W Walentynki niemal każdy kupuje swojej drugiej połówce prezent, aby wyrazić swoje uczucia i przypomnieć jak bardzo ją kocha. Tego dnia bardzo popularne są kwiaty. Coraz częściej korzystamy z wygodnej opcji zamawiania ich przez internet. Ale co zrobić w sytuacji, kiedy z przesyłką wystąpią pewne problemy?
Trusted Shops, firma oferująca gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych, przygotowała krótki poradnik jak bezpiecznie zamawiać kwiaty w sieci.
1/ Co zrobić, jeśli kwiaty nie są już świeże? Kto pokrywa koszty ponownej dostawy i zwrotu?
W sytuacji, gdy kwiaty, które do nas dotarły nie są świeże, należy złożyć reklamacje i poinformować sprzedawcę co z naszym zamówieniem jest nie tak. Sprzedawca musi wówczas wymienić bukiet na nowy i świeży lub zwrócić nam pieniądze. W przypadku reklamacji – koszty wymiany lub ewentualnego zwrotu pokrywa zawsze sprzedawca. Przed dokonaniem zamówienia warto sprawdzić w regulaminie, czy w przypadku reklamacji sklep wymaga odesłania nieświeżych kwiatów. Ma to o tyle duże znaczenie, że kiedy kurier pojawi się z nowym, świeżym bukietem, przy okazji może poprosić o zwrot zareklamowanego towaru. Chodzi o weryfikację czy kwiaty rzeczywiście są zwiędłe. Tak samo jest w przypadku zamawiania żywności online, gdy klient twierdzi, że otrzymal nieświeże produkty.
2/ Jak długo kwiaty powinny pozostać świeże?
Kwiaty cięte pozostawione w wazonie, często są świeże zaledwie tylko przez kilka dni. Wszystko zależy od odmiany i konkretnego rodzaju kwiatów. Jednak jeśli zaczną więdnąć już pierwszego dnia po dostawie, to można i powinno się złożyć reklamację.
3/ Czy można zwrócić bukiet, jeśli nie spełnia naszych oczekiwań?
Nie, ponieważ to byłoby odstąpienie od umowy. A to prawo nie ma zastosowania w przypadku produktów ulegających szybkiemu zepsuciu. W przeciwieństwie np. do odzieży, kwiaty nie mogą być odsprzedawane przez sprzedawcę po ich zwróceniu. Sytuacja wygląda inaczej, gdy kupujemy kwiaty w doniczce, których żywotność jest zdecydowanie dłuższa niż w przypadku kwiatów ciętych. Można wtedy odstąpić od umowy w terminie 14 dni i zwrócić kwiaty.
4/ A co jeśli florysta nie ma już róż i zastąpi je np. goździkami?
Przede wszystkim sprzedawca powinien uzgodnić z nami taką zamianę. Jeśli tego nie zrobił, a my jesteśmy niezadowoleni z zamiany, możemy złożyć reklamację. Sprzedawca powinien wówczas jak najszybciej dostarczyć produkt zgodny z złożonym zamówieniem, czyli bukiet z różami. Jeśli nie będzie to możliwe, sprzedawca musi nam zwrócić pieniędze.
5/ Co zrobić, gdy bukiet zostanie dostarczony zbyt późno?
Jeśli data dostawy jest ustalona z góry, na przykład na 14 lutego, czyli Walentynki, to kwiaciarnia musi dostarczyć kwiaty w tym terminie. Jeżeli jest to zamówienie na ostatnią chwilę, to taka ekspresowa przesyłka wiąże się zazwyczaj z dodatkową opłatą. Jeżeli w uzgodnionym terminie np. w dniu Walentynek, kwiaty nie dotrą, a kurier zjawi się dzień czy dwa później, to nie mamy obowiązku przyjmować takiej spóźnionej dostawy. Kwiaty były bowiem zamawiane na specjalną okoliczność, a dostawa po terminie utraci już dla nas sens. Jeżeli dokonaliśmy przedpłaty możemy wówczas domagać się zwrotu pieniądzy.
Warto również pamiętać, aby korzystać tylko z wiarygodnych i sprawdzonych dostawców kwiatów. Jeśli chcemy uniknąć przykrych niespodzianek, przed zakupem należy sprawdzić niezależne opinie i certyfikaty, którymi sklep może się pochwalić.
O firmie Trusted Shops
Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 20 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą takie znane firmy jak 5.10.15, Meble Abra, EuroFlorist, Neo24.pl, Cyfrowe.pl i wiele innych. Dzięki połączeniu audytu eksperckiego, ochrony kupującego oraz systemu opinii, Trusted Shops oferuje kompleksowy pakiet usług budujących poczucie bezpieczeństwa wśród konsumentów.