Coraz częściej słyszymy o oszustwach, które dokonywane są na osobach starszych. Tracą one nie tylko oszczędności swojego życia, ale również dokumenty i inne cenne rzeczy. Coraz popularniejsza niestety staje się metoda oszustwa „na wnuczka” lub inne sposoby, które przez wprowadzenie w błąd seniorów sprawiają, że tracą oni często duże sumy pieniędzy.
Czasami zdarzy się, ze starsza osoba gubi gdzieś portfel czy go zapomina. Jeżeli zdarzy jej się paść ofiarą kradzieży dokumentów lub po prostu zgubi portfel, lepiej zawczasu zadbać o to, by zastrzec znajdujące się w nim dokumenty. Najważniejsza z tego wszystkiego jest oczywiście karta płatnicza do konta, dzięki której złodziej może dostać się do zgromadzonych tam pieniędzy. Dlatego od razu, jeżeli zorientujemy się, że nasi bliscy zgubili dokumenty, należy skontaktować się z bankiem i poinformować go o tym fakcie, tak by karta została zastrzeżona, nie można było nią płacić oraz wypłacać przy jej pomocy pieniędzy. Równie ważne jak zastrzeżenie karty jest również ochrona danych, znajdujących się na dokumentach jak dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. Policja alarmuje, że coraz więcej jest przestępstw, wyłudzeń kredytów (chwilówek) oraz sytuacji, w których osoba, która dysponuje dowodem tożsamości, zaciąga zobowiązania finansowe, wynajmuje mieszkania lub pokój w hotelu, zakłada fikcyjne firmy, czy dokonuje kradzieży wypożyczonych samochodów. Aby zastrzec skradzione dokumenty i zapobiec ich wykorzystaniu w celu popełnienia przestępstwa, należy oprócz zgłoszenia sprawy na Policji i w urzędach, należy zgłosić skradziony dokument do bazy Dokumenty Zastrzeżone. Można to zrobić w banku, którego jesteśmy klientem lub w przypadku braku konta – w banku, który świadczy takie usługi, dla osób, które nie są jego klientami.
seniorzy.PL