Zajmują się sportem, edukacją, kulturą, ubóstwem, patrzeniem politykom na ręce, wsparciem potrzebujących, popularyzacją nauki, ochroną zdrowia i rozwojem lokalnych aktywności. W Polsce działa 100 tys. stowarzyszeń i 20 tys. fundacji, które 27 lutego obchodzą Światowy Dzień NGO. Warto w tym dniu podziękować im za dobrą robotę.
Dzięki pracy ludzi pracujących w trzecim sektorze mamy szanse w Polsce korzystać ze sprzętu medycznego w szpitalach, brać udział w wielkich wydarzeniach kulturalnych, angażować społecznie młodzież do działania w swoim otoczeniu czy czytać wiele wartościowych książek o gospodarce, kulturze lub architekturze etc. NGO (non-government organization) z języka angielskiego oznacza organizacje pozarządowe. – Raz w roku warto zwrócić światła reflektorów na organizacje i osoby działające społecznie. Pokażmy, jak pozytywny wpływ mają na nasze życie. W tym dniu podziękujmy NGO w Polsce za ich działania, które pozytywnie wpływają na nasze otoczenie – mówi Anna Kiedrzyńska-Tui z Propsy PR, pierwszej w Polsce agencji PR dla NGO.
Trzeci sektor działa tam, gdzie zawodzi administracja publiczna lub biznes nie widzi zysku. Badania pokazują, że Polacy doceniają działania trzeciego sektora i ufają mu najbardziej spośród innych działających instytucji samorządowych czy rządowych. Jednocześnie uważają jednak, że ludzie w NGO powinni działać na zasadzie wolontariatu – Nadszedł czas, aby docenić ludzi działających w organizacjach pozarządowych. To często osoby znacznie wychodzące poza zakres swoich obowiązków, z poczuciem misji społecznej oraz dużą dozą energii stanowią największy skarb tych organizacji – dodaje Kiedrzyńska-Tui. Jednocześnie badania GUS pokazują, że tylko 6 proc. organizacji pozarządowych regularnie informuje o swoich aktywnościach w środkach masowego przekazu. Prezentacja realnego wpływu NGO na nasze życie codzienne ma szanse pokazać opinii publicznej, że społecznicy zasługują na szacunek i wsparcie nie tylko symboliczne, ale również finansowe.
Większość organizacji utrzymuje się głównie z dotacji rządowych, samorządowych lub zagranicznych. Niewielki odsetek organizacji pozarządowych prowadzi własną działalność tak, aby własnym sumptem pozyskiwać fundusze na realizację swoich projektów np. przez pozyskanie sponsorów czy prowadzenie działalności gospodarczej. Znaczna część działa także dzięki wpływom 1 procenta od podatku oraz darowizn od darczyńców. Patrząc na statystyki Polska plasuje się w czołówce indywidualnej filantropii w Europie. – Z dalszej perspektywy filantropia w Polsce wygląda dobrze, bo aż 52% Polaków wspiera NGO. Jednak aż połowa z tego tortu darowizn należy wyłącznie do działań na rzecz WOŚP, święta polskiej filantropii. Przez to jasno widać, że tylko ok. 26 proc. Polaków wspiera organizacje pozarządowe. Jesteśmy daleko za Wielką Brytanią, w której obywatele angażują się finansowo na poziomie prawie 70 proc, a także za Szwecją (61 proc.) czy Niemcami (58 proc.) - podsumowuje Bartosz Łopiński z Propsy PR.
Dlatego w Światowym Dniu NGO warto zwrócić uwagę na osoby i organizacje działające społecznie i podziękować im za to, licząc, że wzbudzą większe zainteresowanie opinii publicznej. W tym dniu Propsy PR zachęca do wstawiania w mediach społecznościowych krótkich filmów wideo z podziękowaniem dla wybranej organizacji oraz oznaczaniem ich specjalnym hasztagiem #DziękiNGO lub składania im podziękowań w formie komentarzy bądź postów.