Już w najbliższą sobotę, 3 października, odbędą się kolejne OTWARTE SPOTKANIA POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ I FILMOTEKI NARODOWEJ oraz międzynarodowego programu scenariuszowego SCRIPTEAST.
Tym razem w kinie Iluzjon spotka się z publicznością przybyły na zaproszenie międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast wybitny scenarzysta, Mark Peploe, obsypany za swoje scenariusze wieloma nagrodami, wśród których znalazły się najbardziej prestiżowe: Oscar i Złoty Glob.
Mark Peploe w swojej długoletniej karierze współpracował z takimi reżyserami jak Jacques Demy, René Clément, Michelangelo Antonioni i Bernardo Bertolucci, a w jego filmografii najgłośniejszymi tytułami są: nominowany do Złotej Palmy „ZAWÓD: REPORTER” Antonioniego, nagrodzone Złotym Globem „POD OSŁONĄ NIEBA” z Johnem Malkovichem i Debrą Winger oraz „MAŁY BUDDA” i „OSTATNI CESARZ” Bertolucciego, za którego scenariusz Peploe zdobył Oscara i Złoty Glob.
Podczas SOBOTY Z MARKIEM PEPLOE w warszawskim kinie Iluzjon zostaną pokazane trzy filmy według scenariuszy Peploe: “Pod osłoną nieba”, “Ostatni cesarz” i “Zawód: Reporter” a sam scenarzysta spotka się z widzami. Spotkanie poprowadzi Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, współorganizator wydarzenia.
Spotkanie z Markiem Peploe to kolejne wydarzenie w ramach OTWARTYCH SPOTKAŃ POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ I FILMOTEKI NARODOWEJ – wcześniej odbyły się spotkania m.in. z wybitnym producentem, człowiekiem-legendą, Sanfordem Liebersonem, wieloletnim szefem 20th Century Fox, który wyprodukował m.in. „ŁOWCĘ ANDROIDÓW”, „NOSFERATU-WAMPIR”, czy „GWIEZDNE WOJNY”, “THELMĘ I LUIZĘ” oraz warsztaty z Montażystką Roku, Justine Wright, nagrodzoną za film “LOCKE”.
Międzynarodowy program scenariuszowy ScripTeast, na którego zaproszenie przyjeżdża do Warszawy Mark Peploe, to jeden z najbardziej uznanych i efektywnych programów treningowych dla doświadczonych scenarzystów – obchodzący w tym roku 10-lecie swojego powstania. Program może pochwalić się rekordową liczbą filmów, które powstały na podstawie tekstów uczestniczących w ScripTeast – aż 16, a kolejnych 9 jest w trakcie produkcji!
Coroczny cykl programu ScripTeast to 3 sesje stacjonarne udziałem światowej sławy doradców kreatywnych i kierowników naukowych (w Polsce oraz podczas festiwali w Berlinie i Cannes) oraz konsultacje on-line. Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a warsztaty organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa Media, Apple Film Production, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury, Mazowieckiego Funduszu Filmowego w ramach programu Kultura - Interwencje we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową, Telewizją Polską oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe.
Kalendarz projekcji (sala STOLICA):
3.10; godz. 13:30 Pod osłoną nieba (The Sheltering Sky) reż. Bernardo Bertolucci, Wielka Brytania/Włochy 1990 137’
3.10; godz. 16:15 Ostatni cesarz (The Last Emperor ) reż. Bernardo Bertolucci, Chiny/Włochy/Wielka Brytania/Francja 1987 163’
3.10; godz. 19:00 po filmie spotkanie z Markiem Peploe
3.10; godz. 20:30 Zawód: reporter (Professione: reporter) reż. Michelangelo Antonioni, Włochy/Hiszpania/Francja 1975 125’
Ceny biletów:
12 zł – ulgowy
14 zł – normalny
Na spotkanie z Markiem Peploe wstęp wolny
Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa
OSOBY DO KONTAKTU:
Marlena Gabryszewska, Filmoteka Narodowa, tel.: 692 769 264;
Izabela Wójcik, Polska Akademia Filmowa; tel.: 501 299 277;
OPISY FILMÓW:
Pod osłoną nieba
(The Sheltering Sky) 137 min., Wielka Brytania/Włochy 1990
reż.: Bernardo Bertolucci; scen.: Mark Peploe, B. Bertolucci; zdj.: Vittorio Storaro; wyk.: Debra Winger, John Malkovich, Campbell Scott, Paul Bowles, Jill Bennett, Timothy Spall
Adaptacja powieści Paula Bowlesa, amerykańskiego pisarza osiadłego w Maroku. Jest to psychologiczne studium świadomości i postaw życiowych trojga Amerykanów, odbywających podróż w głąb Afryki, a przede wszystkim w głąb samych siebie. Małżeństwo Moresby wyrusza w tę podróż z nadzieją na odnalezienie utraconej radości życia, głębszego sensu swej egzystencji. Tunner, ich towarzysz podróży, reprezentuje natomiast ten typ ludzi, którzy pozostają niezmienni niezależnie od okoliczności i doznanych emocji. Jednak główną bohaterką wspaniałego fresku Bertolucciego jest pustynia - wspaniała, majestatyczna, fascynująca, a jednocześnie bezwzględna i bezlitosna. W symbolicznym ujęciu pustynia wyznacza kres drogi Porta Moresby'ego, przed Kit zaś otwiera nową, wiodącą do najgłębszych pokładów jej duszy.
Ostatni cesarz
(The Last Emperor) 163 min., Wielka Brytania/Chiny /Włochy/Francja 1987
reż.: Bernardo Bertolucci; scen.: Mark Peploe, B. Bertolucci; zdj.: Vittorio Storaro; wyk.: John Lone, Richard Vuu, Tijger Tsou, Tao Wu, Joan Chen, Peter O'Toole, Ruocheng Ying, Victor Wong, Dennis Dun, Ryûichi Sakamoto
Kanwą, nagrodzonego Oscarem, scenariusza filmu była autobiografia ostatniego cesarza Chin, Pu Yi. Bertolucci wykorzystał ją do kolejnej refleksji nad losem jednostki wewnętrznie sfrustrowanej i wyalienowanej. W filmie rozpoczynającym się od wydarzeń z 1950 roku, kiedy to władze radzieckie przekazują byłego cesarza Chińczykom, „reedukacja” Pu Yi przez komunistyczne władze przeplata się z pokazywanym w retrospekcjach wątkiem wychowywania małego człowieka na boga za murami Zakazanego Miasta. Spokojny rytm narracji odsłania nurtującą Bertolucciego myśl o ulotności wszystkich ludzkich marzeń i dążeń, a zwłaszcza pragnienia władzy i miłości, myśl o schyłkowości współczesnego świata.
Zawód: reporter
(Professione: reporter) 125 min., Włochy, Francja, Hiszpania 1975
reż.: Michelangelo Antonioni; scen.: Michelangelo Antonioni, Mark People, Peter Wollen; zdj.: Luciano Tovoli; wyk.: Jack Nicholson, Maria Schneider, Jerry Runacre, Ian Hendry, Stephen Berkoff
Reporter telewizyjny, David Locke, przyjeżdża do Afryki żeby zrealizować film dokumentalny. W hotelu znajduje zwłoki poznanego kilka dni wcześniej biznesmena, Davida Robertsona. Znudzony swoim dotychczasowym życiem, postanawia wykorzystać okazję i zmienia swoją tożsamość. Denat okazuje się handlarzem bronią, co przynosi Lockowi korzyści finansowe, ale wkrótce też kłopoty.
W filmie reżyser kontynuuje temat przewijający się w całej jego twórczości – niemożność ucieczki przed samym sobą. Do historii przeszła słynna siedmiominutowa sekwencja kończąca film. Jest to prawdziwa lekcja kina wielkiego Mistrza.