Badania statystyczne wykazały, iż osoby w wieku 60 lat stanowią jedną z największych grup konsumentów. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich dowiodło, iż niestety właśnie ta grupa najczęściej pada ofiarą nierzetelnych przedsiębiorców. Jak się okazuję, poszkodowani seniorzy bardzo rzadko dochodzą swoich praw.
Osoby starsze, zgodnie z wynikami przeprowadzonych sondaży, często czują się zagubione, należą do grupy konsumentów wycofanych. Oznacza to, że nabywają jedynie najpotrzebniejsze rzeczy, zaś o dokonaniu zakupu decyduje cena. Seniorzy nie mają zaufania do przedsiębiorców, dodatkowo w wielu sytuacjach życia codziennego także pozostają bierni.
Dowiedziano także, iż seniorzy rzadko kiedy weryfikują prawdziwość przedstawianych im ofert i deklaracji składanych przez przedsiębiorców. W chwili, gdy zostaną oszukani, nie składają reklamacji i nie dochodzą swoich praw. Z tych właśnie powodów osoby starsze stają się łatwy celem dla naciągaczy, oszustów i nieuczciwych akwizytorów.
Organizacje konsumenckie stopniowo próbują przeciwdziałać bierności konsumenckiej osób starszych. Rozpoczęto kampanię edukacyjną zainicjowaną przez UOKiK. W 26 miastach przeprowadzono wykłady, w których wzięli udział psycholodzy i policjanci. Prelekcji wysłuchało ok. 3 tysięcy osób. Owocem tych spotkań edukacyjnych są publikacje poświęcone ochronie praw słabszych i mniej świadomych uczestników rynku oraz potencjalnym zagrożeniom, jakie na nich czyhają.
Katarzyna Matczuk