header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Nie przestawaj się ruszać!

Ruch to życie – nie zapominaj o tym jesienią!

Odpocznę sobie

Lekarze nieustannie powtarzają, że obok zdrowego odżywania, ruch jest najważniejszym z czynników wpływających na stan naszego zdrowia. Aktywność fizyczna ma wpływ na wszystko to, co się dzieje w organizmie. Dawniej ruch był oczywisty i nie zastanawiano się, czy jest wystarczający. Praca związana z pozyskaniem żywności, przemieszczanie się, i zwykła codzienność pozbawiona dzisiejszych udogodnień zwykle sprawiały, że przeciętny człowiek miał wystarczającą ilość ruchu, by pozostać w dobrej kondycji.

Dziś mamy tak wiele udogodnień, a zdobywanie pożywienia nigdy w historii nie było tak łatwe, że zapominamy o tym, że ruszanie się jest nam tak samo potrzebne do życia, jak jedzenie. Często w całodniowym zmęczeniu pracą lub marazmie nicnierobienia zalegamy na kanapie zapominając o tym, że ruch nie tylko dałby nam odpoczynek, ale zapewnił komfort psychiczny, tak potrzebny przez cały rok, a jesienią, gdy jesteśmy narażeni na przesilenie – szczególnie konieczny.

Co nam daje ruch?

Regularna dawka ruchu korzystnie wpływa na układ krążenia, a więc także na serce. Mocne serce może przepompować więcej krwi, więc nawet pracując wolniej może być wydajne.

W czasie aktywności fizycznej budujemy siłę mięśni. Ta jest nam potrzebna nie tylko po to, by dźwigać ciężary, silne mięśnie lepiej utrzymują postawę i odciążają kręgosłup, co z kolei sprawia, że możemy uniknąć chorób z nim związanych i bólu, jak towarzyszy jego zwyrodnieniom. Ponadto układ kostny jest lepiej „naoliwiony”, gdyż  ruch pobudza ukrwienie stawów, dzięki czemu ich praca nie sprawia bólu.

Kolejnym układem, który niewątpliwie korzysta na ruchu jest układ oddechowy. Ćwicząc zwiększamy objętość płuc i siłę mięśni oddechowych. To sprawia, że płuca staną się bardziej wydajne, a więc dostarczą więcej tlenu.

Dzięki ruchowi w organizmie pojawia się więcej dobrego cholesterolu z jednoczesnym obniżeniem złego – dwie korzyści na raz.

Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, nazywane hormonami szczęścia. To one sprawiają, że po treningu, spacerze czy jakiekolwiek aktywności mamy dobry humor. Nie jest przypadkiem powiedzenie „w zdrowym ciele, zdrowy duch”.

 

Jesienny marazm

Wiele osób, po aktywnym lecie, jesienią spoczywa na laurach, szczególnie, gdy na dworze pogoda nie sprzyja. Mamy ochotę na leżenie pod kocykiem, a spacery niespecjalnie pociągają. Wszystkie aktywności, które wykonywaliśmy latem na zewnątrz, teraz nie są atrakcyjne ze względu na niesprzyjającą aurę. Nadchodzi melancholia, spadek nastroju. Trzeba wziąć się w garść i nie zimować jak niedźwiedź, ale znaleźć sposób na ruch dla siebie, choć kilka razy w tygodniu. Gdy na dworze pada, warto poszukać możliwość aktywnego życia pod dachem. Co mamy do dyspozycji? Przede wszystkim warto rozglądnąć się w swoim mieście – niemal w każdym, nawet małym miasteczku, organizowane są zajęcia sportowe dla osób w różnym wieku. Nie muszą to być od razu forsujące ćwiczenia, warto połączyć przyjemne z pożytecznym. Może nauka tańca? Można wybrać się na basen popływać, lub uczestniczyć w zajęciach z wodnego aerobiku, który doskonale wzmacnia mięśnie. I warto korzystać z dni, kiedy pogoda sprzyja. Wszak jesień to także słoneczne dni. Zimą, gdy spadnie śnieg wyjście z wnukami na sanki zapewni nam aktywność fizyczną w dostatecznym stopniu.

Pamiętajmy o tym – sport to zdrowie. I życie. 

seniorzy.PL

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Szampon z olejem arganowym

    W Maroko tłoczy się oleje z nasion czarnuszki, opuncji figowej i drzewa arganowego, które mogą być wykorzystane do pielęgnacji włosów. Zalecane są w przypadku podrażnionej i przesuszonej skóry głowy. Pomogą zregenerować zniszczone i osłabione włosy.

    Olej z czarnuszki na problemy skórne.

    Ze względu na wyjątkowe właściwości regenerujące i łagodzące - olej z nasion czarnuszki siewnej (Nigella Sativa) może być wykorzystywany do pielęgnacji zarówno skóry, jak i włosów.

    Więcej…  
  • Wszczepienie lub wymiana kardiowertera-defibrylatora

    Przemyslaw Mitkowski10 stycznia 2019 roku Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że minister zdrowia, prof. Łukasz Szumowski podpisał rozporządzenie wprowadzające do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego nowe świadczenia opieki zdrowotnej. Wśród nich znajduje się procedura wszczepienia/ wymiany całkowicie podskórnego kardiowertera-defibrylatora (S-ICD).

    Więcej…  
  • Terapie biologiczne

    Polska Grupa Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Stosowania Terapii Biologicznych: mamy konsensus w sprawie terapii biologicznych referencyjnych i biopodobnych.

    W debacie zainicjowanej przez Polską Grupę Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Stosowania Terapii Biologicznych wzięli udział przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: prof. dr hab. n. med. Karina Jahnz-Różyk (alergologia, immunologia kliniczna), prof. dr hab. n. med. Ewa Lech-Marańda (hematologia), prof. dr hab. n. med. Marek Brzosko (reumatologia),

    Więcej…  
  • Seniorzy wybierają okulary

    Pawel SzczerbinskiZ raportu „Polak z wadą wzroku” *1 wynika, że ponad 70% badanych w trakcie zakupu okularów korzysta z pomocy sprzedawcy podczas wyboru produktu. Ponad 2/5 wszystkich ankietowanych ufa mu w całości, prawie 1/3 tylko w kontekście wyboru oprawek. Czym powinniśmy się kierować podczas wyboru salonu? Wyniki raportu komentuje Paweł Szczerbiński, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Więcej…  
  • Demineralizacja kości

    Zbyt niska zawartość substancji mineralnych w tkance kostnej dotyczy głównie seniorów, dzieci w okresie intensywnego wzrostu, kobiet w ciąży, rekonwalescentów czy sportowców. Mogą korzystać oni z homeopatii, która pomoże zredukować ból kostny, a także zwiększyć gęstość mineralną kości i zawartość wapnia we krwi.

    Demineralizacja organizmu.

    To proces obniżania zawartości substancji mineralnych (najczęściej fosforu lub wapnia - wówczas mówimy o odwapnieniu), który może prowadzić do poważnych chorób. Szczególnie zagrożone są tkanki o dużej zawartości składników mineralnych, czyli kości i zęby.

    Więcej…  
  • Prawidłowe nawodnienie

    Odwodnienie negatywnie wpływa na wydolność organizmu. Każdy sportowiec powinien oszacować, ile wody traci podczas wysiłku fizycznego, aby odpowiednio się nawadniać.

    Woda pełni szereg ważnych funkcji w organizmie, życie bez niej nie mogłoby istnieć. Transportuje do komórek tlen i składniki odżywcze. Uczestniczy w usuwaniu metabolitów i toksyn z organizmu. Stanowi blisko 70% ciała dorosłego człowieka. Woda nie jest magazynowana w organizmie człowieka, dlatego systematycznie musi być uzupełniana.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Osteoporoza

Osteoporoza – test podatności na zachorowanie do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na osteoporozę należy odpowiedzieć na poniższe pytania i zsumować liczbę odpowiedzi twierdzących.

Więcej…

Jaskra

Jaskra- test podatności na zachorowanie, do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na jaskrę należy dopowiedzieć na dziesięć pytań i przyznać sobie punkty przypisane do danej odpowiedzi za każdą odpowiedz pozytywną.

Więcej…

Test Amslera

Test Amslera- służy do samodzielnego zdiagnozowania zwyrodnienia plamki żółtej. W celu przystąpienia do testu należy na gładkiej kartce papieru narysować kwadrat o bokach 10 cm i podzielić go na małe kwadraciki o bokach 5 milimetrów, a następnie narysować dużą, czarną kropkę w środku kwadratu.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie