header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Nie przestawaj się ruszać!

Ruch to życie – nie zapominaj o tym jesienią!

Odpocznę sobie

Lekarze nieustannie powtarzają, że obok zdrowego odżywania, ruch jest najważniejszym z czynników wpływających na stan naszego zdrowia. Aktywność fizyczna ma wpływ na wszystko to, co się dzieje w organizmie. Dawniej ruch był oczywisty i nie zastanawiano się, czy jest wystarczający. Praca związana z pozyskaniem żywności, przemieszczanie się, i zwykła codzienność pozbawiona dzisiejszych udogodnień zwykle sprawiały, że przeciętny człowiek miał wystarczającą ilość ruchu, by pozostać w dobrej kondycji.

Dziś mamy tak wiele udogodnień, a zdobywanie pożywienia nigdy w historii nie było tak łatwe, że zapominamy o tym, że ruszanie się jest nam tak samo potrzebne do życia, jak jedzenie. Często w całodniowym zmęczeniu pracą lub marazmie nicnierobienia zalegamy na kanapie zapominając o tym, że ruch nie tylko dałby nam odpoczynek, ale zapewnił komfort psychiczny, tak potrzebny przez cały rok, a jesienią, gdy jesteśmy narażeni na przesilenie – szczególnie konieczny.

Co nam daje ruch?

Regularna dawka ruchu korzystnie wpływa na układ krążenia, a więc także na serce. Mocne serce może przepompować więcej krwi, więc nawet pracując wolniej może być wydajne.

W czasie aktywności fizycznej budujemy siłę mięśni. Ta jest nam potrzebna nie tylko po to, by dźwigać ciężary, silne mięśnie lepiej utrzymują postawę i odciążają kręgosłup, co z kolei sprawia, że możemy uniknąć chorób z nim związanych i bólu, jak towarzyszy jego zwyrodnieniom. Ponadto układ kostny jest lepiej „naoliwiony”, gdyż  ruch pobudza ukrwienie stawów, dzięki czemu ich praca nie sprawia bólu.

Kolejnym układem, który niewątpliwie korzysta na ruchu jest układ oddechowy. Ćwicząc zwiększamy objętość płuc i siłę mięśni oddechowych. To sprawia, że płuca staną się bardziej wydajne, a więc dostarczą więcej tlenu.

Dzięki ruchowi w organizmie pojawia się więcej dobrego cholesterolu z jednoczesnym obniżeniem złego – dwie korzyści na raz.

Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, nazywane hormonami szczęścia. To one sprawiają, że po treningu, spacerze czy jakiekolwiek aktywności mamy dobry humor. Nie jest przypadkiem powiedzenie „w zdrowym ciele, zdrowy duch”.

 

Jesienny marazm

Wiele osób, po aktywnym lecie, jesienią spoczywa na laurach, szczególnie, gdy na dworze pogoda nie sprzyja. Mamy ochotę na leżenie pod kocykiem, a spacery niespecjalnie pociągają. Wszystkie aktywności, które wykonywaliśmy latem na zewnątrz, teraz nie są atrakcyjne ze względu na niesprzyjającą aurę. Nadchodzi melancholia, spadek nastroju. Trzeba wziąć się w garść i nie zimować jak niedźwiedź, ale znaleźć sposób na ruch dla siebie, choć kilka razy w tygodniu. Gdy na dworze pada, warto poszukać możliwość aktywnego życia pod dachem. Co mamy do dyspozycji? Przede wszystkim warto rozglądnąć się w swoim mieście – niemal w każdym, nawet małym miasteczku, organizowane są zajęcia sportowe dla osób w różnym wieku. Nie muszą to być od razu forsujące ćwiczenia, warto połączyć przyjemne z pożytecznym. Może nauka tańca? Można wybrać się na basen popływać, lub uczestniczyć w zajęciach z wodnego aerobiku, który doskonale wzmacnia mięśnie. I warto korzystać z dni, kiedy pogoda sprzyja. Wszak jesień to także słoneczne dni. Zimą, gdy spadnie śnieg wyjście z wnukami na sanki zapewni nam aktywność fizyczną w dostatecznym stopniu.

Pamiętajmy o tym – sport to zdrowie. I życie. 

seniorzy.PL

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Jak opóźnić starzenie się skóry?

    Skóra zaczyna się starzeć już po 25. roku życia. Na początku oznaki są mało widoczne, gdyż skóra stale się odnawia - w ciągu 28 dni nowe komórki zastępują stare. Jednak z czasem cykl regeneracji zaczyna się wydłużać. Aby jak najdłużej zachować młody wygląd skóry, należy zadbać o regularny odpoczynek i odpowiednią ilość snu, pić odpowiednią ilości wody, dbać o aktywność fizyczną, zapewnić zbilansowaną dietę bogatą w warzywa, unikać używek oraz stosować kremy do pielęgnacji twarzy.

    Więcej…  
  • Zdrowy styl życia

    Zniechęceni niepowodzeniami w realizowaniu noworocznych postanowień coraz częściej z nich rezygnujemy i od razu poddajemy się walkowerem. Dlaczego nie udaje się ich spełnić? Bo zwykle chcemy osiągnąć zbyt dużo i zbyt szybko. Efekty? Podobne jak w przypadku nierozsądnego odchudzania i bolesnego efektu jo-jo. Zamiast porywać się z motyką na słońce lepiej… złe nawyki zmieniać w dobre małymi kroczkami. Oto 12 kroków, które w ciągu 12 miesięcy pozwolą nam zacząć prowadzić zdrowy styl życia.

    Więcej…  
  • Udar niedokrwienie mózgu

    Migotanie przedsionków jest groźną arytmią, która pięciokrotnie zwiększa ryzyko udaru niedokrwiennego mózgu. Migotanie przedsionków nie zawsze łatwo zdiagnozować, ale na co dzień warto zwrócić uwagę, czy u naszych bliskich – szczególnie rodziców i dziadków, osób w podeszłym wieku, serce bije miarowo. Jeśli nie, może to być sygnał, że potrzebna jest szczegółowa diagnostyka i leczenie arytmii – po to, by chronić naszych bliskich przed udarem niedokrwiennym mózgu, grożącym kalectwem lub śmiercią

    Więcej…  
  • Termolifting zastosowanie

    Radiofrekwencja frakcyjna mikroigłowa, nazywana termoliftingiem, jest alternatywą dla chirurgii plastycznej. Łączy w sobie 2 metody: fale elektromagnetyczne (ogrzewanie tkanek) i nakłucia mikroigłami (samoregeneracja). Dzięki temu pobudza wywarzanie włókien kolagenowych i elastynowych, wygładza skórę i wyrównuje jej koloryt.

    Do tej pory laseroterapia.

    Do niedawna prym wśród zabiegów, które mają na celu przebudowę tkanek, likwidację blizn, rozstępów, ujednolicenie struktury i kolorytu skóry oraz lift rejonów zabiegowych, wiodła laseroterapia.

    Więcej…  
  • Opuncja figowa - naturalny botoks

    Z nasion opuncji figowej, czyli jednego z kaktusów, wytwarza się najcenniejszy olej na świecie. Nazywany jest naturalnym botoksem, gdyż przeciwdziała starzeniu się skóry. Dodatkowo kupić można macerat z jej kwiatów w oleju arganowym. Jednak opuncja znajduje zastosowanie nie tylko w kosmetyce, gdyż wytwarza się z niej błonnik i produkty spożywcze.

    Kobiety wschodu od tysięcy lat stosują olejki z opuncji figowej (kaktus z gatunku Opuntia Ficus Indica) do pielęgnacji twarzy i dłoni, a także okolic oczu, dekoltu i szyi.

    Więcej…  
  • Przygotowania do jazdy na nartach

    Zanim wyjedziemy na narty, należy oprócz sprzętu, przygotować przede wszystkim nasze stawy. W tym celu stosujmy dietę bogatą w białko, kolagen oraz witaminę D i C. Można wspomóc się suplementami z alg, które zawierają dobrze przyswajalne minerały. Poza tym należy regularnie ćwiczyć, aby zadbać o ruchomość stawów, jak i ogólną kondycję organizmu.

    Jak zbudowane są stawy.

    Staw to ruchome połączenie przynajmniej 2 kości, które umożliwia im poruszanie się względem siebie.

    Więcej…  
  • Aktywność fizyczna seniora w zimie

    Choć za oknem zimno i nieprzyjemnie, nie warto rezygnować z przebywania na dworze. Nawet w zimne i mroźne dni dobrze zrobić sobie nawet krótki spacer. W zimie wcale nie musimy rezygnować z  fizycznej aktywności. Wymówkami w tym okresie stają się przede wszystkim skrócony dzień, niekorzystna aura lub chęć uniknięcia zachorowań na typowe o tej porze roku dolegliwości – przeziębienia, grypy, anginy, zapalenia gardła, oskrzeli, płuc, itp. Jednak należy pamiętać, iż sportowy zastój wiąże się z negatywnymi skutkami.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Zaburzenia osobowości

Zaburzenia osobowości są to nieprawidłowości, charakteryzujące się m.in.: skrajnymi lub znaczącymi odmiennościami w porównaniu z przyjętym w danej kulturze sposobem myślenia i zachowania; odczuwaniem cierpienia w związku z codzienną egzystencją; problemami z kontrolowaniem popędów, nadpobudliwością, właściwym przeżywaniem emocji.

Więcej…

Zaćma starcza

Zaćma starcza – jest to zmętnienie soczewki będące wynikiem zmian zachodzących w oku w procesie starzenia się. Zaćma może przybierać postać początkową lub dojrzałą- ze zmętnieniem całej soczewki.

Więcej…

Ryczałt energetyczny

Ryczałt energetyczny przysługuje kombatantom oraz innym uprawnionym na mocy ustawy kombatanckiej; żołnierzom przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych; jak również uprawnionym wdowom i wdowcom po kombatancie/żołnierzu przymusowo zatrudnianym.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie