- Pierwszy raz jestem na Targach Seniora w Krakowie i muszę powiedzieć, że będę pamiętać to spotkanie jako jedno z bardziej ciepłych, serdecznych, miłych spotkań i oby takie jak najczęściej zdarzały mi się w życiu - mówiła piosenkarka Halina Kunicka po koncercie kończącym drugą edycję Targów Seniora, które odbyły się w dniach 5-6 października w Expo Kraków. Jej występ zgromadził pod sceną ponad pół tysiąca fanów.
W tegorocznym wydarzeniu trwającym przez dwa dni w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym EXPO Kraków wzięło udział blisko 4 tysiące uczestników, w tym przeszło 100 wystawców. - W zeszłym roku byłam tu po raz pierwszy, zachwycona tym co się działo, jakie prezentowano oferty i czego się można było dowiedzieć. Byłyśmy z koleżanką z Rady Seniorów tylko we dwie i stwierdziłyśmy, że w tym roku należy tu przywieźć cały autobus ludzi. I zabrałyśmy 50 osób z Wadowic! - opowiada Nina Kamińska, jedna z tegorocznych zwiedzających. A atrakcji na stoiskach nie brakowało. Długie kolejki ustawiały się do badań słuchu i wzroku, testów HCV czy USG. - Na stoisku jest wciąż ruch. Do skorzystania z naszych urządzeń, np. do hydromasażu ustawia się cały czas kolejka. I każda osoba jest zadowolona - mówi Marcin Waluś, Prezes Zarządu Has-Med.
Oferty, prelekcje i…
Dużym zainteresowaniem cieszyły się również oferty uzdrowisk i sanatoriów, zakładów opiekuńczo-leczniczych oraz ośrodków wypoczynkowych i biur podróży. - Od początku funkcjonowania targów byliśmy ich entuzjastami - mówi Krzysztof Radwan, Prezes Zarządu Arion. - Nasze biuro jest podzielone na dwa segmenty - jeden to tzw. turystyka ogólna, a drugi segment to turystyka senioralna. Biorąc pod uwagę ten ostatni, impreza jest dla nas strzałem w dziesiątkę. To świetna inicjatywa. W ubiegłym roku powiedziałem organizatorom, że wróżę im dynamiczny rozwój i się nie pomyliłem. Rzeczywiście widać, że w tym roku targi osiągnęły kumulację z zeszłego roku. Wszystkiego jest więcej: zwiedzających, wystawców, atrakcji. Uważam, że te targi będą się z roku na rok jeszcze bardziej rozwijać. Zadeklarowaliśmy już udział w przyszłorocznej edycji. Agata Münzer, Specjalista ds. Marketingu z Terma Bania relacjonuje: - Jest bardzo duże zainteresowanie. Jeśli ktoś ma produkt lub usługę skierowaną do seniorów, to dobry pomysł, żeby się tutaj pokazywać. My właśnie z tych powodów tutaj jesteśmy i cieszymy się, że mogliśmy porozmawiać z osobami, do których kierujemy naszą ofertę.
Partnerem tegorocznej edycji było Miasto Kraków. W specjalnie zaaranżowanej strefie można było zapoznać się z szeroką ofertą kulturalno-warsztatową, m.in. muzeów, domów kultury, miejskich organizacji społecznych oraz Centrów Aktywności Seniorów. Większość z nich prezentowała się na scenie i podczas licznych prelekcji. Możliwe było również złożenie wniosku na wydanie Krakowskiej Karty Miejskiej, upoważniającej mieszkańców do zniżek w instytucjach kultury i przejazdów komunikacją miejską.
…spotkania z gwiazdami
Obok propozycji wystawców dla zwiedzających przygotowano wyjątkowo rozbudowany program towarzyszący. Na scenie głównej zobaczyliśmy ks. Adama Bonieckiego, który opowiadał m.in. o afirmacji życia, starzeniu się i sposobach na radzenie sobie z przeciwnościami losu. Niezapomnianych wrażeń muzycznych dostarczyły z kolei ikony polskiej muzyki rozrywkowej - Katarzyna Gaertner i Halina Kunicka. Spotkania z artystkami biły rekordy zainteresowania. Natomiast seniorów, którzy uwielbiają podróże, przyciągały spotkania ze znanymi podróżnikami. - Takie imprezy wywołują uśmiech. A z uśmiechem życie jest łatwiejsze i przyjemniejsze! Idea tych targów jest świetna. Należy ją nadal wzmacniać. Z jednej strony mamy ofertę prozdrowotną, z drugiej - możliwość spotkań. Bo problemem seniora nie jest wiek, ale głowa. A głowę kształtują okoliczności! To, jak te głowy będą odbierać pojęcie seniora, zależy od tego jak żyjemy, jak pracujemy i jak się nie poddajemy! Najważniejsze są chęci. A takie targi pomagają znaleźć w sobie chęć do działania i zrobić pierwszy krok: w stronę słońca - dzielili się swoimi wrażeniami Elżbieta i Andrzej Lisowscy, twórcy telewizyjnego „Światowca” i radiowego „Południka Cafe”, którzy porwali tłum opowieściami o swoich dalekich eskapadach. Jednym z punktów programu była też debata o oczekiwaniach seniorów z udziałem m.in. Barbary Szafraniec, przewodniczącej Ogólnopolskiego Porozumienia Rad Seniorów, przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego i Miasta Krakowa. - W Krakowie jest prawie 200 tys. seniorów! Część z nich nie uczestniczy w tym, co ma do zaproponowania miasto. Dlatego taka impreza jak dzisiejsza pokazuje co można i co należy jeszcze zrobić, aby jak najwięcej seniorów korzystało z naszych propozycji - mówił po debacie Bogusław Kośmider, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa.
Międzypokoleniowe wydarzenie
Wydarzenie miało charakter międzypokoleniowy, pojawiły się całe rodziny, także dzieci. - Z pewnością udało się przełamać stereotyp i udowodnić, że współczesny senior to aktywna, pełna pasji i radości osoba. To międzypokoleniowe wydarzenie, dzięki któremu dotarliśmy z przekazem naszej ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Lepszy wzrok, lepsze życie” do tysiąca uczestników - zarówno osób starszych jak ich najbliższych - mówi Katarzyna Domańska, Patient Awareness & Communication Manager z firmy Alcon Polska. - Abstrahując od kwestii biznesowej - jestem zachwycona seniorami, tym w jaki sposób funkcjonują. Tyle ciekawych historii się tutaj nasłuchałyśmy przez dwa dni - to bardzo dla nas budujące. Cieszymy się, że uczestniczyłyśmy w tym wydarzeniu - podkreśla Iwona Doniec-Zajas, Prezes Zarządu AB Insurance. Występom i prelekcjom towarzyszyły wystawy fotograficzne, testowanie sprzętu rehabilitacyjnego i medycznego oraz pojazdów elektrycznych.
Organizatorzy już dziś zapraszają na 3. edycję Targów Seniora, która odbędzie się jesienią 2019 roku.