Jak podróżujemy po Polsce?

Tiverna

Po kraju jeździmy przynajmniej 5 razy w roku, chociaż zwykle nie są to długie wyjazdy. Polskie miasta lubimy bardziej niż Bałtyk, ale nie tak jak góry. Portal Triverna.pl zbadał wyjazdowe przyzwyczajenia Polaków.

W swoim nowym raporcie Triverna.pl prezentuje wyniki badania przeprowadzonego na grupie ponad 1,3 tys. osób z całej Polski. Autorzy spytali w nim m.in. o najczęściej wybierane kierunki podróży po Polsce, ulubioną porę na wyjazd oraz preferencje przy wyborze noclegu.

Na weekendowe wypady wydajemy coraz więcej, a od wylegiwania się nad Bałtykiem wolimy wspinaczkę po Tatrach lub odkrywanie uroków polskich miast. 

Zapytaliśmy Polaków, jak planują swoje podróże po Polsce.

Jak wynika z raportów Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polacy coraz częściej decydują się spędzić wakacje w kraju. Pomiędzy 2015 a 2017 r. liczba krajowych podróży wzrosła aż o 9%. Ponad połowę wyjazdów na dłuższy okres stanowiły podróże turystyczne i wypoczynkowe. Co skłania nas do podróżowania po Polsce? Gdzie najczęściej wyjeżdżamy i gdzie się zatrzymujemy? Jak w porównaniu do zagranicznych gości wypadamy w oczach pracowników hoteli? Prezentujemy wyniki badania, w którym wzięło udział 1355 osób z całej Polski. 

Infografika Triverna jak podrozojemy 01

Dla blisko 70% badanych głównym celem podróży po Polsce jest wypoczynek oraz zwiedzanie. Zwykle wyjeżdżamy co najwyżej 5 razy w roku, z reguły ograniczając się do krótkich, weekendowych wypadów. Ulubionym okresem na wyjazdy są dla Polaków miesiące wakacyjne: lipiec i sierpień. Oprócz wakacji chętnie wyjeżdżamy również we wrześniu oraz w maju.

Na noclegi wydajemy coraz więcej

Podczas wyjazdów niemal co trzecia osoba wybiera nocleg w prywatnych kwaterach lub pokojach gościnnych. Z hoteli korzysta nieco ponad 20% podróżujących po Polsce. Gości w hotelach przybywa, bo dzięki portalom takim jak Triverna coraz łatwiej znaleźć pokój wraz z dodatkowymi udogodnieniami w korzystnej cenie. Co szósty badany zazwyczaj szuka noclegu w gospodarstwach agroturystycznych i domkach letniskowych, a co ósmy może liczyć na miejsce do spania u rodziny lub znajomych. 

Jak wynika z badania Triverna.pl, najważniejszym czynnikiem przy wyborze noclegu jest dla nas przede wszystkim dopasowane do naszych potrzeb wyposażenie: duże, wygodne łóżko czy telewizor. Co czwarty badany zwraca również uwagę na dostęp do internetu, miejsce parkingowe tuż przy obiekcie czy wliczone w koszty wyżywienie. Co ciekawe, te udogodnienia są dla nas znacznie bardziej istotne niż lokalizacja miejsca noclegu, a nawet jego cena. 

Na podróże po kraju wydajemy zresztą coraz więcej. Jak wynika z raportu Ministerstwa Sportu i Turystyki, jeszcze w 2016 za weekendowy wypad płaciliśmy średnio ok. 285 zł, a za dłuższy pobyt – ok. 839 zł. Dziś Polacy deklarują gotowość do poniesienia nieco wyższych wydatków. Za krótki wyjazd ponad połowa badanych jest gotowa zapłacić co najmniej 300 zł, a za tydzień poza domem – minimum 900 zł. 

Infografika Triverna jak podrozojemy 02

Najczęściej wybieranym kierunkiem są polskie góry: Tatry, Bieszczady i Karkonosze. Jako cel swoich krajowych podróży w badaniu Triverna.pl wskazało je aż 72% osób. Ponad połowa decyduje się na zwiedzanie miast – ten sposób na wypoczynek okazał się popularniejszy nawet od wylegiwania na nadbałtyckich plażach. Wśród ankietowanych największą popularnością cieszą się Kraków, Wrocław i Gdańsk.

Infografika Triverna jak podrozojemy 05 

Gdzie śpimy podczas podróży po Polsce? Przede wszystkim w prywatnych kwaterach lub pokojach gościnnych. Wybiera je blisko co trzecia osoba. Co piąta woli spać w hotelu, decydując się przede wszystkim na dobrze wyposażony pokój z dostępem do internetu, miejscem parkingowym oraz wyżywieniem. To właśnie te elementy są dla nas najistotniejsze przy wyborze noclegu – zwracamy na nie uwagę nawet częściej niż na lokalizację czy cenę.

Infografika Triverna jak podrozojemy 03

Jak podkreśla Triverna, na podróże po kraju wydajemy coraz więcej. Portal porównuje wyniki swojego badania z raportem Ministerstwa Sportu i Turystyki. „Za krótki wyjazd ponad połowa badanych jest gotowa zapłacić co najmniej 300 zł, a za tydzień poza domem – minimum 900 zł” – piszą autorzy, podkreślając, że jeszcze w 2016 r. średnie wydatki wynosiły odpowiednio 285 zł i 839 zł.

Jak jemy podczas podróży?

Oprócz ceny noclegu na łączne koszty wyjazdu składają się również wydatki na jedzenie. 57% badanych podczas krajowych wyjazdów stołuje się przede wszystkim w miejscowych restauracjach i barach. Wyżywienie w hotelu czy pensjonacie wybiera niecałe 7%.

Choć wyraźnie lubimy odkrywać lokalne smaki, nie znaczy to wcale, że posiłki w miejscu noclegu odchodzą do lamusa. Według Juliusza Fiedlera, dyrektora operacyjnego portalu Triverna.pl – jest wręcz przeciwnie: „Aż 65% osób dokonujących rezerwacji za pośrednictwem naszego portalu wykupuje dwa posiłki dziennie, a co czwarta ogranicza się tylko do śniadania. Sam pokój, bez dodatkowych posiłków, rezerwuje jedynie 6% użytkowników”.

Wyżywienie w miejscu noclegu to z reguły nie tylko najwygodniejsze, ale często również najbardziej opłacalne rozwiązanie, bo większa liczba udogodnień nieraz oznacza też wyższy rabat. Mimo to spora część Polaków w poszukiwaniu oszczędności idzie jeszcze dalej, zwykle przygotowując posiłki samodzielnie. Na krajowych wyjazdach robi tak co trzecia osoba. 

Podróżujący Polacy w oczach pracowników hoteli

Na krajowe podróże Polaków spojrzeliśmy również z nieco innej perspektywy. O opinie na temat polskich turystów poprosiliśmy tych, którzy spotykają się z nimi najczęściej: pracowników hoteli i pensjonatów współpracujących z portalem Triverna. Zapytaliśmy ich o upodobania polskich gości oraz o najczęściej pojawiające się problemy z rodakami. 

W obiektach, które zgodziły się wypełnić naszą ankietę, Polacy stanowią większość gości (średnio 7 na 10). Odpowiedzi hotelarzy w pewnym zakresie pokrywają się z wnioskami z pierwszej części naszego badania. Ich goście zwykle podróżują we dwójkę, wykupują nocleg na nie dłużej niż dwie noce, a w hotelu jedzą co najwyżej śniadania.

Z jakich jeszcze udogodnień korzystają goście? Pracownicy najczęściej wskazują przede wszystkim na parking na terenie hotelu, siłownię lub basen oraz salon spa. Nieco rzadziej w ich odpowiedziach pojawiają się też rozwiązania przygotowane specjalnie z myślą

Infografika Triverna jak podrozojemy 04

 

Skargi na deszcz i wycieczki po alkohol

W rozmowach z Triverna.pl hotelarze podkreślają, że na przestrzeni kilku ostatnich lat sposób podróżowania Polaków bardzo się zmienił. Na lepsze! „Dziś to typowy wypoczynek, a nie wyrwanie się na szybką imprezę” – mówi nam jeden z nich. Według nich trudno stworzyć jeden obraz ich gości, bo ci bardzo się różnią: „Jednego dnia przychodzą dwie różne osoby z dwóch identycznych pokoi: jeden jest zadowolony, drugiemu nic nie pasuje. Gusta i guściki!” – pisze pracownik aparthotelu. 

Jak wynika z wielu opowieści, polscy goście należą jednak do tych najbardziej wymagających. Lubią narzekać: przede wszystkim na kiepski dojazd do hotelu oraz prędkość internetu na terenie obiektu. Często pojawiają się nawet skargi na… złą pogodę! 

Wciąż mamy trochę do nadrobienia jeśli chodzi o kulturę podróżowania. „Goście wypijają minibarek i nie płacą za niego. Ciągle się dziwią, że muszą dawać dane karty do preautoryzacji” – opowiada jeden z hotelarzy, podkreślając jednocześnie, że Polacy tak naprawdę dopiero zaczęli podróżować i korzystać z hoteli. 

Przykre sytuacje należą na szczęście do rzadkości. Jeden z pracowników 4-gwiazdkowego hotelu napisał nam o częstych kradzieżach ręczników i „innych drobnych rzeczy, których brak trudno zauważyć od razu”, a także organizowanych codziennie wycieczkach do sklepu. „Wracają obładowani siatkami, a szkło brzęczy bardzo głośno”. To jednak pojedyncze przypadki – zdecydowana większość naszych rozmówców podkreśla, że Polacy nie różnią się zbytnio od zagranicznych gości: są życzliwi, uprzejmi i potrafią docenić dobry serwis oraz sympatyczną obsługę. 

Polska turystyka kwitnie?

Polacy coraz bardziej doceniają uroki swojego kraju. Z roku na rok na podróże po Polsce wydajemy więcej, a przy wyborze noclegu większe znaczenie niż cena mają dla nas dopasowane do potrzeb warunki. 

I choć podczas naszych wyjazdów moglibyśmy zwrócić nieco większą uwagę na środowisko i trochę lepiej zgłębić hotelowe realia, wiele wskazuje na to, że z roku na rok nasza kultura podróżowania będzie rosnąć. Jedno jest pewne: Polska to naprawdę niezwykłe miejsce, którego uroki warto odkrywać przez całe życie!

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez portal Triverna.pl metodą wywiadów internetowych. Wzięło w nim udział 1355 respondentów z całej Polski. Średnia wieku uczestników badania wyniosła 33 lata.

Odpowiedzi hotelarzy zostały opracowane na podstawie ankiet oraz rozmów z pracownikami hoteli współpracującymi z portalem Triverna.pl.