Porady dnia

Porady dnia

Aktualności Seniora

Aktualności Seniora

Zdrowie Seniora

Zdrowie Seniora

Pasje Seniora

Pasje Seniora

Mentalny trening aktywizacyjny

Mentalny trening aktywizacyjny (MTA) jest nazywany także „joggingiem mózgu”, ponieważ ćwiczenia intelektualne wchodzące w jego skład kompleksowo aktywizują wszystkie obszary mózgu.

W przypadku seniorów ten rodzaj treningu stanowi doskonałą profilaktykę chorób neurologicznych, jak również pomaga odzyskać sprawność umysłu utraconą wskutek przebytych chorób. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń umożliwia: poprawę percepcji i uważności, poprawę zdolności koncentracji, poprawę koordynacji i pamięci, poprawę refleksu, zwiększenie elastyczności myślenia oraz rozwój kreatywności. Co ważne, ćwiczenia można dopasować do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Poniżej zostały zaprezentowane przykłady ćwiczeń dostępnych w ramach mentalnego treningu aktywizacyjnego, adresowanych do seniorów:

  • Wybór dowolnej litery i podawanie jak największej liczby czasowników/rzeczowników zaczynających się na tą literę.
  • Wybór dwóch liter i podawanie jak największej liczby słów, które zaczynają się pierwszą i kończą drugą wybraną literą.
  • Obliczanie w myślach potęg kolejnych liczb.
  • Mnożenie/dodawanie w pamięci liczb.
  • Rozwiązywanie krzyżówek.
  • Wybór długiego, skomplikowanego słowa i układanie jak największej liczby nowych słów składających się z liter zawartych w wybranym słowie.
  • Wybór dowolnej książki, wybranie dowolnej strony i znalezienie na niej jak najwięcej słów zaczynających się na wybraną literę.
  • Wybór dowolnego artykułu w dowolnej gazecie i skreślanie wybranych liter, sylab w zdaniach, np. skreślanie wszystkich liter z kreską „ó”, „ś” itp.
  • Wybór dowolnego artykułu w dowolnej gazecie i czytanie wyrazów od końca.
  • Wybór dowolnego artykułu w dowolnej gazecie i przeczytanie go „do góry nogami”

Należy pamiętać, że mentalny trening aktywizacyjny jest skuteczny wtedy, kiedy wykonuje się go systematycznie, najlepiej codziennie o określonej porze.