header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Sporty zimowe dla seniorów

Magdalena RozalskaNie przesypiaj zimy, bądź aktywny w każdym wieku. Nikt z takim utęsknieniem nie czeka na pierwszy śnieg jak dzieci. Bitwy na śnieżki, szalone zjazdy na sankach i piruety na lodowisku to ich żywioł.  Młodzież wybiera popularny snowboard lub bardziej tradycyjne narty i bryluje na stokach. Stąd powszechne u wielu osób w średnim i starszym wieku przekonanie, że takie aktywności zarezerwowane są dla ich dzieci i wnuków. Nic bardziej mylnego.

Białemu szaleństwu oddawać możemy się  w każdym wieku. Należy się do tego jedynie dobrze przygotować. 

Seniorka cwiczy

Z pewnością wielu z nas, wzorem niektórych zwierząt, miałoby ochotę przespać całą zimę. A już na pewno ostatnie o czym myślimy to sport i aktywność na świeżym powietrzu. Na dodatek, im jesteśmy starsi, tym ten stereotyp zimy jako czasu gorącej herbaty i koca,  trudniej przełamać. Szczególnie, że wielu osobom sporty zimowe kojarzą się z hobby wymagającym niesamowitych umiejętności i sprawności fizycznej, których w pewnym wieku może nam już brakować. Na szczęście jest w czym wybierać. Na początek dobre będą spacery po śniegu, jeśli aura będzie dopisywać, możemy zdecydować się na narty biegowe lub łyżwy. Gdy w okolicy mamy góry - nic nie stoi na przeszkodzie żebyśmy zaczęli przygodę z nartami a nawet snowboardem. 

- Zimowe aktywności na pewno powinniśmy dostosować do naszej ogólnej sprawności fizycznej – mówi Magdalena Różalska, fizjoterapeutka ze szpitala Żagiel Med w Lublinie.– Oczywiście nie oznacza to, że jakieś sporty są dla nas zabronione, ale jeśli większość czasu spędzamy za biurkiem w pracy, a znajomi właśnie namówili nas na wyjazd na narty, to będziemy musieli się do niego mocno przygotować fizycznie. W innym przypadku taki wyjazd może okazać się dla naszego ciała katorgą, a nawet skończyć się niebezpiecznym urazem.

Rozsądne podejście do sportu jest jednak konieczne w każdym wieku, a ten dojrzały z pewnością nas nie dyskwalifikuje. Podstawa to jednak odpowiednia zaprawa, szczególnie w przypadku tych bardziej wymagających dyscyplin, jak na przykład narciarstwo. Warto zacząć ją nawet na kilka miesięcy przed planowanym wypadem na stok. Chodzi przede wszystkim o wzmocnienie mięśni i ogólnej kondycji organizmu. Dobrym rozwiązaniem może być fitness kilka razy w tygodniu albo siłownia, ale trening przygotowawczy możemy również przeprowadzić samodzielnie. Pamiętajmy, ze na stoku najbardziej pracować będą mięśnie nóg, brzucha, dolna partia pleców i ramiona. Dobrze im zrobią na pewno brzuszki, przysiady, wymachy i wykroki. Na poprawę naszej kondycji wpłyną również pozytywnie dłuższe spacery, bieganie czy jazda na rowerze. 

- Szczególnie w przypadku nart i snowboardu odpowiednie przygotowanie fizyczne ma duże znaczenie, ponieważ zmuszamy nasze ciało do specyficznego wysiłku i ruchu. - Jednymi z częstszych kontuzji w tym przypadku są urazy kolan. Dlatego niezwykle ważne jest wzmocnienie nóg i zapewnienie stabilizacji mięśniowej kolan. 

Jednak nie wszystkie dyscypliny wymagają aż tak długotrwałych przygotowań. Na narty biegowe czy łyżwy możemy zdecydować się dużo bardziej spontanicznie. Jednak i w tym przypadku, jeśli chcemy uniknąć kontuzji i dolegliwości, a ze sportu czerpać jedynie radość i korzyści, nie możemy zapomnieć co najmniej o porządnej rozgrzewce. A ponieważ mówimy o sportach zimowych, czyli takich, które uprawiamy w niskich temperaturach, rozgrzanie i rozciągnięcie mięśni jest szczególnie istotne. Możemy je rozpocząć już w domu. Sprawdzą się pajacyki, przysiady, skłony czy wymachy rąk i nóg, a także szybki bieg w miejscu. Taki zestaw ćwiczeń warto powtórzyć również już na dworze. Jeśli wybieramy się na łyżwy, na lodzie nie szalejmy od razu i kilka pierwszych okrążeń wykonajmy w spacerowym tempie. 

Oczywiście warto również pamiętać o ogólnym wzmocnieniu organizmu. Spędzając aktywnie czas na świeżym powietrzu przy minusowych temperaturach łatwo bowiem o przeziębienie, czy poważniejszą infekcję. Możemy tutaj posłużyć się naturalnymi środkami: produktami bogatymi w witaminę C, a także rozgrzewającymi. Ważny będzie również odpowiedni strój, w którym nie zmarzniemy, a jednocześnie nie spocimy się. Takie właściwości posiada odzież termiczna. 

