header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Sporty zimowe dla seniorów

Magdalena RozalskaNie przesypiaj zimy, bądź aktywny w każdym wieku. Nikt z takim utęsknieniem nie czeka na pierwszy śnieg jak dzieci. Bitwy na śnieżki, szalone zjazdy na sankach i piruety na lodowisku to ich żywioł.  Młodzież wybiera popularny snowboard lub bardziej tradycyjne narty i bryluje na stokach. Stąd powszechne u wielu osób w średnim i starszym wieku przekonanie, że takie aktywności zarezerwowane są dla ich dzieci i wnuków. Nic bardziej mylnego.

Białemu szaleństwu oddawać możemy się  w każdym wieku. Należy się do tego jedynie dobrze przygotować. 

Seniorka cwiczy

Z pewnością wielu z nas, wzorem niektórych zwierząt, miałoby ochotę przespać całą zimę. A już na pewno ostatnie o czym myślimy to sport i aktywność na świeżym powietrzu. Na dodatek, im jesteśmy starsi, tym ten stereotyp zimy jako czasu gorącej herbaty i koca,  trudniej przełamać. Szczególnie, że wielu osobom sporty zimowe kojarzą się z hobby wymagającym niesamowitych umiejętności i sprawności fizycznej, których w pewnym wieku może nam już brakować. Na szczęście jest w czym wybierać. Na początek dobre będą spacery po śniegu, jeśli aura będzie dopisywać, możemy zdecydować się na narty biegowe lub łyżwy. Gdy w okolicy mamy góry - nic nie stoi na przeszkodzie żebyśmy zaczęli przygodę z nartami a nawet snowboardem. 

- Zimowe aktywności na pewno powinniśmy dostosować do naszej ogólnej sprawności fizycznej – mówi Magdalena Różalska, fizjoterapeutka ze szpitala Żagiel Med w Lublinie.– Oczywiście nie oznacza to, że jakieś sporty są dla nas zabronione, ale jeśli większość czasu spędzamy za biurkiem w pracy, a znajomi właśnie namówili nas na wyjazd na narty, to będziemy musieli się do niego mocno przygotować fizycznie. W innym przypadku taki wyjazd może okazać się dla naszego ciała katorgą, a nawet skończyć się niebezpiecznym urazem.

Rozsądne podejście do sportu jest jednak konieczne w każdym wieku, a ten dojrzały z pewnością nas nie dyskwalifikuje. Podstawa to jednak odpowiednia zaprawa, szczególnie w przypadku tych bardziej wymagających dyscyplin, jak na przykład narciarstwo. Warto zacząć ją nawet na kilka miesięcy przed planowanym wypadem na stok. Chodzi przede wszystkim o wzmocnienie mięśni i ogólnej kondycji organizmu. Dobrym rozwiązaniem może być fitness kilka razy w tygodniu albo siłownia, ale trening przygotowawczy możemy również przeprowadzić samodzielnie. Pamiętajmy, ze na stoku najbardziej pracować będą mięśnie nóg, brzucha, dolna partia pleców i ramiona. Dobrze im zrobią na pewno brzuszki, przysiady, wymachy i wykroki. Na poprawę naszej kondycji wpłyną również pozytywnie dłuższe spacery, bieganie czy jazda na rowerze. 

- Szczególnie w przypadku nart i snowboardu odpowiednie przygotowanie fizyczne ma duże znaczenie, ponieważ zmuszamy nasze ciało do specyficznego wysiłku i ruchu. - Jednymi z częstszych kontuzji w tym przypadku są urazy kolan. Dlatego niezwykle ważne jest wzmocnienie nóg i zapewnienie stabilizacji mięśniowej kolan. 

Jednak nie wszystkie dyscypliny wymagają aż tak długotrwałych przygotowań. Na narty biegowe czy łyżwy możemy zdecydować się dużo bardziej spontanicznie. Jednak i w tym przypadku, jeśli chcemy uniknąć kontuzji i dolegliwości, a ze sportu czerpać jedynie radość i korzyści, nie możemy zapomnieć co najmniej o porządnej rozgrzewce. A ponieważ mówimy o sportach zimowych, czyli takich, które uprawiamy w niskich temperaturach, rozgrzanie i rozciągnięcie mięśni jest szczególnie istotne. Możemy je rozpocząć już w domu. Sprawdzą się pajacyki, przysiady, skłony czy wymachy rąk i nóg, a także szybki bieg w miejscu. Taki zestaw ćwiczeń warto powtórzyć również już na dworze. Jeśli wybieramy się na łyżwy, na lodzie nie szalejmy od razu i kilka pierwszych okrążeń wykonajmy w spacerowym tempie. 

Oczywiście warto również pamiętać o ogólnym wzmocnieniu organizmu. Spędzając aktywnie czas na świeżym powietrzu przy minusowych temperaturach łatwo bowiem o przeziębienie, czy poważniejszą infekcję. Możemy tutaj posłużyć się naturalnymi środkami: produktami bogatymi w witaminę C, a także rozgrzewającymi. Ważny będzie również odpowiedni strój, w którym nie zmarzniemy, a jednocześnie nie spocimy się. Takie właściwości posiada odzież termiczna. 

