Kobiety w biznesie


Przedsiębiorcy tworzą gospodarczy krajobraz kraju: generują nowe miejsca pracy, wprowadzają na rynek nowe produkty i usługi, rewolucjonizują społeczeństwo i ekonomię. Chociaż Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Unii Europejskiej, nadal muszą zmagać się z wieloma barierami związanymi z zakładaniem i rozwijaniem własnej działalności.


Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że aż 63% kobiet pracujących najemnie oraz 51% bezrobotnych i nieaktywnych bierze pod uwagę założenie własnej firmy w najbliższych latach. Jako największą barierę rozpoczęcia działalności kobiety wskazują brak odpowiedniego kapitału, problemy związane z procedurami administracyjnymi, ale również strach przed niepowodzeniem i bankructwem. „Podczas swojej 25-letniej kariery zawodowej spotkałem wiele przedsiębiorczych kobiet, dlatego ubolewam, że tak nieliczna część z nich autentycznie próbuje swoich sił w biznesie" – komentuje Zdzisław Dąbczyński, przedsiębiorca, innowator i założyciel firmy WIMED. „Z moich obserwacji wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni dysponują umiejętnością mądrego wykorzystania zasobów czy długofalowego planowania, nierzadko są też bardziej cierpliwe i pracowite, no i są bardzo rzetelne".
Z badań „The Anatomy of an Entrepreneur Are Successful Women Entrepreneurs Different From Men?" realizowanych przez zespół naukowców skupionych wokół Kauffman, The Foundation of Entrepreneurship wynika, że najpowszechniejsze motywacje kobiet, które w rzeczywistości założyły swoje firmy to: pragnienie zgromadzenia znacznego majątku, pragnienie zrealizowania na rynku własnych pomysłów biznesowych, kulturowa atrakcyjność przedsięwzięć typu start-up, długotrwałe pragnienie posiadania własnej firmy i niechęć do pracy dla kogoś innego. Badacze odkryli jednak również, że na decyzje kobiet do założenia swojej firmy w znacznym stopniu wpływają zachęty ze strony innych – w tym względzie panie były bardziej podatne na wpływ otoczenia niż mężczyźni.
„Najważniejsze to wierzyć w siebie i robić to, co się lubi" – zachęca Dąbczyński. „Gdy ponad dwadzieścia lat temu sam zakładałem swoją firmę, zaczynałem od zakładu w szopie. Dzisiaj WIMED zatrudnia setki osób i jest doskonale znany w Polsce i w Europie. Wszystkie panie, które rozważają rozpoczęcie działalności biznesowej zachęcam, aby pobrały mojego ebooka Inspiracje i drogowskazy. Jak rozsądnie poruszać się po drogach i bezdrożach życia, gdzie podzieliłem się wiedzą i przemyśleniami, które mogą okazać się przydatne w budowaniu swojej firmy". Dąbczyński podkreśla również znaczenie odpowiedniego wsparcia ze strony otoczenia: „Myślę, że kobiety mogą napotkać na więcej problemów związanych z prowadzeniem własnego biznesu ze względu na konieczność dzielenia swojego czasu i sił na działalność biznesową, ale także obowiązki rodzinne, które tradycyjnie pozostają w ich gestii. Chciałbym jednakże zachęcić panie do wiary we własne możliwości i przede wszystkim, do korzystania z pomocy swoich bliskich – w końcu własny biznes może być przygodą dla całej rodziny. Ja sam z pewnością nie poradziłbym sobie bez wsparcia mojej żony, dzieci i bliskich. To moja żona zbudowała solidny dom, ostoję, gdzie mogłem spokojnie przenosić się do innego dobrego świata po wymagającej pracy biznesowej" .
Z badań „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce" wynika, że aż 66,3% badanych przedsiębiorców przyznaje, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej powoduje ograniczenie czasu poświęcanego obowiązkom domowym; w przypadku 17% badanych kobiet, podjęcie takiej działalności nie wpłynęło na ilość czasu przeznaczanego na wypełnianie tych obowiązków, a ok. 11% respondentów dostrzegło korzystne zmiany w postaci posiadania większej ilości czasu na prace domowe.