Na polski rynek prasowy wchodzi magazyn „Maj". Będzie to jedyny numer magazynu, powstały w ramach Sekcji eksperymentalnej festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie (16.05–16.06.2013). Redaktorem naczelnym magazynu „Maj" jest Karolina Sulej.
Sekcja eksperymentalna to część programu, w ramach której organizatorzy festiwalu stawiają na stymulowanie świeżych wypowiedzi artystycznych i poszukiwanie nowych form ich prezentacji. Sekcja powiązana jest z motywem przewodnim tegorocznego Programu głównego Miesiąca Fotografii – modą. Do pracy nad projektem zaproszono specjalistów, którzy w swojej codziennej pracy zajmują się zawodowo tym tematem. Rezultatem ich pracy jest 200-stronicowy magazyn „Maj" zawierający teksty, ilustracje, eseje wizualne oraz sesje zdjęciowe.
„Zgodnie z eksperymentalną ideą Sekcji zdecydowaliśmy się zaprosić do udziału w niej tych, którzy tworzą polską modę, komentują ją i przedstawiają. Każda z tych osób ma już ugruntowaną pozycję i projekty, z których jest znana. Magazyn «Maj» ma stanowić artystyczną refleksję na temat ich pracy i wrażliwości, a także stanowić przyczynek do myślenia o polskim stylu życia. Inspiracją dla nas był pierwszy polski magazyn lajfstajlowy – «Ty i Ja»" – mówi redaktor naczelna magazynu.
„Maj" ma zbadać, czym jest dzisiaj magazyn lajfstajlowy, złamać jego kanony, wpuścić odrobinę świeżego powietrza i fantazji w schematy i matryce, do których się przyzwyczailiśmy.
„Magazyn «Maj» – rezultat wielomiesięcznej pracy kolektywnej artystów, dziennikarzy, fotografów i ilustratorów jest próbą napisania nowej instrukcji – świeżej w formie, niebanalnej w treści, czerpiącej z poczucia humoru, wyczucia i odwagi magazynów takich jak «Ty i Ja», które stanowiły ważny komentarz do rzeczywistości PRL. To jeden jedyny numer – kuksaniec wymierzony w rynek polskiej mody, sonda w poszukiwaniu nowych rozwiązań i pomysłów. Synchrodogs na okładce zachęcają – miejcie odwagę być szaleni. Bądźcie szaleńcami we własnym kraju. Ich zdjęcie zostało zainspirowane reklamą zamieszczoną kiedyś w «Ty i Ja». Przedstawiała ona «ducha czasów» w formie prześcieradła z dziurkami-oczami, który reklamował najnowszy proszek do prania. «Duch czasów» Synchodogs reklamuje «Maj»" – dodaje Karolina Sulej.
Do pracy nad wspólnym magazynem zasiedli między innymi: Philip Niedenthal z „Harper's Bazaar", Mikołaj Komar z „K MAG", Janusz Noniewicz z Katedry Mody warszawskiej ASP, krytyk mody Marcin Różyc, wice naczelna „Przekroju" Hanna Rydlewska, producentka, managerka i organizatorka pokazów Anna Żurawska oraz fotografka Zuza Krajewska. Nad całością czuwa Raphaëlle Stopin, dyrektor artystyczna Festiwalu Fotografii Mody w Hyères, która podjęła się roli doradczyni projektu.
Nakład magazynu „Maj" to 4 tys. egzemplarzy; format – niestandardowy. Autorem projektu jest jeden z najlepszych przedstawicieli polskiego dizajnu graficznego, Edgar Bąk. Nadzór nad obecnością fotografii w magazynie sprawuje Witek Orski. Zdjęcie na okładkę wykonał duet Synchrodogs z Ukrainy.
Magazyn będzie można zakupić poprzez stronę www.magazyn.photomonth.com, podczas poszczególnych wystaw odbywających się w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie, a także w ważnych miejscach wystawienniczych w Polsce.
Szykuj się na Miesiąc Fotografii w Krakowie!