Tak przygotowani możemy spokojnie przejść przez zimę na sportowo. Dzięki temu możemy jedynie zyskać: lepsze zdrowie, lepszą kondycję, lepszą sylwetkę i lepszy nastrój, który o tej porze roku jest nieoceniony. 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Ukryta otyłość, jak się jej pozbyć?

    Idealna sylwetka, brak nadwagi, a jednocześnie duża, o wiele za duża ilość tkanki tłuszczowej, ukrytej w jamie brzusznej, wokół narządów wewnętrznych. Czy można być otyłym i o tym nie wiedzieć? Czy otyłość może się ukryć?

    Może i coraz więcej osób ma z tym kłopot. To przeważnie ludzie młodzi lub w średnim wieku, którzy są nieaktywni, żyją na siedząco, niezdrowo się odżywiają. Gromadzenie się tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej – tak zwany tłuszcz trzewny, otaczający nasze narządy wewnętrzne, które go nie dostrzegamy

    Więcej…  
  • Zaparcia u osób starszych

    Problemy z wypróżnianiem to częsty problem u osób starszych – szacuje się, że nawet 20 – 30% seniorów cierpi na zaparcia. Zbliżający się Dzień Babci i Dzień Dziadka to dobry moment, by poruszyć w rozmowie z dziadkami tę delikatną kwestię i podpowiedzieć, jak mogą sobie pomóc.

    Rozmowa na ten temat może być nieco niezręczna, jednak naszym celem jest pomoc, dlatego warto ją przeprowadzić. Przede wszystkim musimy pamiętać, że o zaparciach mówimy wtedy, gdy oddawanie stolca następuje rzadziej, niż co trzy dni.

    Więcej…  
  • Nadpotliwość - wstydliwy problemem

    Nadmierna potliwość odbiera ludziom pewność siebie. Spocone dłonie zawstydzają podczas powitania. Plamy pod pachami potrafią zniszczyć najpiękniejszą kreację. Pocimy się gdy jest nie tylko gorąco, ale także gdy denerwujemy się lub uprawiamy różne aktywności. Jeśli potu jest znacznie więcej to sygnał, że możemy cierpieć na nadpotliwość. Wówczas warto sprawdzić czy nie jest ona efektem problemów zdrowotnych i zastanowić się nad skorzystaniem z zabiegów redukujących nadpotliwość.

    Więcej…  
  • Zaćma nie tylko u seniorów

    Zaćma to jedna z niewielu chorób, które w świadomości społecznej są dziś tak mocno utożsamiane z wiekiem pacjenta. Przypisywana przede wszystkim osobom starszym katarakta, czyli zmętnienie soczewki oka powodujące stopniową utratę ostrości wzroku nie jest jednak chorobą, której grupę ryzyka można ograniczyć wyłącznie do osób po 50, 60, czy 70 roku życia.

    Więcej…  
  • Szampon z olejem arganowym

    W Maroko tłoczy się oleje z nasion czarnuszki, opuncji figowej i drzewa arganowego, które mogą być wykorzystane do pielęgnacji włosów. Zalecane są w przypadku podrażnionej i przesuszonej skóry głowy. Pomogą zregenerować zniszczone i osłabione włosy.

    Olej z czarnuszki na problemy skórne.

    Ze względu na wyjątkowe właściwości regenerujące i łagodzące - olej z nasion czarnuszki siewnej (Nigella Sativa) może być wykorzystywany do pielęgnacji zarówno skóry, jak i włosów.

    Więcej…  
  • Wszczepienie lub wymiana kardiowertera-defibrylatora

    Przemyslaw Mitkowski10 stycznia 2019 roku Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że minister zdrowia, prof. Łukasz Szumowski podpisał rozporządzenie wprowadzające do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego nowe świadczenia opieki zdrowotnej. Wśród nich znajduje się procedura wszczepienia/ wymiany całkowicie podskórnego kardiowertera-defibrylatora (S-ICD).

    Więcej…  

Aktualności seniora

Badania wątrobowe

Próby wątrobowe jest to badanie z krwi, mające na celu ocenić stan wątroby. Osoby w przypadku których zachodzi podejrzenie co do nieprawidłowego funkcjonowania lub uszkodzenia tego narządu są kierowane na badania oznaczające poziom: ALAT, ALP, AspAT, GGTP, LDH, Bilirubiny całkowitej, ChE.

Więcej…

Osteoporoza

Osteoporoza – test podatności na zachorowanie do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na osteoporozę należy odpowiedzieć na poniższe pytania i zsumować liczbę odpowiedzi twierdzących.

Więcej…

Jaskra

Jaskra- test podatności na zachorowanie, do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na jaskrę należy dopowiedzieć na dziesięć pytań i przyznać sobie punkty przypisane do danej odpowiedzi za każdą odpowiedz pozytywną.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie