Raport przygotowany przez Deloitte wskazuje, że 56% Polaków zamierza w tym roku kupować prezenty świąteczne online. Spośród badanych 31% wybierze sklep, który ma również punkty stacjonarne, a 25% kupi od sprzedawcy działającego jedynie w Internecie.
Z 1168 złotych, jakie statystyczny Polak wyda na święta, 45% (532 zł) przeznaczone zostanie właśnie na prezenty. Z tego budżetu 44% zostanie wydane w internecie. Stawia to polskich konsumentów w czołówce Europy, a większy odsetek spotykany jest jedynie w Wielkiej Brytanii (55%) oraz Niemczech (46%) *1. Dane Allegro i Mobile Institute wskazują, że jeden prezent będzie kosztował średnio 152 złote *2.
Sieć jest również miejscem szukania pomysłów na prezenty dla bliskich – połowa polskich konsumentów szuka tam inspiracji. Dla 55% źródłem pomysłów jest wyszukiwarka internetowa. Z kolei 49% przegląda strony poszczególnych marek i dostawców, a 44% witryny z ofertami i kuponami. Co ciekawe, silna jest pozycja blogów i społeczności – jest to źródło pomysłów dla 24% badanych.
Prezenty online
W tym roku najwięcej paczek pod choinką będzie zawierać książki, kosmetyki lub perfumy. Na trzecim miejscu popularności znajdują się słodycze. Następna w kolejności jest gotówka, o której trudno powiedzieć, by się ją kupowało. Na piątym miejscu gry, przy czym raport Deloitte nie precyzuje, czy chodzi o rozrywkę elektroniczną, tradycyjne gry planszowe czy też obie te kategorie. Na liście dziesięciu najpopularniejszych prezentów znalazły się również odzież i obuwie, biżuteria i zegarki, muzyka, karty podarunkowe oraz suplementy diety.
Z roku na rok rośnie znaczenie zakupów świątecznych dokonywanych online. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na upominki pozostawimy w sklepach internetowych. Wśród prezentów kupowanych w kanałach cyfrowych prym wiodą akcesoria elektroniczne, wyposażenie domu oraz akcesoria sportowe. Co ciekawe, w kanale mobilnym (przy użyciu smartfonów i tabletów) bardziej popularne są filmy DVD/BluRay oraz prezenty związane z technologiami.
Do zakupów w sieci zachęca przed wszystkim możliwość zrobienia ich w dowolnym miejscu i czasie oraz poznania opinii innych konsumentów o produkcie. Klienci cenią sobie również możliwość zamówienia dostawy do domu, łatwość w porównywaniu cen oraz oszczędność czasu *3.
Jak kupować w internecie
W przypadku zakupów przedświątecznych kluczowe jest dopasowanie czasu. Dane Deloitte wskazują, że 25% Polaków zamierzało zakupić prezenty w listopadzie. Najwięcej, 36% między 1 a 15 grudnia. Z kolei 22% chce się wyrobić z zakupami w ostatnim tygodniu – między 16 a 24 grudnia.
W tym roku widoczne jest bardzo dobre przygotowanie sklepów internetowych do nadchodzących świąt. Przede wszystkim renomowani sprzedawcy jasno formułują, ile czasu zajmie im dostarczenie przesyłki, informują również o dostępności produktów i możliwości zwrotu lub wymiany nietrafionego prezentu. Dzięki temu klienci mogą wybrać sklep, który spełni ich oczekiwania – będzie miał krótszy termin dostawy, możliwość odbioru przesyłki z punktu stacjonarnego lub znacznie dłuższy termin na oddanie zakupionego towaru.
Przed zakupem prezentu warto dokładnie zapoznać się z polityką sklepu dotyczącą zwrotu towaru: sprawdzić, ile mamy dni na jego zwrot lub wymianę oraz w jaki sposób możemy tego dokonać. Sprzedawcy coraz częściej dają możliwość bezpłatnego odesłania towaru, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, lub oddania niechcianego zakupu bezpośrednio do sklepu stacjonarnego.
Pomimo licznych korzyści wynikających z internetowych zakupów, kupujący powinni być wyczuleni na ewentualne próby oszustwa. Każdego roku fałszywe e-sklepy nabierają nieostrożnych użytkowników skuszonych atrakcyjnymi cenami towaru – jednym z nowszych przykładów jest historia sklepu 14dni.pl, który w 20 dni oszukał ponad 250 osób na kwotę ponad 300 tys. złotych *4.
- Internet jest jak nieskończone centrum handlowe, w którym znaleźć można zarówno marki super premium jak i najtańsze zamienniki. Kluczowe jest jednak to, aby nie tracić rozsądku – wyjaśnia Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce. Wiarygodności sklepu nie należy oceniać po szacie graficznej, gdyż można ją łatwo i tanio przygotować. Uczciwość sprzedawcy możemy zweryfikować na podstawie danych firmy udostępnionych na stronie, opinii innych użytkowników czy certyfikatów przyznawanych przez zewnętrzne instytucje, takie jak certyfikat Trusted Shops gwarantujący klientom zwrot pieniędzy. Kupując w takim sklepie, klient ma pewność, że wybrał zaufanego dostawcę – dodaje Anna Rak.
*1 https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl-raport-zakupy-swiateczne-2018.pdf?nc=1
*2 https://www.spidersweb.pl/2018/12/ile-wydajemy-na-prezenty.html
*3 https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl-raport-zakupy-swiateczne-2018.pdf?nc=1
*4 http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/,48722,23449815,14dni-pl-to-oszustwo-w-niecaly-miesiac-nabral-ponad-250-osob.htm