Tak przygotowani możemy spokojnie przejść przez zimę na sportowo. Dzięki temu możemy jedynie zyskać: lepsze zdrowie, lepszą kondycję, lepszą sylwetkę i lepszy nastrój, który o tej porze roku jest nieoceniony. 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Dentofobia strach przed dentystą

    Roma Markiewicz PiotrowskaNiespokojny sen, ból brzucha, potliwość dłoni czy ogólne rozdrażnienie, to dolegliwości, które mogą występować przed wizytą u dentysty. Jednak to przede wszystkim sygnał, że prawdopodobnie cierpisz na dentofobię.

    Z badań naukowych wynika, że około 10 proc. społeczeństwa cierpi na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne związane z nieuzasadnionym, często obezwładniającym strachem. Fobie potrafią być prawdziwą zmorą i znacząco przeszkadzać nam w codziennym życiu.

    Więcej…  
  • Żywienie w chorobie onkologicznej

    Żywienie medyczne elementem leczenia wspierającego w onkologii.

    Na wynik terapii onkologicznej, poza głównymi metodami leczenia, bardzo istotny wpływ ma także tzw. leczenie wspomagające, którego zastosowanie opiera się m.in. na prowadzeniu wsparcia żywieniowego chorych. Żywienie medyczne stosuje się w celu poprawy lub utrzymania stanu odżywienia, co może przyczynić się do poprawy tolerancji i efektów leczenia, jakości życia oraz zwiększyć szanse na powrót do zdrowia pacjenta.

    O potrzebie wdrażania leczenia wspierającego w chorobach nowotworowych dyskutowano podczas tegorocznego VIII Forum Pacjentów Onkologicznych.

    Więcej…  
  • Bolący kręgosłup - porady

    Jak dbać o swój kręgosłup każdego dnia? Długotrwała praca przed komputerem sprawia, że potrafimy na długi czas zastygać w jednej pozycji. Dochodzą do tego prace domowe, które wykonujemy przygarbieni i pochyleni. To wszystko stanowi dla naszego kręgosłupa olbrzymie wyzwanie i obciążenie. Jak chronić swój kręgosłup podczas codziennych czynności, wyjaśnia dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf, fizjoterapeuta z FootMedica Kliniki Zdrowej Stopy. Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że większość z nas ma lub będzie miała problemy z kręgosłupem.

    Więcej…  
  • Ile powinniśmy spać?

    Zapotrzebowanie na określoną ilość snu zmienia się wraz z wiekiem – im jesteśmy starsi, tym zwykle mniej go potrzebujemy. Sen to niezbędne źródło regeneracji organizmu, a jego niedobór może negatywnie wpłynąć na stan naszego zdrowia, w tym również narząd wzroku. Co grozi naszym oczom z powodu niewyspania? I w jaki sposób możemy przyczyniać się do korygowania wady wzroku podczas snu? Na te pytania odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Więcej…  
  • Bezpłatne konsultacje stomatologiczne w marcu

    Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to doskonała okazja, aby przypomnieć o darmowych konsultacjach stomatologicznych, z których przez cały miesiąc można korzystać w ponad 70 gabinetach stomatologicznych partnerujących z należącą do Procter & Gamble marką Oral-B.

    Codzienna higiena jamy ustnej jest kluczem nie tylko do pięknego, zdrowego uśmiechu, lecz również do naszego zdrowia.

    Więcej…  
  • Starzenie się skóry

    Współczesny styl życia, a stan naszej skóry za 20 lat Kampania „interAKTYWNIE po zdrowie”

    Starzenie się skóry to proces, który zdeterminowany jest przez dwa główne czynniki - genetyczne (wrodzone) oraz środowiskowe. Pierwsze z nich oznaczają naturalne zmiany funkcji biologicznych w naszym organizmie, a dotyczą m.in. zmniejszenia aktywności komórek oraz ich zdolności do regeneracji. W drugiej grupie, znajdują się czynniki zewnętrzne (m.in. wpływ promieniowania słonecznego, dymu nikotynowego, smogu, czy stresu), które dodatkowo przyspieszają ten pierwszy mechanizm.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Serce Seniora

Choroby serca-test

  1. Wiek i płeć

Kobieta do menopauzy- 1 pkt

Kobieta po menopauzie – 4 pkt

Mężczyzna do 45 lat 3 pkt

Więcej…

Ogólnopolska Karta Seniora

Ogólnopolska Karta Seniora powstała z inicjatywy krakowskiego stowarzyszenia Manko. Może ją otrzymać każda osoba, która ukończyła 60 lat.

Więcej…

Test na depresję

Test na depresję – do samodzielnego wykonania

  1. Niewiele mnie interesuje i mało rzeczy sprawia mi przyjemność
  • Nigdy 0 pkt
  • Od czasu do czasu – 1 pkt
  • Mniej więcej przez 50% czasu – 2 pkt
  • Prawie codziennie – 3 pkt
Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie