header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Jak walczyć z otyłością?

Liczba Polaków zmagających się z otyłością rośnie - zajmujemy pod tym względem niechlubne szóste miejsce na świecie. A to jedynie wierzchołek problemu, ponieważ lista chorób, pojawiających się wraz z otyłością jest bardzo długa, to m.in. nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, bezdech senny czy nawet depresja. Przed Światowym Dniem Walki z Otyłością lekarze z CM Medyceusz radzą, jak skutecznie rozpocząć walkę z nadmiarem kilogramów.

Rachunek sumienia na start

- Na początku konieczna jest szczera analiza własnych nawyków żywieniowych. Trzeba zastanowić się nad częstotliwością posiłków, potem nad produktami, które jemy, nad ich objętością, a na koniec nad własnym trybem życia. I dopiero na tej podstawie można dążyć do zmiany – tłumaczy Anetta Skomiał, dietetyk CM Medyceusz.

Wiosna sprzyja odchudzaniu

Zimą jesteśmy ospali, przygnębia nas pogoda, nie ruszamy się, a do po drodze są święta, podczas których tradycyjnie się objadamy. Wiosną zyskujemy energię, pojawia się słońce, dni się wydłużają, mamy motywację do działania. Jest realna szansa na to, aby do lata zgubić zbędne kilogramy.

Najczęstsze błędy żywieniowe

Są to nieregularność jedzenia i za mała liczba zbyt obfitych posiłków w ciągu dnia, podjadanie miedzy nimi słodyczy czy słonych przekąsek, picie słodzonych napojów. W diecie Polaków jest za dużo węglowodanów w białym pieczywie, makaronach, kluskach, słodkich bułkach. Ponadto jemy tłusto oraz zbyt często sięgamy po wędliny złej jakości. Nie mamy nawyku jedzenia warzyw. Spożywamy za to w namiarze zawierających sporo cukrów prostych owoców, które w dużej ilości obciążają wątrobę, a także pobudzają, zamiast redukować, apetyt.

Jakie zmiany wprowadzić

Najważniejsza z nich: konsekwencja, ponieważ nawyki żywieniowe trzeba zmienić na zawsze. - Okresowe, redukcyjne diety bardzo często kończą się powrotem do pierwotnej wagi, a raczej nadwagi. Głównym celem powinno być naturalne i sukcesywne wyregulowanie metabolizmu. Jak? Jedząc mniej, a częściej (najlepiej pięć razy), ale przede wszystkim regularnie. Nie chodzi o to, aby się głodzić, ale raczej o to, aby spowodować równomierne nasycenie organizmu w ciągu dnia. Kiedy jemy dwa, trzy razy dziennie, organizm magazynuje energię w formie tłuszczu. Regularność posiłków spowoduje, że odzwyczaimy się od dużych porcji, zniknie łaknienie na fast foody, przekąski, batoniki czy wafelki. Z czasem zaczniemy jeść z rozsądku, a nie łakomstwa.

Co zmieniać?

Na przykład zamiast białego pieczywa wybrać razowe, żytnie, graham. Sięgać częściej po sycące kasze, makarony z pszenicy durum lub razowe. Jeść mniej owoców i tylko wraz z posiłkiem do południa, żeby nie obciążać trzustki i wątroby. Zamiast panierować i smażyć w głębokim tłuszczu, mięso piec w piekarniku czy na patelni grillowej. Wreszcie wprowadzić do diety niskokaloryczne, wysokobłonnikowe warzywa. Uzupełnić dietę o ryby.

Ruch doskonale uzupełnia dietę

Nie trzeba się jednak katować. Wystarczą umiarkowane ćwiczenia na przykład 3 razy w tygodniu po 30 minut. Trzeba jednak uważać i nie folgować sobie pomiędzy treningami. To częsty błąd - Mam pacjentów wręcz katujących się na siłowniach, którzy trafiają do mnie rozczarowani, bo nie chudną . - Dlaczego? Gdy porozmawiamy okazuje się, że jedzą nieregularnie, w długich odstępach czasu, na domiar złego pozwalają sobie na więcej, bo przecież tak intensywnie ćwiczą.

Cudowna tabletka na otyłość nie istnieje

Nie da się skutecznie walczyć z kilogramami bez wprowadzenia zmian, oczekując szybkich efektów, najlepiej bez korekty stylu życia. Zmiany w jadłospisie najlepiej wdrażać powoli lecz systematycznie. Najbardziej „oporni” pacjenci chudną dzięki temu w tempie 2 kilogramy w 4 miesiące. Są i tacy, którzy w tym samym czasie mogą zrzucić kilkanaście kilogramów. Walka z otyłością i nadwagą zależy jednak od wielu indywidualnych czynników: wieku czy trybu życia. Dlatego warto skorzystać z pomocy dietetyka. – Większość nowych pacjentów twierdzi, że odżywia się dobrze. Wtedy ich pytam: skoro tak, wobec tego dlaczego tyją – mówi Anetta Skomiał.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Bolący kręgosłup - porady

    Jak dbać o swój kręgosłup każdego dnia? Długotrwała praca przed komputerem sprawia, że potrafimy na długi czas zastygać w jednej pozycji. Dochodzą do tego prace domowe, które wykonujemy przygarbieni i pochyleni. To wszystko stanowi dla naszego kręgosłupa olbrzymie wyzwanie i obciążenie. Jak chronić swój kręgosłup podczas codziennych czynności, wyjaśnia dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf, fizjoterapeuta z FootMedica Kliniki Zdrowej Stopy. Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że większość z nas ma lub będzie miała problemy z kręgosłupem.

    Więcej…  
  • Ile powinniśmy spać?

    Zapotrzebowanie na określoną ilość snu zmienia się wraz z wiekiem – im jesteśmy starsi, tym zwykle mniej go potrzebujemy. Sen to niezbędne źródło regeneracji organizmu, a jego niedobór może negatywnie wpłynąć na stan naszego zdrowia, w tym również narząd wzroku. Co grozi naszym oczom z powodu niewyspania? I w jaki sposób możemy przyczyniać się do korygowania wady wzroku podczas snu? Na te pytania odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Więcej…  
  • Bezpłatne konsultacje stomatologiczne w marcu

    Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to doskonała okazja, aby przypomnieć o darmowych konsultacjach stomatologicznych, z których przez cały miesiąc można korzystać w ponad 70 gabinetach stomatologicznych partnerujących z należącą do Procter & Gamble marką Oral-B.

    Codzienna higiena jamy ustnej jest kluczem nie tylko do pięknego, zdrowego uśmiechu, lecz również do naszego zdrowia.

    Więcej…  
  • Starzenie się skóry

    Współczesny styl życia, a stan naszej skóry za 20 lat Kampania „interAKTYWNIE po zdrowie”

    Starzenie się skóry to proces, który zdeterminowany jest przez dwa główne czynniki - genetyczne (wrodzone) oraz środowiskowe. Pierwsze z nich oznaczają naturalne zmiany funkcji biologicznych w naszym organizmie, a dotyczą m.in. zmniejszenia aktywności komórek oraz ich zdolności do regeneracji. W drugiej grupie, znajdują się czynniki zewnętrzne (m.in. wpływ promieniowania słonecznego, dymu nikotynowego, smogu, czy stresu), które dodatkowo przyspieszają ten pierwszy mechanizm.

    Więcej…  
  • Choroby jamy ustnej

    20 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, najważniejsze „święto” stomatologiczne, podczas którego eksperci przypominają o znaczeniu zdrowia jamy ustnej. Jest się czym martwić – stan uzębienia Polaków jest jednym z najgorszych w całej Europie.

    Próchnica pierwszą przyczyną bezzębia w Polsce. Próchnica to najczęstsza choroba jamy ustnej atakująca nasze zęby.

    Więcej…  
  • Zapalenie krtani

    Nie trać głosu – idź do foniatry. Najgorsze co można zrobić dla swojego głosu w trakcie zapalenia krtani i chrypki to szeptać lub podwyższać natężenie głosu. Najlepiej nie mówić wcale, a jeśli to konieczne należy starać się mówić normalnym głosem. Jeśli zmiana głosu jest trwała trzeba udać się do foniatry.

    - Mówienie szeptem w takim stanie bardzo obciąża fałdy głosowe – wyjaśnia Karolina Gos- Niewęgłowska, foniatra z CM Medyceusz.

    Co może pomóc w trakcie zapalenia krtani? Nawilżanie gardła, inhalacje z soli fizjologicznej.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Serce Seniora

Choroby serca-test

  1. Wiek i płeć

Kobieta do menopauzy- 1 pkt

Kobieta po menopauzie – 4 pkt

Mężczyzna do 45 lat 3 pkt

Więcej…

Ogólnopolska Karta Seniora

Ogólnopolska Karta Seniora powstała z inicjatywy krakowskiego stowarzyszenia Manko. Może ją otrzymać każda osoba, która ukończyła 60 lat.

Więcej…

Test na depresję

Test na depresję – do samodzielnego wykonania

  1. Niewiele mnie interesuje i mało rzeczy sprawia mi przyjemność
  • Nigdy 0 pkt
  • Od czasu do czasu – 1 pkt
  • Mniej więcej przez 50% czasu – 2 pkt
  • Prawie codziennie – 3 pkt
Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie