Przełom sierpnia i września to gorący okres dla sprzedawców oferujących przybory szkolne i podręczniki. Coraz więcej rodziców rezygnuje ze sklepowych kolejek i decyduje się na zakupy zza monitora domowego komputera.
Podczas zakupowego szaleństwa w sieci warto jednak pamiętać o kilku zasadach, którymi należy się kierować, a zapoznanie się z regulaminem sklepu czy opiniami na jego temat to tylko niektóre z nich. Sprawdźcie, na co uważać, aby nie trafić ze stacjonarnego deszczu pod internetową rynnę.
90% polskich internautów robi zakupy w sieci, jak wynika z ostatniego badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie Trusted Shops, firmy oferującej gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych. Wzrost popularności e-commerce dotyczy różnych obszarów, również przyborów i podręczników szkolnych.
– Rodzice nie chcą już marnować czasu w sklepowych kolejkach, które pod koniec wakacji sięgają monstrualnych rozmiarów oraz wybierać spośród ograniczonego asortymentu u stacjonarnych sprzedawców. Coraz więcej z nich stawia na wygodę, a w sieci zakupy można zrobić szybko i bezstresowo – tłumaczy Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.
Informacja to podstawa
Decydując się na zakupy online ważne jest sprawdzenie wiarygodności danego sklepu. Niezbędne dane kontaktowe i informacje o sprzedawcy, jak również zasady zakupu znajdziemy w regulaminie, który powinien być dostępny dla każdego klienta na stronie internetowej sklepu. Jeżeli sprzedawca nie udostępnia takich danych, warto rozejrzeć się za interesującymi nas produktami w innym miejscu. Europejskie Centrum Konsumenckie ocenia, że 65% sklepów udostępnia swoje pełne dane do kontaktu w widocznym dla konsumenta miejscu. Pozostałe e-sklepy ograniczają możliwości kontaktu, np. podając wyłącznie adres e-mail lub numer fax. Zdarzają się pojedyncze przypadki, gdy sprzedawca nie podaje żadnych informacji identyfikujących firmę czy danych kontaktowych.
W regulaminie sklepu internetowego powinna znaleźć się informacja o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dniu od otrzymaniu towaru, dlatego nie trzeba się obawiać, że dany produkt nie spełni wymagań naszych lub naszego dziecka.
– Jeśli buty są za małe albo podręcznik jest zły, to możemy w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru zgłosić, że chcemy odstąpić od umowy. Następnie mamy 14 dni na odesłanie towaru do sklepu i na pewno otrzymamy z powrotem całą wpłaconą kwotę – mówi Anna Rak.
Zrób zakupy wcześniej i… taniej
Wakacje to sezon promocji, a w sierpniu sięgają one nawet 80%. Jeżeli znamy listę potrzebnych przedmiotów z odpowiednim wyprzedzeniem, warto zdecydować się na zakupy wcześniej, aby nabyć niektóre z nich po okazyjnej cenie. Tyczy się to również ubrań i butów dla dzieci (także sportowych), oferowanych przez popularne sieciówki. Należy przy tym pamiętać, że średni czas dostawy zamówionych produktów to 2-3 dni lub dłużej. Podczas zakupów w sieci warto zatem złożyć zamówienie odpowiednio wcześniej, aby wysłać dzieci do szkoły z wyposażonym tornistrem.