Nie każdy ma możliwość zapewnienia bliskiej, starszej lub chorej osobie właściwej opieki w domu rodzinnym. Zazwyczaj, w takiej sytuacji opiekun zaczyna myśleć nad skorzystaniem w usług domu opieki. Instytucji oferujących opiekę nad osobami starszymi lub niesamodzielnymi jest coraz więcej. W obliczu starzenia się społeczeństwa w wymiarze globalnym zapotrzebowanie na tego typu usługi społeczne będzie wzrastać. W jaki sposób wybrać dom opieki i co powinniśmy wziąć pod uwagę – doradzają eksperci Tena Solutions (www.TENA.pl)
Warszawa, czerwiec 2012. Placówki opieki w Polsce są prowadzone przez różne podmioty: jednostki samorządu terytorialnego, fundacje, stowarzyszenia i inne osoby prawne. Niezależnie od formy prawnej ich rejestr na terenie województwa prowadzi wojewoda. Wybór takiej placówki nie może być przypadkowy i powinien być poprzedzony analizą wszystkich dostępnych opcji i możliwości. Co warto sprawdzić i o co zapytać?
1. W jakiej odległości od miejsca zamieszkania osób bliskich znajduje się wybrany dom opieki?
Jest to kwestia dość kluczowa, zarówno jeśli chodzi nasz o bieżący kontakt z osobą bliską, jak i obserwowanie jakości opieki jaką ona otrzymuje. Dlatego też warto wybierać ośrodki, które nie są oddalone od naszego miejsca zamieszkania. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy nasz podopieczny wymaga bardzo specjalistycznej opieki, której lokalny ośrodek nie jest w stanie zapewnić lub długi okres oczekiwania na miejsce w wybranej przez nas placówce.
2. Mój bliski ma różne dolegliwości związane z wiekiem, jak mam sprawdzić czy dana placówka zapewni mu właściwą opiekę?
We wniosku zgłoszeniowym, który kierujemy albo bezpośrednio do domu opieki albo do odpowiedniego ośrodka pomocy społecznej zazwyczaj konieczne jest określenie wszelkich chorób oraz dolegliwości na które cierpi bliska nam osoba. Wówczas też zapada decyzja o umieszczeniu danej osoby w konkretnej placówce. Jeśli jednak nasz bliski ma kłopoty, np.: z nietrzymaniem moczu, warto poszukać takich placówek, które wdrażają rozwiązania dedykowane dla osób z tym problemem. W przypadku osób z NTM, specjalne rozwiązanie Tena Solutions, zapewnia komfort oraz lepszy stan zdrowia skóry, który w połączeniu z dokładnie określonym przebiegiem czynności dotyczących higieny codziennej wpływa na poprawę jakości ich codziennego życia i na dobre samopoczucie. Podczas rozmowy z osobą odpowiedzialną za zarządzanie daną placówką warto zapytać, czy wdrażają takie rozwiązania i na czym one polegają. Więcej informacji o rozwiązaniach dla osób z NTM można uzyskać pod bezpłatnym numerem infolinii 800 60 66 68 oraz na stronie www.TENA.pl
3. Czy bliska mi osoba otrzyma opiekę zindywiduwalizowaną?
Nie jest tajemnicą, że liczba osób pracujących w domach opieki jest często niedostosowana do liczby podopiecznych, co sprawia, że jeden pracownik może mieć pod opieką nawet kilka osób. Dlatego warto zapytać osobę zarządzającą placówką o liczebność personelu opiekuńczego w odniesieniu do liczby mieszkańców, a także o obecność lekarza na terenie placówki. Może on rezydować stale lub mieć dyżury dla podopiecznych w określonych dniach. Indywidualizacja opieki jest bardzo ważna dla osób z określonymi dolegliwościami, np. NTM. Chodzi nie tylko o częstość zmian wkładów, ale również o przestrzeganie najwyższych standardów w zakresie higieny osobistej.
4. Jaka jest cena pobytu bliskiej osoby w ośrodku i od czego ona zależy?
Ceny te bywają różne w zależności od miejsca i profilu placówki. Warto pamiętać, że Opłatę za pobyt w DPS ponosi jego mieszkaniec do wysokości 70 proc. jego dochodu, rodzina, oraz gmina, która skierowała osobę do DPS, w wysokości różnicy między średnim miesięcznym kosztem utrzymania a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca i jego rodzinę. Szczegółowych informacji na temat wysokości odpłatności za pobyt naszego bliskiego w domu opieki udzielają poszczególne placówki.
5. Jakie inne kwestie jeszcze powinnam/powinienem wziąć pod uwagę?
Dobrze też sprawdzić, czy personel danego ośrodka korzysta ze szkoleń, praktyk, które podnoszą ich wiedzę na temat opieki nad osobami starszymi. Takich informacji udzieli osoba zarządzająca placówką. Warto dopytać, w jaki sposób osoby samodzielne mogą spędzać czas w ośrodku, czy placówka dysponuje ogrodem umożliwiającym spacery czy biblioteką. Dodatkowo można zapytać o to, czy ośrodek posiada łóżka rehabilitacyjne, materace przeciwodleżynowe, czy zlikwidowano w budynku bariery architektoniczne i posiada on windę, poręcze oraz wyposażenie łazienek w poręcze przy umywalkach oraz toaletach. Warto także zasięgnąć opinii osób, które przebywają w danym domu opieki lub ich opiekunów. Będą oni dla nas nieocenionym źródłem informacji.
Więcej informacji o produktach TENA i rozwiązaniu Tena Solutions pod bezpłatnym numerem infolinii 800 60 66 68 oraz na stronie www.TENA.pl