Obecnie w Polsce osoby powyżej 65 roku życia stanowią ponad 13 proc. ludności kraju (5,1 mln), prognozy demograficzne GUS wskazują na to, że seniorów będzie przybywać. W 2035 r. Polskę będzie zamieszkiwać ponad 9,6 mln osób w wieku emerytalnym, którzy będą stanowić około 27 proc. mieszkańców.
Na przestrzeni ostatnich lat zmienił się obraz polskiego seniora i wbrew nadal istniejącym stereotypom grupa ta jest dość zróżnicowana. Żyjemy coraz dłużej, coraz więcej osób osiąga sędziwy wiek (powyżej 80 lat), który charakteryzuje się znacznym pogorszeniem stanu zdrowia, wymagającym opieki i wsparcia ze strony innych. Z drugiej strony dynamicznie rośnie grupa aktywnych 60 latków zainteresowanych własnym rozwojem i ciekawych świata. Seniorzy stają się coraz poważniejszą grupą konsumentów, która dysponuje stałym dochodem. Inicjatywy skierowane do tej grupy są więc wyzwaniem zarówno dla polskich samorządów jak i dla przedsiębiorców.
To, że w Polsce rośnie zapotrzebowanie na oferty skierowane do grupy 60 + świadczy m.in. duża popularność Uniwersytetów III Wieku oraz pojawiające się w Polsce imprezy targowe, na których prezentowane są produkty i usługi dla seniorów. Pierwsze w Polsce tego typu targi odbyły się jesienią 2010 roku w Sopocie i w Poznaniu.
W Sopocie tematyka dobrej jakości życia seniorów jest nam szczególnie bliska gdyż co czwarty mieszkaniec naszego miasta to osoba w tzw. wieku emerytalnym - mówi Anna Jarosz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie, organizator sopockich Targów. Dlatego, właśnie tu w Sopocie podjęliśmy inicjatywę organizacji Targów Seniora aby w ten sposób zwrócić uwagę na kwestię starzejącego się społeczeństwa i pobudzić wrażliwość na potrzeby osób starszych. Rolą samorządu jest zapewnienie wsparcia i opieki osobom starszym, niesprawnym i samotnym żyjącym ze skromnej emerytury czy renty ale również stwarzanie warunków do rozwoju różnorodnych inicjatyw dedykowanych osobom seniorom – dodaje Anna Jarosz. Senior ma prawo do dobrej oferty, to taki sam konsument usług rynkowych jak osoba aktywna zawodowo. Chcemy więc zwrócić uwagę przedsiębiorców na tę coraz liczniejszą grupę społeczną, jako ważną i stale powiększającą się grupę konsumentów.
Tegoroczna druga edycja Sopockich Targów Seniora odbędzie się 5 listopada 2011 r. w Hali 100-lecia Sopotu. To jedyna impreza wystawiennicza na Pomorzu dedykowana seniorom, otwarta dla wszystkich mieszkańców Trójmiasta i Pomorza.
Zapraszamy firmy, które w swojej ofercie posiadają produkty lub usługi skierowane do osób starszych do zaprezentowania swojej oferty na Targach – mówi Agnieszka Niedałtowska, koordynator sopockich targów. Chcemy w jednym miejscu zgromadzić różnorodne produkty i usługi w zakresie aktywności i opieki, które mogą poprawić jakość życia seniorów, m.in. wyroby i sprzęty medyczne, prozdrowotne, produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, zdrową żywność, wygodną i modną odzież i obuwie, usługi turystyczne i uzdrowiskowe, oferty kursów, szkoleń i zajęć dla seniorów czy usługi finansowe.
Wśród osób odwiedzających Targi zostanie przeprowadzony plebiscyt na najlepszą ofertę (produkt, usługę) dla seniorów. Zwycięzcy otrzymają dyplomy z logo oraz nazwą „Przyjazne seniorom" – symbolem produktu przyjaznego seniorom.
Oprócz profesjonalnych stoisk z ofertą wystawienniczą organizatorzy planują m.in. warsztaty zdrowego odżywiania, plastyczne, prezentacje sprzętów, pokazy różnych aktywności, porady i konsultacje.
Firmy, które chciałyby zaprezentować swoją ofertę na II Sopockich Targach Seniora mogą zgłaszać się do 9 września 2011 r. Szczegółowe informacje można uzyskać w Biurze Organizacyjnym Targów przy sopockim MOPS-ie, tel. 58 551-17-10 w. 50. Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie www.mopssopot.pl.