Oszustwa wobec seniorów.

Senior i pies

Oszustwa wobec seniorów.

dr Joanna Plak

Osoby starsze kojarzone są z takimi cechami, jak: ufność, życzliwość, szacunek wobec innych. Te cechy sprawiają, że stają się oni łatwym celem oszustów. Jakie są najpopularniejsze sposoby oszukiwania seniorów i czy można się przed nimi bronić?

Na wnuczka

Opis sytuacji: Jest to jedna z najstarszych metod oszukiwania seniorów. Do starszej osoby dzwoni osoba podająca się za wnuczka, który ma problemy i prosi babcię/dziadka o pilne wsparcie finansowe. Po odbiór pieniędzy zgłasza się „kolega” wnuczka i w ten sposób pieniądze przepadają.

Jak się bronić? Należy przerwać rozmowę i nie przekazywać pieniędzy obcym osobom.

Na policjanta

Opis sytuacji: Do seniora dzwoni osoba, która podaje się za wnuczka. Osoby starsze z reguły są wyczulone na takie telefony, więc się rozłączają. W krótkim odstępie czasu dzwoni kolejna osoba - „policjant”, który informuje, że policja prowadzi akcję polegającą na ściganiu oszustów dzwoniących do seniorów i podających się za ich wnuczków. Senior ma za zadanie wręczyć „policjantowi” pieniądze, które będą wabikiem dla fałszywego wnuczka.

Jak się bronić? Policja nie bierze od obywateli pieniędzy jako zabezpieczenia prowadzonych przez siebie działań. Należy zakończyć rozmowę i pod żadnym pozorem nie wręczać pieniędzy.

Na kuriera

Opis sytuacji: Senior otrzymuje paczkę, której nie zamawiał. W momencie, w którym nie chce jej odebrać jest straszony dodatkowymi opłatami za zwrot przesyłki i informowany, że i tak musi zapłacić za paczkę. W środku takiej przesyłki często znajdują się papiery lub kamienie.

Jak się bronić? Nie należy odbierać przesyłki, która nie była zamawiana. Nikt nie może obciążyć seniora kosztami z tego tytułu.

Na pracownika banku

Opis sytuacji: Do seniora dzwoni fałszywy pracownik banku z informacją, że placówka w której trzymał pieniądze padła ofiarą oszustwa i konieczne jest natychmiastowe przelanie środków na inne „bezpieczne”: konto. Po chwili dzwoni fałszywy prokurator, który uwiarygadnia słowa „pracownika banku” informując, że prokuratura prowadzi śledztwo w sprawie oszustwa.

Jak się bronić? Pracownicy banku nie mogą dzwonić do swoich klientów z informacjami o konieczności przesłania pieniędzy na inne konto. Bank ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo zgromadzonych środków. W takiej sytuacji należy przerwać połączenie i nie przelewać środków na inne konta.

Na montera okien

Opis sytuacji: Senior otrzymuje informację (kartka w skrzynce pocztowej, w drzwiach) o planowanej wymianie okien. Część kosztów pokrywa spółdzielnia. Żeby skorzystać z tej atrakcyjnej oferty należy wpłacić zaliczkę na wskazane konto. Po przelaniu środków okazuje się, że taka firma nie istnieje lub że przedstawiona oferta nie jest atrakcyjna cenowo.

Jak się bronić? Po otrzymaniu oferty należy skonsultować ze spółdzielnią mieszkaniową, czy faktycznie współpracuje z daną firmą i czy potwierdza swój udział w kosztach. Warto również zrobić rozeznanie na rynku w celu sprawdzenia czy zaproponowane ceny są konkurencyjne.