header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów

UOKiK luty

  • Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w 2016 r.
  • Najwięcej skarg - ponad 83 tys. - dotyczyło sprzedawców ubrań i butów.
  • Rzecznicy często pomagali także w sporach z firmami telekomunikacyjnymi – ponad 54 tys. razy.

Masz problem z odrzuconą reklamacją, towarem kupionym przez internet, umową z dostawcą mediów lub operatorem komórkowym, potrzebujesz wsparcia w sądzie? Możesz poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Jest ich w Polsce 371. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę rzeczników w 2016 r. Udzielili wówczas 494 878 porad, 67 701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i mają na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów.

- Liczby te pokazują, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalności w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym średniej wielkości mieście wojewódzkim rzecznik udzielił w ciągu roku 348 porad, a w drugim podobnym - 8565? Konsumenci z całej Polski muszą mieć zapewnioną ochronę na takim samym - wysokim poziomie – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Dlatego Urząd wysłał list do starostów. Zwraca w nim uwagę, że w niektórych powiatach rzecznicy nie są zatrudnieni w wystarczającym wymiarze godzin, w wielu nie mają nikogo do pomocy, czasem nie mają biura. Prosi więc o wsparcie rzeczników w ich pracy.

glosnik poziomy

Porady

W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom:

  • 223 779 spraw związanych z tradycyjną sprzedażą towarów. Klienci najczęściej reklamowali: obuwie i odzież (83 401), sprzęt RTV i AGD (46 093), przedmioty wyposażenia wnętrz (23 807), komputery i akcesoria komputerowe (17 740) oraz artykuły motoryzacyjne (13 960). Skarg na sprzedawców systematycznie przybywa: w 2011 r. było ich 198 080, a w 2015 – 223 384. W porównaniu do poprzedniego roku najbardziej przybyło problemów ze sprzętem RTV i AGD (w 2015 r. było ich 43 997) oraz artykułami wyposażenia wnętrz (20 662), spadła natomiast liczba porad w sprawie reklamowanych butów i ubrań (z 88 146).
  • 206 584 problemy z dostawcami usług. Skargi najczęściej dotyczyły: operatorów telekomunikacyjnych (54 646), dostawy mediów np. energii, gazu (27 472), usług finansowych (20 177), ubezpieczeniowych (16 077), windykacyjnych (12 280) i remontowo-budowlanych (11 892). Liczba porad w sprawie usług była niższa niż w 2015 r. (210 115), ale dużo wyższa niż w 2011 r. (181 664). Tylko problemów z ubezpieczeniami było więcej niż w poprzednim roku (14 915).
  • 64 429 spraw dotyczących sprzedaży produktów poza lokalem i na odległość. Rzecznicy udzielili o ponad tysiąc mniej porad niż w 2015 r. (65 591), ale prawie dwa razy więcej niż w 2011 r. (33 287).

Najczęstsze problemy

  • Sprzedaż towarów w lokalu firmy. Rzecznicy najczęściej pomagali w sprawach reklamacji. Konsumenci zgłaszali im m.in. przypadki odmowy przyjęcia reklamacji, brak odpowiedzi sprzedawcy, narzucanie przez niego własnego sposobu rozpatrzenia sprawy, nieskuteczne usuwanie wad, niejasne zapisy w kartach gwarancyjnych.
  • Sprzedaż towarów poza lokalem firmy i na odległość. Konsumenci najczęściej skarżyli się na niezrozumiałe umowy, na to że nie dostali kopii podpisanych dokumentów, na trudności ze zwrotem towarów oraz na wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów.
  • Usługi. Duża liczba skarg wiązała się z coraz bardziej agresywnymi formami pozyskiwania nowych klientów. Konsumenci skarżyli się, że sprzedawcy podszywali się pod ich dotychczasowych operatorów komórkowych lub dostawców energii, nie informowali o dodatkowych opłatach, nie przedstawiali wszystkich warunków promocji, nie zostawiali egzemplarza umowy. Klienci zgłaszali też rzecznikom trudności z odstąpieniem od umowy, nieprawidłowo naliczane opłaty, nakładanie kar umownych, oferowanie umów wiązanych (np. na dostawę energii w pakiecie ze świadczeniem usług medycznych). Wiele było także skarg na kredyty i skomplikowane produkty finansowe, takie jak ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, a także na brak rzetelnej informacji, np. o ryzyku kursowym. W 2016 r. miejski rzecznik konsumentów w Warszawie w imieniu 867 osób złożyła pozew zbiorowy przeciw mBank o ustalenie nieważności umów o kredyt hipoteczny waloryzowany do franka szwajcarskiego.

Wystąpienia do przedsiębiorców

Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żądań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaśnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystąpień w 2016 r. było 67 701. To o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71 798), ale o ponad 16 tys. razy więcej niż w 2011 r. (51 540). Rzecznicy najczęściej interweniowali w sprawach tradycyjnej sprzedaży ubrań i butów (20 260), umów poza lokalem i na odległość (7682), usług telekomunikacyjnych (7600) oraz sprzedaży sprzętu RTV i AGD (5031).

Pomoc w sądzie

W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sądowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.

W 2016 r. do sądów najczęściej trafiały sprawy związane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczące uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sądami polubownymi.

glosnik poziomy

Gdzie znajdziesz pomoc?

  • Rzecznicy konsumentów. Skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK, aby znaleźć kontakt do rzecznika w twoim mieście lub powiecie.
  • Infolinia konsumencka. Zadzwoń pod nr 801 440 220 lub 22 290 89 16. Poradę uzyskasz od poniedziałku do piątku w godz. 8-18.
  • Konsumenckie centrum e-porad. Napisz mejla na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  • Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej.
  • Rzecznik finansowy. W przypadku problemów z usługami finansowymi lub ubezpieczeniowymi, znajdziesz pomoc pod nr. tel. 22 333 73 25 28.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Kolagen i elastyna

    Aby zabezpieczyć i zregenerować swoje delikatne tkanki, które ulegają uszkodzeniu podczas poruszania się na twardej powierzchni, ślimaki wydzielają specjalny śluz. Ze względu na zawartość alantoiny, kolagenu, elastyny czy kwasu glikolowego, wykorzystywany jest on do produkcji kremów.

    Jak odkryto właściwości?

    W latach 80tych rodzina Bascunan, która prowadziła w Chile farmę ślimaków z gatunku Helix aspersa odkryła, iż ich śluz wykazuje działanie dermatologiczne. Ręce osób, które pracowały na farmie, miały bardziej miękki naskórek, a przecięcia goiły się na nich szybko, nie zostawiając infekcji, ani blizn.

    Więcej…  
  • Otyłość

    Coraz większa liczba osób zmaga się z nieprawidłową masą ciała. Jak pokazują badania ponad 1/3 Polaków boryka się z nadwagą, a 17% choruje na otyłość *1. Powszechnie uważa się, że w większości przypadków problem można wyeliminować za pomocą zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Tymczasem, podstawowym źródłem problemu jest zakłócenie równowagi energetycznej w organizmie chorego oraz regulacji w spożywaniu pokarmów. Powyższe czynniki nie wynikają z zaniedbań ze strony pacjentów, ale stanowią objawy choroby.

    Więcej…  
  • Odpowiednio dobrany sprzęt rehabilitacyjny

    Każdy przypadek niepełnosprawności jest inny, dlatego rynek obfituje w różnorodne przyrządy i urządzenia rehabilitacyjne, posiadające niezliczoną ilość funkcji. Podczas wybierania sprzętu, który ma nam pomóc w osiągnięciu sprawności lub ułatwić codzienne funkcjonowanie należy wziąć pod uwagę kilka czynników.

    Pierwszym i kluczowym czynnikiem, determinującym wybór sprzętu rehabilitacyjnego jest jego przyszły użytkownik.

    Więcej…  
  • Jak wybielić zęby

    Przebarwienia na zębach przybierają na sile wraz z wiekiem, ale również na skutek naszych złych nawyków. Podpowiadamy, co robić, aby zachować biały uśmiech na dłużej.

    Nie wszystko wybielisz

    Nasz kolor zębów zależy nie tylko od nawyków, ale również genów. To jaki kolor będzie miała zębina odpowiedzialna za odcień zęba, to kwestia genetyki. Wtedy sprawdzą się tylko profesjonalne metody stosowane u dentysty. Co ważne, wybieleniu nie podlegają licówki, wypełnienia, korony oraz mosty. Weź to pod uwagę, że wszystkie te obszary mogą się wyróżniać spośród reszty wybielonych zębów.

    Więcej…  
  • Kurza ślepota nazywana ślepotą zmierzchową

    Ślepota zmierzchowa, potocznie określana „kurzą ślepotą”, objawia się słabszym widzeniem po zmroku. Schorzenie może być niezmiernie uciążliwe w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, np. podczas prowadzenia samochodu, a jego skutki – niebezpieczne nie tylko dla nas samych. Jak radzić sobie z tą przypadłością – tłumaczy dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Dlaczego „kurza”?

    Potoczna nazwa schorzenia nawiązuje do kury, która właśnie po zmroku przestaje widzieć.

    Więcej…  
  • Nazwy mogą uratować Ci życie

    • CRP, CA 19-9 czy GGTP to skróty, których niestety nie znamy, a mogą uratować życie.
    • Warto o nich pamiętać w trakcie wykonywania badań profilaktycznych.
    • Wczesne wykrycie problemu ma kluczowe znaczenie w powrocie do zdrowia.

    Mnogość terminów medycznych i specjalistycznych, z którymi spotykamy się u lekarza, może przyprawić o zawrót głowy. Zwłaszcza jeżeli z niektórymi z nich stykamy się po raz pierwszy.

    Więcej…  
  • Glinka marokańska - bogactwo minerałów dla skóry

    Glinka Rhassoul z Maroko zawiera wiele minerałów, dlatego stosowana jest na twarz i ciało, jako maseczka i peeling oczyszczająco-odżywczy. Działa przeciwstarzeniowo i spłyca zmarszczki. Zalecana jest do cery trądzikowej, wrażliwej i naczynkowej. Dodatkowo może spełniać funkcję naturalnego szamponu do włosów.

    Glinka marokańska w kosmetyce.

    We wschodniej części Maroka, na skraju średniego Atlasu, występują złoża glinki, która od starożytności stosowana jest, przez mieszkańców Afryki Północnej i niektórych regionów Bliskiego Wschodu.

    Więcej…  

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie