header


Jedz rybę, bo ryba to zdrowie

O tym, że zdrowie jest najważniejsze wie chyba każdy. Szczególnie po pięćdziesiątce, gdy zaczynamy odczuwać dolegliwości związane z wiekiem. W aptece wydajemy krocie, zwłaszcza że oprócz leków z recepty często dokupujemy jeszcze suplementy diety. Tymczasem kluczem do zachowania zdrowia (a przy okazji pieniędzy w portfelu) jest właśnie sama dieta. Niebagatelną rolę odgrywają tu potrawy przygotowane z ryb.

Ryby – co potwierdziły najróżniejsze badania – przedłużają młodość, chronią przed wieloma chorobami, dobrze wpływają na nasze samopoczucie, na nasz wygląd i... intelekt. A w dodatku są bardzo smaczne. Ich korzystny wpływ odczujemy w każdym wieku!

Lekarze różnych specjalności są zgodni - ryby to niezwykle wartościowy pokarm. Prof. dr hab. n. med. Wojciech Maksymowicz, specjalista neurochirurg twierdzi, że dieta to kluczowa sprawa. Na co dzień nie myślimy o tym, ale poprawę zdrowia całego społeczeństwa i znaczne wydłużenie życia człowieka obserwowane w ciągu ostatnich 20 lat zawdzięczamy głównie przekształceniu diety. Nastąpiła zasadnicza zmiana podejścia do tłuszczów nienasyconych występujących głównie w mięsie ryb morskich. Mózg potrzebuje wyjątkowo sprawnego ukrwienia. Wszelkie kłopoty, które pojawiają się z wiekiem związane są właśnie z jego niedokrwieniem. Można temu zapobiegać systematycznie jedząc potrawy z ryb.

Ryba naprawdę wpływa na wszystko! A jej dobroczynne działanie zaczyna się już w życiu płodowym. Badania dowiodły, że dzieci matek, które w czasie ciąży jadły dużo ryb są inteligentniejsze, bardziej komunikatywne i sprawniejsze niż ich koledzy, których matki stroniły w tym czasie od produktów rybnych. Okazało się, że dieta bogata w ryby wpływa korzystnie na rozwijający się mózg dziecka. Ryby zawierają bowiem liczne mikro- i makroelementy, które mają istotny wpływ na m.in. różnicowanie komórek nerwowych i syntezę hormonów tarczycy, które znacząco wpływają na rozwijający się system nerwowy u dziecka, a w przyszłości - na jego inteligencję. Przyszłym mamom poleca się więc dietę rybną ze względu na tzw. żywieniowe programowanie genetyczne.

Jedzenie ryb przedłuża życie. W latach 70. w Grenlandii potwierdzono naukowo bardzo wysoką zależność między ilością kwasów tłuszczowych w diecie Eskimosów a niewystępowaniem u nich chorób serca i dolegliwości związanych z układem krążenia. Podobne badania przeprowadzono później wśród mieszkańców Alaski i Portugalii. Portugalczycy stwierdzili, że mieszkańcy wiosek znajdujących się w głębi kraju, spożywający mniej ryb, czterokrotnie częściej zapadają na choroby serca i układu krążenia, które kończą się zgonem, w porównaniu do mieszkańców wiosek rybackich. Wiemy też, że to Japończycy żyją najdłużej. Prof. Suzuki przeprowadził badania wśród mieszkańców japońskiej wyspy Okinawa, gdzie podstawą diety są głównie ryby. Tam średnia długość życia człowieka to 82 lata.

Chirurdzy polecają dietę rybną swoim pacjentom, ponieważ dostarcza ona niezbędnych składników mineralnych, wpływających na prawidłową kondycję oraz współdziałanie wszystkich układów (nerwowego, krwionośnego, kostnego, pokarmowego, mięśniowego) i narządów organizmu. Dieta bogata w ryby przyczynia się do szybkiego i dobrego gojenia się ran.

Kardiolodzy również są przychylni daniom rybnym. Wszystkim chorobom, które są związane z miażdżycą (zawał serca, udar mózgu, choroba naczyń obwodowych) można zapobiegać przez stosowanie odpowiedniej diety, czyli m.in. jedzenie przynajmniej trzech posiłków składających się z ryb w tygodniu. Z tych najłatwiej dostępnych polecany jest dorsz, ponieważ to stosunkowo tłusta ryba morska zawierająca dużo składników, które działają protekcyjnie na nasz układ krążenia. Spożywając ryby będziemy mieli więcej dobrego cholesterolu.

Ryby są źródłem cennych składników odżywczych, takich jak:

  •  dobrze przyswajalne, pełnowartościowe białko o wysokiej wartości odżywczej,
  •  fosfor, potas, wapń i magnez oraz mikroelementy (średnia zawartość wapnia w tuszach ryb jest prawie 10-krotnie wyższa niż w wołowinie),
  •  witaminy z grupy B, a także A i D – ryby słodkowodne zawierają dużo witaminy A, której nie ma, tak chętnie jadane przez nas mięso wieprzowe, a tylko śladowe ilości zawiera mięso wołowe,
  •  kwasy tłuszczowe omega-3, obniżające poziom złego cholesterolu, wzmacniające odporność organizmu, zmniejszające stany zapalne, korzystnie wpływające na krzepliwość krwi, na rozwój i funkcjonowanie systemu nerwowego, pracę mózgu i funkcjonowanie pamięci, zdolność uczenia się, zapamiętywania, odporność na stres, zwiększające ostrość widzenia.

Wbrew powszechnej opinii przygotowanie smacznego dania z ryby nie musi być trudne i trwać długo. W sklepach można kupić sprawione i poporcjowane ryby, które wystarczy doprawić ulubionymi przyprawami i dosłownie wrzucić na ruszt. Pieczona ryba smakuje wyśmienicie. Wspaniałym przysmakiem jest również ryba upieczona w cieście – aby nie straciła soczystości należy ją piec w folii aluminiowej w temperaturze do 200 st. C. Równie łatwo można przygotować rybę na patelni. Ryba będzie soczysta, a dodatkowo zyska chrupiącą skórkę, jeśli przed smażeniem obtoczymy ją w mące. Aby mięso nie rozpadło się na patelni wcześniej należy skropić je sokiem z cytryny. Jednym z najzdrowszych sposobów przyrządzania ryb jest gotowanie. Ryby wkładamy do wrzącego wywaru warzywnego i gotujemy – niezbyt długo, żeby nie rozgotować (dzwonka i filety gotujemy ok. 20 min., a całe ryby 45-60 minut). Filety i całe ryby można również gotować na parze – ryba się przy tym nie rozgotowuje, nie wysycha i zachowuje smak. Godne polecenia są również ryby duszone – najlepiej je dusić na małym ogniu, ułożone miedzy warzywami.

Statystyczny Polak zjada ok. 13 kg ryb i przetworów rybnych rocznie. To o połowę mniej niż mieszkańcy innych krajów europejskich i kilkakrotnie mniej od światowych liderów - Japończyków (rocznie 65 kg na osobę) i Norwegów (46 kg). W Polsce wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia...Spotykać się z rybką powinniśmy więc jak najczęściej!

Przygotowując potrawy z ryb dla siebie, dla swojego partnera pomyślmy też o naszych dzieciach i wnukach. Smaki wyniesione z domu pamiętamy przecież przez całe życie. Podając ryby - smacznie, prosto, według ulubionych przepisów - przekażemy następnym pokoleniom nie tylko rodzinne ciepło i domową atmosferę, ale i nawyk procentujący długim, dobrym zdrowiem.

srebrna rybka

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Miód - lecznicze własciwości

    Pszczoły to jedne z najpracowitszych i najwartościowszych stworzeń w przyrodzie. Zawdzięczamy im tak naprawdę o wiele więcej, niż tylko miód czy zapylone kwiaty. „Tego, co one robią, nie może wyprodukować żadne najnowocześniejsze laboratorium, żaden syntetyk”, jak mówi prof. Ryszard Czarnecki. W trakcie wytwarzania przez pszczoły/robotnice miodu, powstaje oprócz pyłku kwiatowego, także mniej znana, ale bardziej odżywcza substancja, zwana pierzgą. Ma znacznie bogatszy skład i wysoką przyswajalność (na poziomie 80 %, podczas gdy pyłek pszczeli tylko ok. 20%).

    Więcej…  
  • Skóra twarzy jak o nią zadbać?

    Skóra twarzy jest napięta, pomarszczona i przesuszona? Winą możesz obarczyć mydło. Stosowany przez nasze babcie i prababcie kosmetyk w gruncie rzeczy szkodzi naszej urodzie. Co dzieje się podczas kontaktu skóry z mydłem i jak prawidłowo pielęgnować twarz? Przeczytaj rady kosmetologa.

    Skóra to skomplikowana struktura, ma wiele mechanizmów, które umożliwiają jej ochronę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, jak drobnoustroje, toksyny i zanieczyszczenia. Najważniejszym z nich jest tzw. kwaśny płaszcz ochronny skóry, który utrzymuje jej nawilżenie i nie dopuszcza do namnażania się niebezpiecznych bakterii.

    Więcej…  
  • Duszności - czy jest się czego bać?

    Atak duszności zawsze jest niepokojący. Człowiek zaczyna mieć problem ze złapaniem powietrza w płuca, płycej oddycha, akcja serca zwalnia. Może pojawić się uczucie paniki.

    Przyczyny

    Duszności mogą mieć charakter ostry, przedostry i przewlekły.

    Przedostre duszności mogą być spowodowane min. zapaleniem płuc, chorobą wieńcową czy wysiękiem do osierdzia. Ostre duszności występują zwykle nagle, w ciągu kilku minut. Ich przyczyną może być min. zatorowość płucna, odma opłucnowa, astma, utkwienie ciała obcego, dławica piersiowa, zawał serca, niewydolność serca, nerwica.

    Więcej…  
  • Nie przestawaj się ruszać!

    Ruch to życie – nie zapominaj o tym jesienią!

    Odpocznę sobie

    Lekarze nieustannie powtarzają, że obok zdrowego odżywania, ruch jest najważniejszym z czynników wpływających na stan naszego zdrowia. Aktywność fizyczna ma wpływ na wszystko to, co się dzieje w organizmie. Dawniej ruch był oczywisty i nie zastanawiano się, czy jest wystarczający. Praca związana z pozyskaniem żywności, przemieszczanie się, i zwykła codzienność pozbawiona dzisiejszych udogodnień zwykle sprawiały, że przeciętny człowiek miał wystarczającą ilość ruchu, by pozostać w dobrej kondycji.

    Więcej…  
  • Zapalenie skóry z powodu radioterapii

    Radioterapia, niszcząca komórki nowotworowe, powodować może popromienne zapalenie skóry. Występują wówczas oparzenia, suchość, zaczerwienienie, świąd czy złuszczanie i pękanie naskórka. Do zmniejszenia stanu zapalnego zaleca się stosowanie preparatów łagodzących.

    Na czym polega radioterapia?

    aguastop

    Więcej…  
  • Piękne i zdrowe nogi

    Co roku w ciepłe dni marzysz o tym, by założyć krótką spódniczkę lub szorty, ale powstrzymują cię widoczne na nogach niedoskonałości? Nie jesteś sama – według badań aż 72% Polek skarży się na dolegliwości związane z niewydolnością żył kończyn dolnych, w tym żylaki. Nie znaczy to jednak, że jesteś skazana na noszenie ubrań o długości maxi. Obecnie dzięki nowoczesnym zabiegom o piękno swoich nóg, ale i zdrowie można zadbać w zaledwie 15 minut. Leczenie warto zaplanować właśnie teraz, w sezonie jesienno-zimowym.

    Więcej…  
  • Ochrona skóry jesienią

    Jesień może być piękna, ciepła i słoneczna, albo mroźna, z deszczem i roztopionym śniegiem. Kiedy rano wychodzisz z domu jest przymrozek, a kiedy wracasz, temperatura sięga kilkunastu stopni i świeci słońce. Niezależnie od tego, jaka akurat aura panuje za oknem – o jednym nie powinnaś zapominać – o właściwej pielęgnacji. Wraz z ekspertem przygotowaliśmy 10 ważnych wskazówek, jak właściwie zadbać o skórę jesienią. Zobaczcie naszą jesienno-zimową checklistę!

    Więcej…  

Aktualności seniora

Uchyłki dwunastnicy

Uchyłki dwunastnicy to zmiany występujące w ścianie dwunastnicy, najczęściej przybierające formę przepukliny. Z reguły nie powodują dolegliwości i nie mają charakterystycznych objawów. Raczej nie bywają groźne dla pacjentów.

Więcej…

Uremia

Uremia to zespół dolegliwości wielu narządów, do którego dochodzi w wyniku ich uszkodzenia przez substancje toksyczne upośledzające pracę nerek.

Więcej…

Uraz akustyczny

Uraz akustyczny  jest to uszkodzenie słuchu na skutek dużego hałasu. Może on mieć charakter ostry (na skutek eksplozji, wystrzału z broni) lub przewlekły. Uraz ostry objawia się bólem, krwawieniem z ucha, szumem, znacznym upośledzeniem słuchu.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie