W lipcu Polska obejmuje po raz pierwszy prezydencję w Unii Europejskiej. Z tej okazji Filmoteka Narodowa przygotowała niezwykle obszerny szkic filmowy rozpisany na dwa miesiące, mający ambicję w kilkudziesięciu tytułach przedstawić obecną sytuację Europy oraz procesy, które doprowadziły ją do zjednoczenia w ramach Unii Europejskiej.
Samo przystąpienie Polski do struktur europejskich i wszystko co z niego wynika, to bezprecedensowe wydarzenie w dziejach naszego kraju, targanego od wieków wojnami, powstaniami, wewnętrznymi swarami ale jednocześnie z niejedną piękną, choć często zmarnowaną kartą na historycznym koncie. Dziś stajemy na czele narodów europejskich, by nadawać ton polityce całego kontynentu. Czasami w codziennym zabieganiu, w zgiełku bieżących kłótni i wzajemnych pretensji trudno nam właściwie ocenić zarówno to, co udało nam się dokonać, jak i rysujące się perspektywy. A przecież należymy do wzajemnie wspierającej się wspólnoty państw, które doświadczywszy hekatomby dwóch wojen światowych, postanowiły wprowadzić w życie projekt scalenia tego, co wydawało się na zawsze skazane na nieustanną, krwawą rywalizację. Jaka jednak jest ta nasza Europa? Czy istnieje jakiś wspólny, wymierny mianownik, który pozwala nam uznać, że europejskość to coś więcej niż tylko wspólnota geograficzna? Co łączy Europejczyków w ich postrzeganiu spraw natury fundamentalnej, jak bardzo wpływa na nas wspólne dziedzictwo kulturowe, religijne i cywilizacyjne? Jak głęboko sięgają różnice a gdzie podobieństwa sprzyjają integracji? Europa przeszła proces ewolucyjny, którego skutki okazały się wręcz rewolucyjne. Jak ów proces wpływał na zmianę mentalności, podejście do problemów etycznych, moralnych i społecznych zarówno elit jak i przeciętnego Europejczyka?
Naszym cyklem filmowym EUROPEJCZYKÓW PORTRET WŁASNY podejmujemy próbę naszkicowania mentalnego obrazu naszego kontynentu na przestrzeni ponad półwiecza. Przedstawiamy filmy obrazujące przede wszystkim zmiany, jakie dokonały się w świadomości, obyczajowości, strukturze społecznej a także wzajemnym stosunku mieszkańców Europy do swych sąsiadów i siebie samych. Żyjemy dziś w Europie, przed którą stoi mnóstwo wyzwań. Jak jednak znaleźliśmy się w tym punkcie, jakie procesy się na to złożyły? Na to pytanie próbujemy odpowiedzieć naszym obszernym przeglądem zawierającym filmy, których twórcy starali się krytycznie a jednocześnie wnikliwie patrzeć na otaczający ich, europejski świat. Ich świat. Z tej jednostkowej analizy rodzi się, naszym zdaniem, wiele mówiąca synteza.
W związku z tym w przeglądzie znalazły się filmy niemal ze wszystkich krajów członkowskich Unii. Staraliśmy się wybrać obrazy najbardziej reprezentatywne dla konkretnych kinematografii, dlatego też na ekranie Iluzjonu pojawią się takie hity jak „Wesele" Wojtka Smarzowskiego wspaniale odzierające nas z przywar narodowych, „Zakochany Paryż" ukazujący to co najlepsze w tym mieście, piętnujące burżuazyjne Włochy „Przyjaciółki" czy niezwykle odważny szwedzki obraz „Jestem ciekawa w kolorze żółtym". Nie zabraknie również zbuntowanych Niemiec w „Utraconej czci Katarzyny Blum", zagubionej angielskiej klasy średniej w „Szukając Erica" a także melancholijnego portugalskiego „Fados".
Cykl w dwóch częściach będzie prezentowany w kinie Iluzjon przez całe wakacje - od 1 lipca do 31 sierpnia 2011 roku.
PLAN PROJEKCJI
EUROPEJCZYKÓW PORTRET WŁASNY cz. I – lipiec 2011
- 1. VII; g. 17.15 UTRACONA CZEŚĆ KATARZYNY BLUM (Die Verlorene Ehre der Katharina Blum) r. Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta, RFN 1975 106'
- 1. VII; g. 19.30 SŁODKIE ŻYCIE (La dolce vita / La douceur de vivre) r. Federico Fellini, Włochy/Francja 1959 173'
- 2. VII; g. 18.00 SMAK ŻYCIA (L'auberge espagnole / Una casa de locos) r. Cédric Klapisch, Francja/Hiszpania 2002 122'
- 2. VII; g. 20.15 PORTRET RODZINNY WE WNĘTRZU (Gruppo di famiglia in un interno / Violence et passion) r. Luchino Visconti, Włochy/Francja 1974 119'
- 3. VII; g. 18.00 DŁUG r. Krzysztof Krauze, Polska 1999 107'
- 3. VII; g. 20.00 NIEBO NAD BERLINEM (Der Himmel über Berlin / Les Ailes du désir) r. Wim Wenders, RFN/Francja 1987 127'
- 4. VII; g. 18.00 SZUKAJĄC ERICA (Looking for Eric / Buscando a Eric / Il mio amico Eric) r. Ken Loach, Belgia/Francja/Hiszpania/Wielka Brytania/Włochy 2009 116'
- 4. VII; g. 20.15 SAMOTNI (Samotáři) r. David Ondříček, Czechy/Słowacja/Słowenia 2000 109'
- 5. VII; g. 18.00 KIKA (Kika) r. Pedro Almodóvar, Hiszpania/Francja 1993 115'
- 5. VII; g. 20.15 WESELE r. Wojciech Smarzowski, Polska 2004 101'
- 6. VII; g. 18.00 MIŁOŚĆ I GNIEW (Look Back in Anger) r. Tony Richardson, Wielka Brytania 1959 98'
- 6. VII; g. 20.00 ANNA I WILKI (Ana y los lobos) r. Carlos Saura, Hiszpania 1972 98'
- 7. VII; g. 18.15 DO UTRATY TCHU (À bout de souffle) * r. Jean-Luc Godard, Francja 1959 89'
- 7. VII; g. 20.00 JESTEM CIEKAWA W KOLORZE ŻÓŁTYM (Jag är nyfiken – gul) *
- r. Vilgot Sjöman, Szwecja 1967 122'
- 8. VII; g. 18.00 WARSZAWA r. Dariusz Gajewski, Polska 2003 105'
- 8. VII; g. 20.00 BRZUCH ARCHITEKTA (The Belly of an Architekt / Il ventre dell'architetto) r. Peter Greenaway, Wielka Brytania/Włochy 1987 118'
- 9. VII; g. 18.15 FADOS (Fados) r. Carlos Saura, Hiszpania/Portugalia 2007 90'
- 9. VII; g. 20.00 RZYM (Roma / Fellini Roma) r. Federico Fellini, Francja/Włochy 1971 118'
- 10. VII; g. 18.00 URLOP W WENECJI (Summertime / Summer Madness) r. David Lean, USA/Wielka Brytania 1954 100'
- 10. VII; g. 20.00 ZAKOCHANY PARYŻ (Paris, je'taime) r.Gus Van Sant, Wes Craven, Ethan Coen i inni, Francja/Niemcy/Szwajcaria/Liechtenstein 2006 120'
- 11. VII; g. 20.00 SATURNO CONTRO. POD DOBRĄ GWIAZDĄ (Saturno contro / Bir ömür yetmez / Saturn in Opposition) r. Ferzan Ozpetek Włochy/Francja/Turcja 2007 110'
- 12. VII; g. 20.00 TRZY KOLORY: NIEBIESKI (Trois couleurs. Bleu) r. Krzysztof Kieślowski, Francja/Polska 1993 94'
- 16. VII; g. 17.45 RZYM (Roma / Fellini Roma) r. Federico Fellini, Francja/Włochy 1971 118'
- 17. VII; g. 18.00 NIENAWIŚĆ (La Haine) r. Mathieu Kassovitz, Francja 1995 98'
- 20. VII; g. 20.00 JEDEN DZIEŃ W EUROPIE (One Day in Europe / Galatasaray-Dépor ) r. Hannes Stöhr, Hiszpania/Niemcy 2005 95'
- 23. VII; g. 20.00 NIEBO NAD BERLINEM (Der Himmel über Berlin / Les Ailes du désir) r. Wim Wenders, RFN/Francja 1987 127'
- 24. VII; g. 17.45 BRZUCH ARCHITEKTA (The Belly of an Architekt / Il ventre dell'architetto) r. Peter Greenaway, Wielka Brytania/Włochy 1987 118'
- 28. VII; g. 20.00 NIENAWIŚĆ (La Haine) r. Mathieu Kassovitz, Francja 1995 98'
- 29. VII; g. 20.00 JEŚLI DZIŚ WTOREK TO JESTEŚMY W BELGII (If It's Tuesday, This Must Be Belgium) r. Mel Stuart, USA 1969 98'
- 30. VII; g. 19.30 SŁODKIE ŻYCIE (La dolce vita / La douceur de vivre) r. Federico Fellini, Włochy/Francja 1959 173'
EUROPEJCZYKÓW PORTRET WŁASNY cz II. – sierpień 2011
- 1. VIII; g. 18.00 DYSKRETNY UROK BURŻUACJI (Le charme discret de la bourgeoisie / fascino discreto della borghesia) r. Luis Buñuel, Francja/Włochy 1972 101'
- 3. VIII; g. 17.15 OKRUCHY ŻYCIA (Les choses de la vie) r. Claude Sautet, Francja 1969 88'
- 16. VIII; g. 18.00 PIĘŚCI W KIESZENI (I pugni in tasca) r. Marco Bellocchio, Włochy 1965 106'
- 16. VIII; g. 20.00 MAMMA ROMA (Mamma Roma) r. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1962 103'
- 17. VIII; g. 17.45 VINCENT, FRANÇOIS, PAUL I INNI (Vincent, François, Paulx et les autres / Tre amici le mogli e (affettuosamente) le altre) r. Claude Sautet, Francja/Włochy 1974 118'
- 17. VIII; g. 20.00 POTICHE: ŻONA DOSKONAŁA (Potiche) r. François Ozon, Francja 2010 103'
- 18. VIII; g. 18.15 PARA DO ŻYCIA (Miesten vuoro) r. Joonas Berghäll, Mika Hotakainen, Finlandia 2010 81'
- 18. VIII; g. 20.00 GOMORRA (Gomorra) r. Mateo Garrone, Włochy 2008 135'
- 19. VIII; g. 17.45 MÓJ BRAT JEST JEDYNAKIEM (Mio fratello è figlio unico/ Mon frère est fils unique) r. Daniele Luchetti, Włochy/Francja 2007 108'
- 19. VIII; g. 20.00 STRACH ZŻERAĆ DUSZĘ (Angst Essen Seele auf) r. Rainer Werner Fassbinder, RFN 1974 92'
- 20.VIII; g. 17.45 LEWORĘCZNA KOBIETA (Die Linkshändige Frau) r. Peter Handke, RFN 1978 113'
- 21. VIII; g. 18.00 DZIECKO (L' Enfant) Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgia/Francja 2005 100'
- 21. VIII; g. 20.00 DYSKRETNY UROK BURŻUACJI (Le charme discret de la bourgeoisie / fascino discreto della borghesia) r. Luis Buñuel, Francja/Włochy 1972 101'
- 22. VIII; g. 18.00 OBCY MUSI FRUWAĆ (Berlin Breslauer Platz) r. Wiesław Saniewski, Polska/Niemcy 1993 94'
- 22. VIII; g. 20.00 KOREK (L'ingorgo: una storia impossibile / Le grand embouteillage / Stau) r. Luigi Comencini, Włochy/Francja/RFN/Hiszpania 1978 109'
- 23. VIII; g. 20.00 KORONCZARKA (La dentellière) r. Claude Goretta, Francja/Szwajcaria 1977 105'
- 24. VIII; g.18.15 POŻEGNANIE Z DNIEM WCZORAJSZYM (Abschied von gestern) r. Alexander Kluge, RFN 1966 87'
- 25. VIII; g. 18.15 BIEGNIJ LOLA, BIEGNIJ (Lola rennt) r. Tom Tykwer, Niemcy 1998 81'
- 26. VIII; g. 18.00 PRZYJACIEL MOJEJ PRZYJACIÓŁKI (L'ami de mon amie) r. Eric Rohmer, Francja 1987 103'
- 26. VIII; g. 20.00 TWARZĄ W TWARZ (Ansikte mot ansikte) r. Ingmar Bergman, Szwecja 1975 135'
- 27. VIII; g. 20.00 MAMMA ROMA (Mamma Roma) r. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1962 103'
- 28. VIII; g. 18.00 OKRUCHY ŻYCIA (Les choses de la vie) r. Claude Sautet, Francja 1969 88'
- 29. VIII; g. 20.00 PRZYJACIÓŁKI (Le amiche) r. Michelangelo Antonioni, Włochy 1955 107'
- 30. VIII; g. 20.00 REKONSTRUKCJA (Anaparastassi) * r. Theo Angelopoulos, Grecja 1970 101'
* - seans z lektorem
Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej
Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, wejście A
Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon w cenie 11 – 13 zł
tel.: 22 646 12 60 (czynny na pół godziny przed pierwszym seansem)