Idealne Konto dla Seniora?

 – Vademecum artykuł z cyklu "Finanse Seniora" w gazecie Czerwony Portfelik Senior lokalny darmowy poradnik zakupowy

 

Cykl finanse Seniora rozpoczynamy od popularnego konta, czyli rachunku osobistego. Zapytaliśmy banki o najważniejsze informacje dotyczące kont, które oferują Seniorom. W artykule wyjaśniamy na co zwrócić uwagę wybierając konto oraz jak rozumieć pewne pojęcia i mechanizmy. Na koniec wymieniamy też kilka interesujących i cennych dla Seniorów usług oraz funkcjonalności związanych z kontami osobistymi.

Pamiętajmy, że wybór konta osobistego to tak na prawdę wybór banku. Banku podstawowego, który będzie nam doradzał i pomagał w dysponowaniu naszymi pieniędzmi. Dlatego przy podejmowaniu decyzji o założeniu konta, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników. Na początek musimy zorientować się, czy w naszej najbliższej okolicy znajduje się placówka danego banku, gdyż ważne jest, żeby można było łatwo i szybko do niej dotrzeć. Zwróćmy też uwagę, czy w placówce znajdują się miejsca siedzące, na których można wygodnie poczekać na rozmowę z doradcą, gdy trafiliśmy na kolejkę. Nawet jeśli biegle poruszamy się w świecie internetu i telefonów, a podstawowe operacje na koncie wykonujemy bez udziału placówki bankowej, to zawsze mogą zdarzyć się sytuacje, które wymagają bezpośredniego kontaktu z doradcą bankowym - zarówno, kiedy chcemy skorzystać z kredytu, jak i kiedy mamy problem z obsługą konta. Doradca bankowy to pracownik, którego zadaniem jest pomoc oraz udzielenie porady w każdej sytuacji. Możemy liczyć na jego profesjonalne wsparcie, dlatego nie bójmy się prosić o pomoc.

Druga rzecz, o której powinien wiedzieć Senior (i nie tylko): bank powinien nam pomóc w przeniesieniu konta z innego banku oraz w poinformowaniu np. ZUS lub pracodawcy o zmianie numeru rachunku, na który ma być przelewana emerytura, renta czy wynagrodzenie. Wynika to z rekomendacji Związku Baków Polskich "dotyczącej dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych". Niemal każdy bank, który zapytaliśmy o tą kwestię deklaruje, że jest to wpisane w jego standardy i oferuje bezpłatną pomoc.

Wybierając najbardziej odpowiednie dla nas konto, powinniśmy poprosić doradcę o pomoc w przygotowaniu kalkulacji kosztów, które będziemy ponosić w związku z jego posiadaniem i używaniem. No właśnie, używaniem – bo na to ile będzie nas kosztowało konto ma wpływ nie tylko opłata za jego posiadanie, ale też to jak aktywnie będziemy korzystać z jego usług. Dlatego poinformujmy doradcę, jakiego rodzaju operacje i jak często będziemy je dokonywali na koncie. Wśród ofert bankowych znajdziemy dla przykładu takie konta, gdzie nie płacimy nic za jego posiadanie, ale np. przelewy do innych banków kosztują nieco więcej. Tego typu konto może być bardziej odpowiednie dla tych Seniorów, którzy potrzebują rachunku wyłącznie do pobierania emerytury. Inne konta mogą mieć określoną opłatę miesięczną za sam fakt jego posiadania, ale jednocześnie oferują np. darmowe przelewy, czy bezpłatną wypłatę gotówki z placówki bankowej oraz bankomatów. Taki rachunek może się okazać korzystniejszy dla Seniorów, którzy są aktywni i używają karty do płacenia oraz wybierania pieniędzy.

Jeszcze innego wyboru musimy dokonać, w zależności od tego, czy do obsługi konta chcemy używać internetu, czy wszystko będziemy robili w placówce bankowej. Jeśli to pierwsze, to zwróćmy uwagę na opłaty za operacje, które robimy w internecie. W drugim przypadku sprawdźmy ile kosztuje wpłata i wypłata gotówki oraz przelew z placówki.

A teraz kilka słów o popularnych kartach płatniczych, które są nieodzownym narzędziem w korzystaniu z konta bankowego. Klasyczna karta płatnicza, to nic innego jak "plastikowy pieniądz". To bardzo wygodny i bezpieczny sposób na płacenie za zakupy w sklepie spożywczym, aptece, za basen, czy wycieczkę. Zamiast nosić dużą ilość gotówki przy sobie i być narażonym na jej zgubienie lub kradzież, lepiej mieć ze sobą kartę płatniczą. Taka karta jest zabezpieczona odpowiednim kodem (PIN), który znamy tylko my i nawet jeśli zgubimy kartę lub ktoś ją ukradnie, to nie znając pin-u, nie jest w stanie jej użyć, nasze pieniądze na koncie są więc bezpieczne. (UWAGA: Kodu PIN musimy nauczyć się na pamięć i nikomu bezwzględnie go nie zdradzać. Nie wolno go też zapisywać na kartce, czy nosić w portfelu. To tylko 4 cyfry, które na nasze życzenie bank może dowolnie ustanowić, aby było nam łatwiej je zapamiętać, przy czym kod nie może być zbyt łatwy do odgadnięcia dla innych). Podkreślamy też, że tzw. debetowa karta płatnicza, to nie jest karta kredytowa. Otrzymując kartę płatniczą do konta, bank niczego nam nie pożycza. Dzięki tej karcie jedynie uzyskujemy łatwy dostęp do naszych pieniędzy na koncie, bez konieczności wypłacania gotówki. Poza tym zawsze można mieć ze sobą zarówno kartę płatniczą jak i mniejszą kwotę w portfelu na drobne wydatki – np. w miejscach, gdzie płacimy tylko gotówką.

Ważne jest też to, że każdy z zapytanych przez nas banków, wyda ją zupełnie bezpłatnie. A jeśli będziemy jej aktywnie używać, również zazwyczaj nic za nią nie zapłacimy. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ jeśli płacimy za zakupy w sklepie kartą płatniczą, to tenże sklep odprowadza odpowiednią prowizję za tą operację. Im częściej zatem używamy karty, tym łatwiej banki odstępują od opłaty za jej użytkowanie. Uwaga! Chodzi tutaj o tzw. transakcje bezgotówkowe – czyli płacenie za zakupy w hipermarkecie, aptece, stacji paliwowej, czy w sklepie internetowym. Nie jest transakcją bezgotówkową np. wypłata gotówki z bankomatu (bo tu pojawia się pieniądz w formie gotówkowej). Sprawdźmy tylko, czy warunki jakie stawia bank, aby nie płacić za kartę, będą możliwe do zrealizowania.

Dzięki karcie płatniczej, możemy też wypłacać pieniądze z powszechnie znanych bankomatów. Obsługa placówki bankowej powinna pokazać nam, jak w sposób bezpieczny korzystać z tych urządzeń. Zapytajmy przy okazji, gdzie w naszej okolicy znajdują się bankomaty, z których możemy wypłacać gotówkę bezpłatnie.

I w końcu przy okazji kart płatniczych, spotkacie się często z następującymi pojęciami. Program rabatowy – to program, dzięki któremu płacąc kartą za zakupy w określonych przez bank miejscach, uzyskujemy w tych lokalizacjach rabaty na zakupy (zapłacimy za nie mniej). Cash back (czyt. "kesz bek") - dzięki tej usłudze, będziemy mogli wypłacać niewielkie kwoty pieniędzy (do 200 złotych) z kasy sklepowej w supermarkecie, na stacji benzynowej lub innym sklepie przy okazji płacenia kartą za zakupy. Punkty, w których można korzystać z tej usługi, są odpowiednio oznaczone, możemy też zapytać o taką możliwość obsługę sklepu. Money back (czyt. "many bek") – to nic innego jak zwrot na nasze konto określonego % z kwoty, którą zapłaciliśmy za zakupy kartą w określonych przez bank punktach handlowych. Jest to o tyle wygodne, że mimo iż % zwrotu nie jest zbyt duży, to nie musimy o tym zupełnie pamiętać. Po prostu płacimy za zakupy kartą, a co pewien czas jakaś kwota zostanie zwrócona nam na konto. Jeszcze inne programy, to programy lojalnościowe. Zazwyczaj korzystając np. z karty płatniczej zbieramy punkty, które następnie możemy przeznaczyć na nagrody. Ponieważ tych programów jest obecnie wiele, zawsze musicie poprosić doradcę o dokładne wyjaśnienie jak one działają, aby ocenić, czy przy swoich standardowych wydatkach można odnieść z nich jakieś korzyści.

A oto kilka ciekawych naszym zdaniem przykładów rozwiązań przy kontach bankowych przydatnych seniorom: Bank BGŻ oferuje premię (zwrot na konto) w wysokości 1% kwoty wydanej za pomocą karty debetowej we wszystkich aptekach i sklepach z żywnością (po przekroczeniu kwoty 2 500 zł na zakupy, otrzymamy na konto 25 zł a w ciągu roku premia nie może przekroczyć 500 zł). W ramach programu 60+ PKO BP dla osób w wieku powyżej 60 lat, wydaje imienną kartę rabatową, z której można skorzystać w ponad 1200 aptekach. Bezpłatne usługi assistance do konta (w ograniczonych zakresach i limitach) oferują m.in. PKO BP, BNP Paribas, Polbank, Deutsche Bank, BPH, Alior Bank, BPS i BZ WBK. Są to np. darmowa pomoc przy otwarciu drzwi, gdy zgubimy klucze, pomoc w naprawie lodówki, czy telewizora, darmowa pomoc lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki, czy dostawa środków opatrunkowych, etc. Bezpłatne ubezpieczenie zapewniające ochronę życia i zdrowia zaoferuje nam ING Bank Śląski. Meritum Bank oferuje przy karcie debetowej darmowe ubezpieczenie, na wypadek nieuprawnionego użycia karty i rabunku gotówki wypłaconej z bankomatu. W Banku Pocztowym w ramach konta Nestor, listonosz dostarczy gotówkę (min. 10 zł) bezpłatnie pod wskazany adres, dowolną ilość razy w miesiącu. W Polbanku, środki pieniężne na koncie osobistym w kwocie 500 – 20 000 zł są oprocentowane 3% w skali roku, a przy spełnieniu dodatkowych warunków oprocentowanie może zostać podniesione o dodatkowe 3%. Kredyt Bank zaś oferuje oprocentowanie środków do kwoty 3000 zł na poziomie 7%, przy czym konto musi być zasilane kwotą min 1 000 zł miesięcznie. Bank Millenium oferuje zwrot 3% wydatków dokonanych kartą do konta w supermarketach, sklepach spożywczych i stacjach paliwowych (max. 50 zł miesięcznie), przy czym na rachunek musi wpływać co najmniej 1000 zł miesięcznie i należy zapłacić kartą za zakupy min. raz w miesiącu. Dla zmotoryzowanych Seniorów, Meritum Bank oferuje zwrot 4% wydatków na paliwo (jednakże nie więcej niż 30 zł miesięcznie a konto musi być zasilone co miesiąc kwotą co najmniej 1500 zł). Dodatkowo w systemie bankowości internetowej możliwe jest przełączanie się z profilu zaawansowanego na profil podstawowy, który zawiera tylko podstawowe funkcjonalności związane z obsługą rachunku. W eurobanku otrzymamy zwrot 0,5% od każdej transakcji bezgotówkowej wykonanej kartą debetową (max. 750 zł w roku). Posiadanie usługi cash back podkreśliły BZ WBK, Citibank, Credit-Agricole, ING Bank Śląski, Multibank i Pocztowy. Ciekawostką są natomiast kijki nordic walking, które bank BZ WBK daje w prezencie Seniorom, którzy założą konto i zapewnią na nie wpływ min. 500 zł w ciągu dwóch pierwszych miesięcy.

Więcej informacji o warunkach, jakie oferują banki w ramach kont skierowanych dla Seniorów, znajdziecie bezpośrednio w bankach. Pamiętajmy, że nie istnieje konto idealne dla każdego Seniora, wyboru konta należy dokonać osobiście, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości.

TABELA_ZESTAWIENIA_OPLAT_I_PROWIZJI-1

TABELA_ZESTAWIENIA_OPLAT_I_PROWIZJI-2

TABELA_ZESTAWIENIA_OPLAT_I_PROWIZJI-3

Autorami artykułu są Łukasz Marszałek redaktor działu Finanse Seniora oraz Linda Matus redaktor naczelna gazety Czerwony Portfelik Senior. Artykuł bazuje na informacjach dostarczonych przez banki w terminie 01.05 do 30.06.2012

„Czerwony Portfelik Senior" jest praktycznym poradnikiem, który zawsze ma na uwadze rozsądne gospodarowanie domowym budżetem Seniora. Wskazuje, gdzie i w jaki sposób można być wciąż aktywnym zawodowo, jak i prywatnie. Dostarcza informacji o przydatnych miejscach i inicjatywach we Wrocławiu mających na celu polepszenie komfortu życia wrocławskich Seniorów. Promuje ośrodki kultury, instytucje a także firmy prywatne prowadzące działania na rzecz Seniorów. Publikuje artykuły, felietony i wywiady z ekspertami w bliskiej Seniorom tematyce. Całość pisana jest dużą, przyjazną dla Seniorów czcionką, a ponadto „Czerwony Portfelik Senior" negocjuje zniżki, rabaty i gratisy dla swoich czytelników. Inspiracją dla redaktorów są bezpośrednie spotkania z Seniorami a także osobami, firmami i instytucjami, które działają na rzecz osób starszych. Czerwony portfel to symbol przynoszący szczęście i bogactwo.