyka zachorowania? Test do samodzielnego zmierzenia ryzyka zachorowania na cukrzycę.

Więcej…

Ból brzucha

Kłujący ból brzucha – w zależności od lokalizacji bólu i jego natężenia może sugerować wystąpienie różnych poważnych chorób; zwłaszcza, jeżeli towarzyszą mu dodatkowe objawy, takie jak gorączka czy wymioty. Co oznacza ból występujący w poniżej opisanych miejscach?

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie