Europejski Tydzień Szczepień

Od Litwy po Portugalię, przez Danię, Mołdawię, Polskę oraz w kilkunastu innych europejskich krajach temat szczepień ochronnych wciąż pozostaje niezwykle aktualny. W dniach 24-30 kwietnia na kontynencie obchodzono Europejski Tydzień Szczepień, ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), podczas którego odbywał się szereg konferencji, spotkań i kampanii promujących dobrodziejstwo jakim są szczepionki. Działania te wspiera także akcja informacyjno – edukacyjna Zaszczep się wiedzą.

strzepienie 1

 

Choć szczepionki stanowią jedno z najbardziej spektakularnych osiągnięć współczesnej medycyny, a o ich kluczowej roli przy ograniczaniu skali najcięższych chorób, napisano mnóstwo książek i opracowań naukowych, to Światowa Organizacja Zdrowia wciąż dba, by o szczepieniach mówiło się jeszcze więcej. Stąd ustanowienie Europejskiego Tygodnia Szczepień, który w tym roku dedykowany był odrze i różyczce. Dlaczego akurat tym chorobom? Ponieważ odra bardzo boleśnie przypomniała o sobie w ostatnich latach, a jej ogniska pojawiły się w Europie na skutek niepełnego zaszczepienia populacji. Tak było w Niemczech, Holandii, Austrii, Hiszpanii. W Polsce w ostatnich latach notowano po kilkadziesiąt przypadków odry, zaś bez szczepień ta liczba może gwałtowanie wzrosnąć. Ta pozornie niegroźna choroba miewa tragiczne powikłania, podobnie jak różyczka czy świnka, dlatego szczepienia są najlepszym rozwiązaniem, by ograniczać zagrożenie.

- Szczepienia to bardzo ważny obszar zdrowia publicznego i powinny być obowiązkowe, nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Tak jak obowiązkowe jest OC samochodowe. Epidemie odry, choć miały charakter lokalny, dały wiele do myślenia Stanom Zjednoczonym czy Niemcom w kwestii dobrowolności szczepień ochronnych - mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Teresa Jackowska, Krajowy Konsultant ds. Pediatrii.

Niestety w Polsce z roku na rok rośnie liczba osób odmawiających szczepienia dzieci zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych. W 2012 roku od szczepień uchylało się 5 314 osób, w 2013 roku 7 248 osób, zaś w 2014 roku aż 12 361 osób. Fakt, że nie wszyscy z nas doceniają dobrodziejstwo jakim są szczepionki przeciwko chorobom, na które nasi pradziadowie nie znajdowali ratunku, wynika dziś przede wszystkim z niewiedzy i braku dostępu do rzetelnych źródeł informacji. Nierzetelnym źródłom wiedzy dotyczących szczepień przeciwstawia się akcja społeczna Zaszczep się wiedzą, a sprawdzone informacje na temat szczepień można znaleźć na stronie internetowej www.zaszczepsiewiedza.pl. Zaszczep się wiedzą to kampania społeczna prowadzona od 2015 roku. Jest przewodnikiem po wiarygodnych i sprawdzonych informacjach dotyczących szczepień - wymagających wiedzy i odpowiedzialności decydujących o zdrowiu i życiu.

O tym, że w żadnym europejskim kraju temat szczepień nie jest lekceważony świadczy rozmach i zaangażowanie z jakim poszczególne państwa podeszły do organizacji Europejskiego Tygodnia Szczepień. Polska uczestniczyła w europejskiej inicjatywie, tak jak w latach ubiegłych, poprzez liczne konferencje i lokalne działania realizowane wspólnie z Ministerstwem Zdrowia, Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Państwową Inspekcją Sanitarną oraz Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego – Państwowym Zakładem Higieny.

- Europejski Tydzień Szczepień to znakomity moment do zwiększania świadomości tego, jak duże znaczenie dla wszystkich ma ochrona przed zachorowaniem na odrę i różyczkę - podsumowuje Paulina Karwowska, dyrektor Biura Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce.

A co działo się w pozostałych krajach? Spektakularną kampanię informacyjną w środkach transportu publicznego uruchomiono w Austrii. W Niemczech zorganizowano akcje newsletterowe, wystawy zdjęć i plakatów związanych z tematyką szczepień oraz odbyło się kilka konferencji eksperckich pod egidą WHO. Litwa postawiła na informacyjne kampanie internetowe oraz interaktywne standy
w centrach handlowych na terenie kraju. Odbyła się również rozsyłka komunikatów SMS przy współpracy z litewskimi operatorami telefonii komórkowej. W Macedonii zorganizowano tematyczny event w stołecznym zoo i kampanię informacyjną w TV.