Porady dnia

Porady dnia

Aktualności Seniora

Aktualności Seniora

Zdrowie Seniora

Zdrowie Seniora

Pasje Seniora

Pasje Seniora

Problemy ze snem

Celina Kinicka

Według szacunków nawet 50 proc. Polaków skarży się na dolegliwości związane z zasypianiem albo wybudza się w nocy. Niestety zły sen może mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Jakie mogą być przyczyny tych problemów? Czy w walce z nimi mogą pomóc nam… słodycze? Sen odgrywa w naszym życiu niezwykle istotną rolę. Pozwala m.in. zregenerować organizm, redukuje stres, zmniejsza ryzyko występowania chorób układu krążenia, poprawia nasze samopoczucie oraz reguluje metabolizm.

W zależności od wieku zmienia się nasze zapotrzebowanie na długość snu. Niemowlęta przesypiają nawet 18 godzin w ciągu dnia, jednak osoby dorosłe do regeneracji potrzebują 7-8 godzin.

To jednak teoria, ponieważ w praktyce bardzo niewiele osób może pochwalić się takim wynikiem. Wielokrotnie redukowanie długości snu tłumaczymy stresem czy natłokiem obowiązków zawodowych i prywatnych.

W wielu innych przypadkach mimo „regulaminowych” godzin spędzonych w łóżku nasz sen nie jest efektywny, często przebudzamy się w nocy lub mamy problemy z szybkim zaśnięciem. Niejednokrotnie za ten stan rzeczy odpowiadają nasze przyzwyczajenia i nawyki. Powszechną aktywnością przed snem jest oglądanie filmów i seriali czy przeglądanie mediów społecznościowych. Urządzenia elektronicznie emitują jednak szkodliwe światło niebieskie utrudniające prawidłowe zasypianie, dlatego według zaleceń nawet dwie godziny przez pójściem do łóżka nie powinniśmy już z nich korzystać.

Ważna również dieta

Innym istotnym czynnikiem, który zasadniczo wpływa na jakość naszego snu jest dieta oraz nawyki związane z jedzeniem.

Parafrazując znane powiedzenie możemy w dużym uproszczeniu uznać, że „śpimy tak, jak jemy” – komentuje Celina Kinicka, dietetyk z Centrum Medycznego Damiana – Jednym z najczęstszych błędów jest spożywanie zbyt obfitych posiłków bezpośrednio przed snem. Należy pamiętać, że kolację powinniśmy zjeść maksymalnie dwie godziny wcześniej, a dodatkowo nie powinny znajdować się w niej potrawy ciężkostrawne (np. tłuste, smażone, mocno pikantne). Należy także zjeść odpowiednio mniej, ponieważ kolacja powinna dostarczać nam nie więcej niż 20-25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię w ciągu całego dnia. W przeciwnym razie nasz organizm nie przestawi się w pełni na tryb snu, ponieważ głównie będzie zaangażowany w trawienie ­– dodaje.

Równie ważne jest dostarczanie do organizmu odpowiednich składników, które wpływają na jakość naszego snu.

Jednym z bardzo istotnych mikroelementów w kontekście snu jest tryptofan, który należy do grupy aminokwasów. Nie jest on wytwarzany przez nasz organizm, dlatego musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Odpowiada m.in. za nasz nastrój, odporność na stres, poprawia pamięć, a także pozwala regulować zasypianie i poprawia regenerację w czasie snu. Bogatym źródłem tryptofanu jest sezam, a także m.in. soja, pestki słonecznika i dyni oraz orzechy włoskie i laskowe – dodaje Celina Kinicka, dietetyk.

Sezam w przyjemnej formie

W 100 g sezamu jest 370 mg tryptofanu. Choć te niewielkie, beżowe ziarenka nie są najpopularniejszym składnikiem naszej diety, możemy dostarczyć je do organizmu w przyjemny sposób. Na polskim rynku znajduje się wiele propozycji przekąsek, które zostały przygotowane na bazie sezamu. Jedną z propozycji są sezamki (np. naładowane sezamem AMKI TO GO lub batony sezamowe z ziarnami ekspandowanymi AMKI SUPERFOODS), które są ponadto źródłem błonnika, niezbędnego w utrzymaniu prawidłowej pracy układu pokarmowego. Sezamki są również zdrowszą alternatywą dla tradycyjnych słodyczy (np. ciasteczek), dzięki czemu pozwalają połączyć przyjemne z pożytecznym.

Pamiętajmy, jakość snu zależy również od naszych nawyków i przyzwyczajeń, wśród których m.in. znajduje się uregulowanie spożywanych przez nas posiłków. Zadbajmy o naszą dietę, a zauważymy różnicę w jakości snu i samego procesu zasypiania.